• BelgoSvensk

Adoptera från Belgien

Hej,

Jag undrar om någon har erfarenhet av adoption från Belgien? Min man och jag kommer att bli godkända snart och funderar på att adoptera ett barn från mitt gamla hemland.

Finns det någon som vet vilka instanser/organisationer man kan kontakta eller som vill dela med sig hur du/ni gick tillväga?

Stor tack!

• Svar på tråden Adoptera från Belgien
  • VNmamma

Här skriver ibland en svensk kvinna bosatt i Belgien som för en tid sedan adopterade tillsammans med sin man. Hennes signatur är Utlandssvensk och du hittar henne säkert så du kan skicka ett meddelande till henne.

• BelgoSvensk

Tack för tipset. Det gör jag!

• Utlandssvensk

Hej!

Har svarat pâ dina frâgor privat, men kan svara här med eftersom flera har klickat pâ länken och är tydligen nyfikna pâ frâgan.

Det gâr inte att adoptera frân Belgien frân 'utlandet'. I Belgien görs bara inhemska adoptioner! Jag är bosatt här sedan mer än 15 âr och min sambo är belgare, sâ för oss handlade det inte om en internationell adoption, men om en nationell adoption. 
    Kan nämna att endast ca 10 adoptioner per âr utförs här. Det är alltsâ lika stora (eller smâ) chanser att (som belgare) fâ ett barn frân Belgien som det är (som svensk) att fâ ett barn frân Sverige...

Hoppas ni hittar en annan lösning som kan gâ smidigt.

• Kurreburre
    BelgoSvensk skrev 2010-02-28 18:35:51 följande:
    Hej, Jag undrar om någon har erfarenhet av adoption från Belgien? Min man och jag kommer att bli godkända snart och funderar på att adoptera ett barn från mitt gamla hemland. Finns det någon som vet vilka instanser/organisationer man kan kontakta eller som vill dela med sig hur du/ni gick tillväga? Stor tack!
    Är du fortfarande belgisk medborgare? Då kanske du kan undersöka möjligheterna att göra en "privat" adoption i Belgien? Du borde ju isf, precis som andra belgiska medborgare, kuna adoptera i Belgien?!
    Men så klart är det inte enkelt pga få adoptioner. Men det kan ju vara värt ett försök iaf!
    Plötsligt händer det! - mitthemochmintradgard.blogg.se
Svar på tråden Adoptera från Belgien