• Luckiest

    Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)

    Här surrar vi som fick barn i Umeåområdet sommaren 2008. Välkommen!
  • Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)
  • Erkki

    Sonen är morgonpigg och vaknar gärna kring 06.00 oavsett läggtid (ibland redan vid 05.00 och ibland sovmorgon till 07.00) så han behöver somna vid 19-20.00 för att orka med dagen efteråt har inget emot om han är uppe längre MEN då vaknar han ändå samma tid men är på pissdåligt humör för att han är trött men sova NEJ varför det det är ju morgon?

    Sova på dagen har han slutat med sen ett par månader då det slutade med att han förvisso somnade på kvällen då han var trött MEN vaknade typ 02.00 och ansåg att det var morgon och dags att kliva upp och leka... inte så skoj och somna senare var heller ingen hit då han var trött.

    Så en bra natt som i natt sov han ca 11 timmar somnade strax efter 19.00 och vaknade 06.20 vilket ger 11,5 timme MEN att han dessutom idag skulle sova 1h mitt på dagen vore en lögn han skulle ALDRIG somna före 15-16-tiden utan en timmes bråk och det är ju på tokförsent då somnar han typ 22.00 och vaknar förmodligen 05.00 (ju senare läggtid desto tidigare vaknar han) och så har vi ett ekorrhjul av dålig sömn och trött pojke igen.

    Lillebror på fyra månader sover ibland LÄNGRE pass på natten... igår somnade båda strax efter 19.00 och Isak vaknade först 04.50 och kom in i vårt sovrum och tyckt det var morgon då hade lillebror inte ens vaknat för att äta ännu.


  • Tjingelingan

    Jag såg oxå snyggingar i tidningen!

    Annelie: Jag är i vecka 26 nu...veckorna går :)

    Inte alls lätt det här med barnens sovvanor. Vi har ju Selma uppe på kvällarna till 20-21-tiden för att hon ska hinna träffa pappa. Sen kan hon ju ha lite sovmorgon istället. Än så länge har vi inte haft några större problem med att lägga henne på kvällarna även om hon sovit en stund på dagen, så då tolkar jag det som att hon behövt en eftermiddagslur just den dan. Under sommaren blir det då att avskaffa detta med att sova på dagen eftersom hon börjar på storbarnsavd på förskolan i Augusti, där finns inte samma sovmöjligheter.

    Trevlig helg!

  • malex75

    Isabella sover också 1 timme på dagen, annars somnar hon vid 16 och då får vi aldrig i säng henne förrän 22-23. Ska också försöka avskaffa sovtimmen under sommaren och förhoppningsvis blir hon blöjfri då också.... men men vi får se hur det går med det.

  • Erkki

    He he: kortet i VK ja - det som INTE syns är han som inte på några villkor alls skulle vara med på någon bild och gallskrek i högan sky... Trist hade så gärna velat ha en familjebild.

    Isak sover sen några månader tillbaka inte på dagen längre. Han var totalt omöjlig att få och sova och OM man fick han att sova så var han uppe till sena natten alt vaknade mitt i natten och ansåg det var morgon...

    Den kritiska punkten är just runt 16-17.00 då det gäller att ha maten klar och lite lek o bus så han håller igång sen är det som om det går över och han håller sig vaken till 19.00 då vi gör klart för natten, godnattsaga och så sover han vid 19.15 ungefär.  Just nu sover han till ca 06.30-07.00. På förskolan så är han med på de större barnens läsvila när de i hans ålder sover, de upplevde också att han orkar med dagen ändå (samt att han var lögn att få att sova som sagt) och så har han ju inte så långa dagar nu när jag är föräldraledig.

    Här ska vi också försöka oss på att få Isak blöjfri i sommar ska beställa trainingpants tänkte jag så han känner att han blir blöt men inte att allt blir blött då han kissar att ha ex på stan mm. Dagens blöjor är ju så bra så om man kissar spelar ju det ingen större roll - det känns ju torrt ändå. Han går på pottan ibland och har också lyckats göra ifrån sig där men det är verkligen inte varje dag.


  • Tjingelingan

    Verkar vara väldigt olika det här med hur mycket barnen behöver sova. Nu är det ju oxå så ljust ute, bara det gör det ju svårare att tex förkalar att "nu är det kväll"! Mycket som ska tränas/tränas bort, det ena efter det andra.Vi har avklarat tutten medan vi var utomlands så det känns skönt att hon är blöjfri redan. Snart kommer ju bebis och hur mycket sopor ska det inte bli med 2 blöjbarn ;)

    Ni som fått barn nr 2 i år, hur har nu gjort med vagn? Har de större barnen klarat sig med ståplatta? Känns ju som att dom faktiskt är rätt stora nu...Som ni märker så börjar bebisplaneringen ta fart här hemma=)

    Ha det gott!

  • tessiej

    Jag köpte en begagnad syskonvagn men den använde vi bara i början. Sen kom vi fram till att Ebba föredrog att stå på ståbrädan och det är så mycket smidigare med en enkelvagn. Det beror kanske på hur barnet är också men för oss var egentligen en syskonvagn ett onödigt inköp. Dock var ju Ebba bara 2 år och 3 månader när lillasyster kom så just då var det svårt att veta om vi skulle behöva den eller ej. 
    Nu cyklar hon oftast bredvid oss när vi är ute eller så står hon på ståbrädan eller går bredvid vagnen.

    Just nu har Ebba magsjuka :( hon har haft det sen i torsdags och får inte behålla någon fast föda. Dricker hon går det oftast bra.. sjukvårdsrådgivningen säger bara att fortsätt med vätska och åk in om hon blir mer slö. I lördags var hon jätteslö men efter att ha gett henne vätska var 5:e minut i över en timme blev hon piggare. Nu är hon piggare än i lördags men långt ifrån hur hon brukar vara.. Just nu sover hon  och när hon vaknar är det bara att fylla på henne med vätska, lite åt gången. Hon har redan kräkts två gånger idag. Jag hoppas verkligen det vänder snart.. Lyckligtvis har *peppar peppar* ingen av oss andra i familjen åkt på magsjukan.

     


    Ebba 080805 & Iza 101115
  • Kanejl

    tessiej: Det låter som magsjukan som mina barn åkte på. Båda var sjuka i nästan en vecka och kräktes ofta och mycket. Det var en pärs så jag hoppas att Ebba blir frisk snart!!

  • Aman05

    Erika - aha, så det var därför som inte Isak var med på familjesidan i VK, lite roligt ändå Vi hade också en väldigt motvillig 2.5-åring som inte var sugen på fototajm. Det fick bli att muta - hon sitter ju med en burk majskrokar i handen på bilden. På Linas foto såg det ut att vara tvärtom, en glad storasyster och en mindre glad lillebror. Superhärlig bild!

    Klara börjar så sakteliga bli blöjfri, åtminstone all hemmatid. Vi har inte riktigt vågat ta steget att köra blöjfritt när vi  ute och åker någonstans, senast i lördags blev det en olycka på Biltemas golv.
    Nappen är fortfarande ett måste, tyvärr. Den är den absolut bästa trösten när hon är ledsen och hon sover jämt med den på natten. Jag vet inte om vi ska ha någon strategi eller bara låta det vara. Kanske bäst att hon själv får känna att hon är stor nog för att lägga bort den, men just nu har jag inte sett några sådana tendenser. Vi lär iaf försöka på Astrid Lindgrens Värld under semestern i sommar. Pippi Långstrump tar tydligen emot nappar

    Vi har enbart använt dubbelvagnen sedan Stina kom i höstas, men det skulle säkert funka bra med ståbräda och enkelvagn nu, vi har bara inte provat ännu! Man får väl fundera på hur ofta och hur långa promenader man tar, om stora syskonet fortfarande kan ha behov av att ta en lur på dagen osv

    TessieJ - huvva vad jobbigt med magsjuka. Jobbigt på så många olika sätt.. hoppas hon frisknar till snarast och börjar äta upp sig igen

  • Erkki

    Grattis till alla nyblivna 3-åringar och ett litet grattis i förskott till er som inte hunnit fylla ännu. Det är sjukt vad tiden går fort ibland. TRE år de är inte direkt några bebisar längre och snart inte ens småbarn, Isak håller på att sluta med blöjan går hyfsat vissa dagar och inte alls andra dagar är i stort sett torr på natten. Pratar gör han om än väldigt dåligt, rör sig utmärkt klättrar, springer och har en finmotorik som fungerar lite väl bra ibland.

    Här är det bilar (Cars), traktorer och lastbilar som gäller rakt av, inget vi uppmuntrat men det har han själv listat ut att han gillar. Jag som försökt få han intresserad av mjukisdjur och riktiga djur har inte haft ngn större lycka. DOCK fick jag han att rida för första gången i Lycksele förra veckan! Det var kul så kanske kanske man kan få en liten ridkille?



    Med lillebror går det toppen, han äter två mål riktig mat, sover hela natten (nåja inte i natt men oftast) och är allmänt förnöjd med livet. Inte världens snabbaste motoriskt om man jämför med Isak som var betydligt mera mobil vid samma ålder men helt ärligt så gör det mig inget det kommer när det kommer. Man är väldigt mkt mera avslappnad med nr 2 kan jag tycka.

    Har du fått liten bebis än Sara?

    Trevlig sommar alla!
     
  • Tjingelingan

    Vilken fin bild på Isak, ja visst är dom duktiga våra små! Fast denna 3 -års trots är ju inte alltid att leka med, nån som förstår vad jag menar eller har ni bara lydiga barn??? Flört

    Här väntar vi nu på bebis, är beräknad om 3 veckor och ska jobba 1½ vecka till så det börjar närma sig ;) Har mycket mer sammandrgningar nu än med Selma, vet inte vad det ska betyda, men jag hoppas väl som alla andra att inte behöva gå över tiden så jätte mycket! Kul att tråden fortfarande lever även om det är lite glest mellan inläggen... sköt om er och njut av den sommar som är kvar!

  • Tjingelingan

    Tråden verkar ha dött ut...eller?

    Vi har fått en till dotter, Leila. Föddes efter igångsättning den 12/9, i vecka 42+3. Var en rätt dryg väntan på slutet men det var det ju helt klart värt! Hoppas det är bra med alla familjer, sköt om er..om det nu är nån som läser detta... Tjing!

  • Erkki

    Stort grattis Sara! Oj vilken övertid du fick på tvåan, visst fick du ngn dag tidigt med Selma? Förstår att du var övervänt. (been there done that minus igångsättningen).

    Det går verkligen fort att det känns som tvåan alltid har funnits! min tvåa börjar bli stor nu och far omkring i full fart längs golven, har slutat amma och jag har tom börjat jobba dvs maken är hemma på heltid.

    Hoppas ni andra har det bra! 


  • malex75

    Ja det är verkligen glest mellan inläggen . Stort grattis Sara. Det skulle vara skoj om vi kunde träffas någon gång allihop i tråden, känns som evigheter sen. 

    Hoppas alla mår bra, stora som små  

  • Humlansbebis

    Ha ha... ja, det vore superskoj att träffas allihop, men finns det nåt ställe som skulle rymma oss allihop? Grattis igen till tjejen, Sara! Vilket fint namn!

  • Luckiest

    Hej på er allihopa! Hur har ni det? Tänk, det känns inte så himla länge sedan vi med stormagarna drack vitaminkickar på station och nu är alla våra förstfödda 5 år! Helt otroligt!

    Hoppas ni alla mår bra!

Svar på tråden Umeåpluttar födda Juni-Augusti 2008 (Tråd nr 9)