vietnam, något nytt?
Tänkte än en gång höra ifall nån hört nåt... hur går det?
Tänkte än en gång höra ifall nån hört nåt... hur går det?
Lite ot, men tänkte höra med er som kanske (?) vet lite mer om Vietnams regler o.s.v. Jag ska inte adoptera, än, men någon gång vill jag gärna göra det och då är jag mest sugen på Vietnam som det är nu iallafall. Det enda jag läst under "regler" är att de accepterar inte bara par utan också ensamstående. Men har de inga fler regler? Vad är en bra "kandidat" att adoptera ifrån det landet undrar jag..
Är man godkänd i sverige brukar man godkännas i vietnam, fast inte om man är homosexuell (eller accepterar de homosexuella par/singlar?)
CeciliaStockholm: har du hört något än från AC? Jag ställde också en fråga men det var ett par veckor sen och de har ännu inte svarat... :/
Jag ställde också frågan men har inte heller hört något...
Det är väl svenska regeringen som har tagit det yttersta beslutet?
Inte ett ord från AC, varken på "fråga AC" eller på mitt mail. Men tyvärr är jag inte förvånad...
Jag hittade faktiskt ett svar på AC, bra att flera frågar så att dom svarar. Enligt MIA hade de ingen ansökan, men kanske har dom skickat in en de sista veckorna (var ju några veckor sen jag pratade med MIA och ställde frågan till AC). Undrar lite varför just endast barn med särkilda behov dock, antingen godkänner väl MIA en kontakt eller del av land och då borde det ju inte bara gälla SN-barn. Men jag är glad att dom försöker komma tillbaka till Vietnam. Så nu får vi hålla tummarna.
inga 10-03-12 09:32 Hej! Jag har läst att ny lagstiftning gör det möjligt för er organisationer att ansöka om auktorisation för delar av länder. Undrar om detta är något ni överväger vad gäller Vietnam, eftersom ni har så välfungerande kontakter där? Om inte, varför inte? AC svarar: Ja, Adoptionscentrum har skrivit en auktorisationsansökan till MIA för delar av Vietnam.
Om Adoptionscentrum får auktorisation kommer det endast att gälla barn med särskilda behov.
Nämen - det var ju min fråga . Och här sitter jag och hävdar att jag inte fått något svar. Men varför bara SN, måntro?
Hittade även
Hejsan, Många undrar hur AC aktivit påverkar de kontakter man har med Vietnam för att reda ut de osäkerheterna som fanns omkring adoptionerna där? Hur i sin tur uppvaktar ni regeringen i denna fråga? Beslutet från den nuvarande regeringen var ju omdiskuterat om hurvida det egentligen rörde sig om en ideologisk fråga från dennas sida. Det finns väldigt mycket föräldralösa barn i Vietnam som kommer växa upp på underdimensionerad barnhem, så länge den här frågan är olöst. Många vill som sagt veta vad AC gör aktivt i denna fråga??
AC svarar: Detta är frågor som vi alltid diskuterar med våra samarbetspartners vid möten, genom våra medarbetare och i skriftlig kommunikation. Vi har alltid haft tät kontakt med centralmyndigheten i Hanoi.
I januari arrangerade vi tillsammans med andra nordiska organisationer ett seminarium för myndigheterna i Vietnam för att stötta Vietnam i arbetet med anslutningen till Haagkonventionen.
Sen är det viktigt att veta att alla barn på barnhemmen i Vietnam inte kan få ny familj genom internationell adoption. Många barn behöver hjälp och stöd på annat sätt. Vill man hjälpa barn i Vietnam kan man t ex stötta Adoptionscentrums biståndsprojekt. (Se Vår bistånd).
www.adoptionscentrum.se/portal/page/portal/Adoptionscentrum/13_AC_Svarar&qid=36472&p_qa_mode=&p_filter=#36472
Tydligen får inte Vietnam arbeta med länder som dom inte har bilateralt avtal med - OM DET INTE gäller SN-barn då dom får göra undantagen. Jag ringde även FFIA idag och berättade att AC har en ansökning på gång - det tyckte dom var väldigt intressant. Så förhoppningsvis kan andra organisationer också försöker återuppta ett samarbete med Vn.
Hoppas, hoppas, hoppas verkligen det!!!
Nej, inte den jag citerade, utan den som Cecilia citerade ovanför!
Tack förresten för uppdateringen Ceciliastockholm, det är ju väldigt spännande och lovande!
Jag satt just och tittade i FFIA:s verksamhetsberättelse (något ska man ju fördirva tiden med när man egentligen har en massa plikter att ta itu med ) och hittade följande rader om Vietnam:
Ett förslag till ny lagstiftning i Vietnam presenterades för nationalförsamlingen i november men blev inte antaget. Ett nytt förslag kommer troligtvis att behandlas vid nästa nationalförsamling i april 2010.
Spännande, jag antar att ingen av er vet något om det här...
Hoppas att lagförslaget behandlades, och antogs (om det nu var ett lagförslag som leder till att Vietnam skriver under Haag-konventionen)
Jag träffade på Vietnampersoner som var på Sverigebesök (AC) i helgen och de var hoppfulla om något beslut som väntades komma runt 2011 så vi håller verkligen tummarna!
Fick inte AC nej på det där med adoption av endast sn-barn av MIA? Känns som att MIA krånglar något enormt just nu.... bara för sakens skull.
AC fick nej på ansökan om sn-barn. Tyvärr
Jaså fick AC nej...
Det var tråkigt att höra.
Jag antar att man inte tog något ibeslut i vietnam i april då - om det pratades om 2011. Kanske kommer BFA:s kontaktperson kunna ge lite upplysningar när hon kommer till Sommarträffen i juni
Det ska tydligen ha varit ute i parlamentet något lagförslag för någon dag sen, men jag kollade med BFA idag och de visste inte hur det gått, ännu.