Jadu jag kan bara säga att det är sjukt svårt att få ner allt som rör ens egen situation och sin sons situation i text på ett forum.. Jag har varit dålig på att uppdatera här med vad som hänt och inte hänt och med tanke på alla turer som varit så har det nog inte slagit mig att skriva av mig om hur min son mår..
Som tur är har han hela tiden verkat tämligen opåverkad av det som händer runt omkring. Vissa gånger när han har varit hos sin mamma och sen kommit hit så har han varit arg och tyst den första eller två första dagarna. Jag är nog inte någon författare av hög klass för den delen heller, vet inte hur jag ska uttrycka alla känslor kring situationen, kring hur jag sett hur hans mamma och mammans sambo agerar och inte agerar. Eller för den delen få ner i text hur Jonathan har mått under den här perioden.
Kan bara säga nu att mina farhågor i helgen besannades. Fick i söndags veta att hans mamma lagts in på traumaenheten på ett sjukhus här i stan efter att ha blivit halvt ihjälslagen. Sönderslagen i hela ansiktet, halsen helt blå efter strypning, då även båda hennes ögon blodsprängdes helt, samt ett knivhugg i ena armen som trängde långt in i tricepsmuskeln. Hon hävdar för mig att detta hände natten till söndag då hon mitt i natten skulle ha gått ut helt själv för att köpa cigaretter och en okänd människa skulle ha attackerat henne. Men hennes historia lät genomskinlig redan från början, hon hade inte blivit rånad på något, inte något försök till våldtäkt och efter attacken så säger hon att hon gick hem, tog ett glas vatten, la om såret på armen och gick och la sig. Hon väckte inte sin sambo då, och inte heller på morgonen när hon bestämde sig för att åka till sjukhuset hävdade hon för mig.
Senare på söndagen tar hennes bästa vän kontakt med mig helt förtvivlad då hon tydligen fått, som dittills enda person, sanningen berättad för sig av min sons mamma på sjukhuset. Sanningen var nämligen den att det var hennes sambo som gjort detta.
På måndagsmorgonen ringde jag upp den soc. sekr. som har hand om fallet som numera då innehåller tre anonyma anmälningar mot hemförhållandena hos Jonathans mamma och mammans sambo samt mot honom enskilt. Fick senare på förmiddagen bästa vännens godkännande att lämna hennes namn och nummer till soc så att dom kunde få uppgifterna styrkta om vem som faktiskt begått denna gärning. Klockan 17 samma dag kom ett beslut om LVU-omhändertagande av Jonathan med skyddsplacering hos mig. Detta baserat på själva händelsen, men även att Jonathans mamma inför myndigheterna kommenterar allt som att det finns en konspiration mot henne och sambon och att det var ett överfall av en okänd person. Hon vill dock inte göra en polisanmälan kring händelsen, för hon orkar inte med en massa pappersarbete hemma och polisförhör osv. Socialens LVU-beslut ifrågasätter hon och tycker det är idiotiskt och att hon borde få ta hem sin son redan på tisdagen. Alltså igår, samma dag skriver hon ut sig själv från sjukhuset och åker raka vägen hem till sambon. Eller nej, först åker hon förbi en affär och handlar ballonger, detta berättar hon i telefon för sin mamma som då frågar Varför?
- Därför Jonathan gillar det
- Ja men du vet ju att du inte kommer få träffa honom på ett bra tag nu
- Mm
- Men varför köpte du då ballonger nu?
- För Jonathan gillar det
Jag vet inte hur jag nånsin ska kunna få fram hela den bild som vuxit fram för mig stadigt sen den första anmälan inkom 14 aug förra året, det är så många små ord, små händelser, iakttagelser osv som gjort att jag i nov/dec började inse att detta verkligen inte står rätt till. Förstår att det kan sticka i ögonen på andra föräldrar att jag, på inrådan av min advokat och efter godkännande (dock utan någon särskild värdering för eller emot) av socialen valde att försöka skydda min son genom att hålla honom här i februari.
Jag kan bara säga att jag visste att något sånt här var på väg att hända, den enda som gick emot mig till en början och tyckte jag var helt fel ute var Jonathans mamma själv, hennes mamma, syster, två bästa vänner och samtliga personer i min egen krets såg också att detta var nödvändigt i situationen.
Sen vände hennes mamma, vilket hon nu efter i söndags har pratat om med mig flera gånger och bett om ursäkt för, för att hon ville verkligen tro att hennes dotter hade det precis så bra som hon själv hävdade.
Dock har ingen i hennes släkt fått komma hem till henne och sambon vid ett enda tillfälle, då han är hemma, sen i september.
Igår erkände hon även för sin syster att det var sambon som misshandlat henne, men att hon själv skulle döda den som vågar säga nåt om sanningen till myndigheterna.
Som jag sagt, vet inte hur jag ska kunna förklara situationen bättre faktiskt.
Det värsta som kan hända nu enligt mig, tack vare att Jonathan nu är skyddad hos mig, är att hon inte tar sig ur den sits hon är i, för då kommer Jonathan förlora sin mamma för kanske all framtid, vem vet hur länge hon överlever där?
Jag agerade inte som jag gjorde för att ta ifrån Jonathans mamma sin son eller ta ifrån Jonathan sin mamma, jag agerade och agerar nu som jag gör för att skydda min son, akut från att skadas fysiskt, men även på lång sikt psykiskt. Vad hade hänt med honom om han fått se sin mamma råka ut för detta? Han hade varit skadad inombords för resten av livet.
Detta kommer bli en lååång process innan allt skule kunna återgå till det normala med varannan vecka och alla är glada och nöjda utan ångest. Men självklart är det precis det jag önskar ska kunna ske i framtiden, sen om det tar ett halvår, ett år eller tio år, det råder inte jag över. Bollen ligger hos Jonathans mamma nu, hur synd det än må vara om henne i den situation hon är i så är det bara hon själv som kan få sig ur den, så länge hon vägrar anmäla honom kommer ingenting förbättras.
Jonathan är som tur är glad och pigg och verkar vara precis den underbara, fantasifulla, kärleksfulla och sociala pojke han har varit hela tiden och han fortsätter utvecklas jättemycket varje vecka. Det är så fascinerande att se hans sociala spel med mig, med andra vuxna och med andra barn, det känns som det tar ett steg framåt för varje vecka som går. Han lär sig nya grejer hela tiden, lär sig nya ord, har senaste halvåret fått en så otrolig förståelse för allt som händer och sägs.
Fråga gärna mer om ni undrar något, svarar så gott jag kan svara i text till en person som aldrig träffat varken mig, min son eller hans mamma.