• underverket 06

Vill så gärna vara hemma med mitt barn längre. Vill inte lämna honom på förskolan vid 21 mån. Hur ska man göra?

Har precis börjar jobba o min son är 15 mån o ska vara hemma med pappa till aug, då han ska börja på förskolan. Jag mår jättedåligt över att vara borta från min son o tycker det är jättejobbigt. Får panik över att han ska in på förskolan nu i aug. Skulle vilja vara hemma längre, men funderar på hur vi kan lösa det ekonomiskt. Vi klarar oss inte på en lön, men man kanske kan jobba extra på någto vis o få ihop det. Någon som har några ideer? Hur klarar ni andre er ekonomiskt? Alla ni som är hemmaföräldrar klarar ni er på en lön efter det att föräldradagarna är slut?

Fick vår son när jag var 38 år o vi hoppa på syskon men det är ju inte säkert det blir så. Småbarnsåren kommer ju aldrig igen o att behöva lämna på på förskolan vid 21 mån känns inte bra, även om han fått vara hemma ganska länge iallafall. Är själv förskollärare o jobbar nu på en småbarnsavdelning o jag tycker inte barnen är mogna för förskolan förrän vid 2 års ålder.

Hur har ni andra hemmaföräldrar resonerat? Hur tänker ni kring förskola? Jag mår verkligen jättedåligt över att separera från min son o nu är han ändå hemma med sin pappa. Skulle helst av allt vilja vara hemma i höst med honom. All stress med förskola o gå iväg till sitt eget jobb känns hemskt tycker jag . Den dagen kommer ju ändå tids nog.

Behöver tips på hur vi kan lösa situationen. Vårdansbidrag är väl också en möjlighet , men vinnet sossarna valet, så antar jag att de tar bort det på en gång. Någon som vet det?

• Svar på tråden Vill så gärna vara hemma med mitt barn längre. Vill inte lämna honom på förskolan vid 21 mån. Hur ska man göra?
  • Pumsig

jag var hemma med vårdnadsbidrag i ett halvår efter att mina föräldradagar tog slut och min sambo jobbade vi klarade oss jätte bra på det å då är han inte högavlönad.

• lövet2

Det brukar finnas massor att spara in på och dessutom sådant som automatiskt blir en besparing:
    Inga resor t o fr arbetet för dig.
    Maten blir billigare eftersom du kan planera den bättre och inte måste köpa färdigt eller helfabrikat.
    Inga dagisavgifter.
    Kläder, tidningsprenumerationer, nöjen osv kan man spara in mycket på. Skippa semesterresan till sommaren och roa er på hemmaplan!

• hemmamamma83

Vi har varit hemma med våra barn i 5 år....vi har aldrig bare varit föräldraledig, utan har alltid jobbat...hatt med oss barnen på jobb, arbetat hemifrån och självklart sparat föräldradagar, maken har hatt högst SGI så han har tatt ut dom flesta dagarna. Kolla om det fins möjligheter att starta enskild familjedaghem i din kommun...det kan innebäre att du får ta imot minst 2 barn till föruten ditt eget, men du behöver inte ha dom fulltid utan kanske 2-3 dagar i veckan. Da får du ju dagis subventionerna och betalt för din egen son...ca.30 000 i mnd minus skatt( 50%) är det i min kommun.
    Gå inn på hemmaforaldrar.se der får du fler tips!

Lycka till, det går om man vill

• Anne69

Härligt med underverk - eller hur!?! Jag förstår dig så väl o känner igen dina resonemang. När man väl får barn, och kanske särskilt om man fått vänta o längta länge, så vill man ju vara hemma med dem. Barnomsorg för små barn handlar inte om små barns behov utan om vuxnas behov av att arbeta.

Vi har löst det så att vi har varit hemma med barnen båda två i olika omgångar och till skillnad från dig har jag tyckt att det varit helt ok så länge barnen är med pappa eller någon släkting. Jag fasar dock för dagisstart......men med lite planering lär det dröja länge än Våra är nu 2 o 4 år och i bästa fall kan vi vara hemma ett tag till. Vi har prioriterat detta stenhårt - det betyder att vi INTE går på krogen, åker till Thailand osv. Istället värdesätter vi tiden med barnen. Vi lagar all mat själva, åker så lite bil som möjligt osv. Sen har vi pusslat med komptimmar, sparad semester, föräldrapenning och vårdnadsbidrag. Det sistnämnda kan du säkert räkna bort om sossarna vinner valet.

Svar på tråden Vill så gärna vara hemma med mitt barn längre. Vill inte lämna honom på förskolan vid 21 mån. Hur ska man göra?