• Platano

Lotus till flicka

Vad tycker ni om namnet Lotus till en flicka? Vet att det är vi som bestämmer vad barnet ska heta , men det är kul att veta åsikter. Har jättesvårt med flicknamn så kom gärna med förslag! Gillar inte för vanliga, men de ska gärna gå att uttala utanför sverige. Känns verkligen som vi inte kan komma överens över ett namn som båda gillar till 100%

• Svar på tråden Lotus till flicka
  • linas fina

Nej, jag menade inte att du gjorde det. Men det var någon i tråden som inte tyckte det skulle passa på en flicka. Så då ville jag bara tipsa dig om att inte bry dig så mycket om det. Så att du inte slopar namnet för att någon uppfattar det "pojkigt".. =)

• Örnie

Där jag bor är lotus ett toalettpapper. 

• Platano
    linas fina skrev 2010-03-04 13:43:48 följande:
    Nej, jag menade inte att du gjorde det. Men det var någon i tråden som inte tyckte det skulle passa på en flicka. Så då ville jag bara tipsa dig om att inte bry dig så mycket om det. Så att du inte slopar namnet för att någon uppfattar det "pojkigt".. =)
    Förlåt såg att mitt svar till dig lät lite snutigt, menade inte så Det är sant, tycker inte heller man ska bry sig så mycket om sånt. Gillar själv när det inte är så jättefeminint .
  • trasselsudd

Jag tycker Lotus är ett gulligt namn, men för mig är det ett pojknamn.
    Kanske för att när jag först stötte på det namnet så var det för att min vän sa att ifall hon fick en son i framtiden kunde hon tänka sig att ge sonen namnet Lotus.
    Men man ska inte bry sig så mkt om vad andra tycker.

Mamma till Cilla -05 och Vide -09
  • tidigare Rooibos

Jag kanske är lite skadad {#lang_emotions_undecided} men tänker ofta på hur skolbarn skulle göra sitt bästa för att förlöjliga namnet. I det här fallet ser jag två pubertala tonårskillar som diskuterar vad de ska göra i helgen. Den ena säger då: "Tänkte testköra min nya Lotus..." Så med andra ord: Jag skulle inte ha valt det namnet. Men jag håller med om att det är ett underbart vackert namn och skulle inte tveka att döpa en tjej till det... om det inte var för bilkopplingen då... 

• Platano
    trasselsudd skrev 2010-03-05 15:26:10 följande:
    Jag tycker Lotus är ett gulligt namn, men för mig är det ett pojknamn. Kanske för att när jag först stötte på det namnet så var det för att min vän sa att ifall hon fick en son i framtiden kunde hon tänka sig att ge sonen namnet Lotus.Men man ska inte bry sig så mkt om vad andra tycker.
    Tack för era svar! Det blir nog inte lotus efetrsom pappan inte gillar det..Himla svårt det här med namn
  • lövet2

En hel generation kommer att tänka "lesbisk". Innan homosexuella kallades bög eller gay, så kallades de fikus. Lesbiska kallades på samma sätt för lotus ...

• Egon26

har inte läst alla svar men jag tänker spontant att ändelsen -us står för maskulinum. Lota är den feminina böjningen.

• vindil
    Egon26 skrev 2010-03-07 00:40:03 följande:
    har inte läst alla svar men jag tänker spontant att ändelsen -us står för maskulinum. Lota är den feminina böjningen.
    Så tänker jag också!
  • Platano
    lövet2 skrev 2010-03-05 19:31:33 följande:
    En hel generation kommer att tänka "lesbisk". Innan homosexuella kallades bög eller gay, så kallades de fikus. Lesbiska kallades på samma sätt för lotus ...
    Ja, det är ju något att tänka på kanske Vilken generation är det?
  • Eleni

Meh, ingen som har en Lotus nuförtiden ju.. Tycker det passar bra till en tjej. Men lägg ned det där med att även far och morföräldrar ska få säga sitt. det är svårt nog att komma två ett namn som mamman och pappan kan enas om..

• Platano
    Eleni skrev 2010-03-07 10:35:45 följande:
    Meh, ingen som har en Lotus nuförtiden ju.. Tycker det passar bra till en tjej. Men lägg ned det där med att även far och morföräldrar ska få säga sitt. det är svårt nog att komma två ett namn som mamman och pappan kan enas om..
    Hehe, far och morfäräldrar har ingenting att säga till om. Det är vi som bestämmer
  • Bettiz

Vet en flicka som heter Lotus, fast i andranamn, så för mig är det ett tjejnamn.

• ASbraNamnJu

Jag är tjej och heter Lotus. Får bara komplimanger av alla att det är ett unikt och vackert namn. Bara ibland som folk undrar om jag är döpt efter bilmärket, hahah ^^ 

Sen att "Lotus" är den kvinnliga motsvarigheten till "Fikus" tycker jag är ganska roligt eftersom jag är flata på riktigt. Men det är ju nästan ingen som känner till den betydelsen, så det behöver ni inte oroa er över att folk kommer tänka på . Bara 2 eller 3 personer har påpekat det för mig under hela mitt liv. 

• Amanda84

Jag läste en ungdomsbok när jag var yngre som handlade om en geisha som hette Lotus, så jag tänker bara på det, tyvärr.

Svar på tråden Lotus till flicka