• sotnos1

HJÄLP, någon som har erfarenhet av atarax??!!

Hej!
    Jag har precis börjat äta atarax 10mg mot panikångest.
    Min läkare vill att ja ska äta 1-3 tabletter om dagen för att förebygga ångest.
    Jag tog en tablett igår kväll och blev så ofantligt trött, kände mig lite smått full och  somna på en mille sekund.
    Idag har jag mått piss, jag har haft hjärtklappnig och allmänt seg.
    Förut när jag gick till affären fick jag en riktig panikångest attack något som jag inte har fått förut i en affär, är det en biverkning som gör att man får hjärtklappning och lättare ångest?
    Min plan är att gå och träna lite senare (body pump) jag vågar inte ta en tablett innan då risken är stor att jag somnar under passet..hehe.. men är de farligt att träna med atarax? Jag vill inte offra min träning för min panikångest.. men är så rädd att jag ska få en attack under passet.
    Tacksam för lite hjälp.
    Ha det gott.
    kram

Panikångest, ångest, atarax
  • Svar på tråden HJÄLP, någon som har erfarenhet av atarax??!!
  • Houdini
    understimulerad skrev 2012-06-26 10:52:25 följande:

Ja Atarax, Theralen och legrigan är alla antihistaminer. Men man har upptäckt att de också fungerar mot ångestsymptom.  Och de fungerar i stort sett som benzo,
    Och det är mycket bättre att börja med dessa mediciner och se om de hjälper istället för att gå direkt på benzo. Eftersom de "vanliga" lugnande medlena som finns är beroendeframkallande bör man försöka undvika dom i möjligaste mån.
  • Biffus

Jag tar för tillfället atarax pga sömnproblem. De hjälper mig inte att somna alls, men på dagarna känner jag mig helt drogad...

• Number452
    sotnos1 skrev 2010-03-04 15:51:36 följande:
    Hej!
    Jag har precis börjat äta atarax 10mg mot panikångest.
    Min läkare vill att ja ska äta 1-3 tabletter om dagen för att förebygga ångest.
    Jag tog en tablett igår kväll och blev så ofantligt trött, kände mig lite smått full och  somna på en mille sekund.
    Idag har jag mått piss, jag har haft hjärtklappnig och allmänt seg.
    Förut när jag gick till affären fick jag en riktig panikångest attack något som jag inte har fått förut i en affär, är det en biverkning som gör att man får hjärtklappning och lättare ångest?
    Min plan är att gå och träna lite senare (body pump) jag vågar inte ta en tablett innan då risken är stor att jag somnar under passet..hehe.. men är de farligt att träna med atarax? Jag vill inte offra min träning för min panikångest.. men är så rädd att jag ska få en attack under passet.
    Tacksam för lite hjälp.
    Ha det gott.
    kram
    Jag har hört att många reagerar olika på atarax. Jag blir som du, otroligt trött och efter att man kanske sovit några timmar så är huvudet tungt. Att gå på dessa dagligen när man reagerar så på dem är nog ingen hit så du borde nog kontakta din läkare och be om något annat.
  • Anneli 343

Jag fick Atarax utskriven en gång för utslag jag hade på benen. Utslagen försvann inte och istället fick jag en sån fruktansvärd huvudvärk! Aldrig varit med om liknande. Helt däckad i 2 dagar. Kunde inte jobba, låg bara hemma på soffan och sov och kämpade mot värken. Kommer jag aldrig mer äta.

• Trädblåsare

Man kan bli trött av atarax, men om man fortsätter äta dem brukar det gå över.

• Linah01

Fick Atarax utskriven pga sömnproblem. Ibland blir jag lite seg och mår dåligt dagen efter men aldrig mer än så. Blir inte särskilt lugn och sover inte bättre heller. Helt ovärt om man behöver sömn innan jobbet, då man bara är ännu segare när man vaknar nästa morgon. Skrikandes

• olleo
    Mandarina skrev 2012-05-29 04:34:11 följande:

Samma här!
    Ja annat än trötthet förstås. Det är ju den vanligaste biverkningen. En inte lika vanlig biverkning (förekommer hos färre än en av 1000 patienter) är hjärtstillestånd!!! Intressant verkligen.
  • wernice

den bästa ´´medicin´´ mor ångest  är kineskink akupunktur!  har käkat piller sen jag var 14, hade ångest, affekt.depression, panik, psykos, flera cuicid forsök, hade bulimie i flera år, var inlagt 10...tals gånger, provade all slags medicin som finns, den sista medicin var Efexor Depot 375 ml om dagen.  för ca 2,5 år sen minskade jag och slutade för gott, då började jag dricka vin och röka joints då å då. tills jag hittade en akupunktur behandling och var så skeptisk, ville prova det ändå.. det hände ett mirakel. efter 8 behandlingar blev jag som född på nytt. sprit fri, rökfri, gick när från 70 till 54 kg/1,71 lång. träffade m itt livs kärlek och nu vi väntar barn. KOM IHÅG ALLA KÄRA MÄNNINSKOR! _medicin är ingen lösning på problemmet. prva akupunktur då blir man frisk. 

OBS! priserna varjerar fr 370sek upp till 900 sek per behandling.

Lycka till

• HannaCecilia

Jag var under medicinering för panikångest och mano depression, fick en rad olika mediciner. Hade även atarax men endast för sömnproblem.

Tror inte det är farligt alls för dig att träna så länge du känner att du klarar av det.

• StorBerget

Jag tycker de fungerar bra, men man kan bli lite trött, har några över om du vill prova.

Svar på tråden HJÄLP, någon som har erfarenhet av atarax??!!