• Kalinka

Länk till studien om att man inte "slappnar av" och blir gravid lättare när man adopterat?

Ja, som rubriken säger. är det någon som har en länk där man kan läsa den amerikanska studien där man jämförde graviditetsfrekvensen hos barnlösa par efter en adoption, jämfört med de som inte adopterat, och såg att lika stor andel blev gravida i båda grupperna?

Jag har nämligen en kompis som försöker bli gravid, och som hade fått för sig att hon behövde "slappna av". Jag tror att hon skulle tycka att det kändes skönt att läsa studien.

• Svar på tråden Länk till studien om att man inte "slappnar av" och blir gravid lättare när man adopterat?
  • Rapunzella
    Jennie med ie skrev 2010-03-08 08:52:35 följande:
    Tyvärr inte Jag nämner ofta undersökningarna men har ingen bra referens eftersom jag inte sparat dem, korkat nog...
    Om du kommer ihåg lite mer info, kanske om den var svensk eller utländsk, vilket år/årtionde, gärna titel eller författare, så kan jag försöka söka i lite vetenskapliga databaser?
  • Jennie med ie
    Rapunzella skrev 2010-03-09 23:05:37 följande:
    Om du kommer ihåg lite mer info, kanske om den var svensk eller utländsk, vilket år/årtionde, gärna titel eller författare, så kan jag försöka söka i lite vetenskapliga databaser?
    2 olika amerikanska med några års mellanrum. Av varandra oberoende. Gissar på en ålder på ca 10 år. Procenttalet, själva siffrorna, var inte samma i de båda men gemensamt för båda var att det inte var skillnad mellan icke-adoptanter och adoptanter.
  • Thalis
    mammamys06 skrev 2010-03-09 07:48:27 följande:
    Håller med, bra med sådan studie att hänvisa till! Jag fick höra sådana kommentarer efter att vi adopterat sonen att bara vi slappnar av så blir jag gravid. Eller hur liksom! Men så när jag blev gravid några år senare och fött dotterna så fick ju de som sade detta innan bevis för att de haft rätt!!!! Väldigt tröttande! Jag försöker i de fall jag orkar (ibland låtsas jag inte om det) att förklara att det har inget med att vara avslappnad att göra, jag kan säga att det är mer stressande med en aktiv 3-åring att få till det med maken än innan när det bara var maken och jag hemma! Nu när vi funderar på ett syskon till så är det ännu svårare att få till det då vi har två barn Så stressat av, knappast!!! Ibland är jag så trött att jag inte orkar pussa maken ens!! Då brukar de backa. Men det hade varit bra att ha en studie att hänvisa till faktiskt.
    Hört talas om Bollibompasex?

Håller med dig, när min svägerska sagt till sina närmaste vänner att vi skulle adoptera då började deras vänner slå vad om att jag skulle bli gravid å en gång(trots att de visste att vårt problem inte låg där).

Men det mest idiotiska kommentaren fick jag av en grannes mamma:
    Hon sa att sonen är vårt pris från gud för att vi adopterat dottern (jag vet att jag har sagt det förr,men den kommentaren kommer att jaga mig resten av livet).
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • Rapunzella
    Thalis skrev 2010-03-10 12:26:31 följande:
     Men det mest idiotiska kommentaren fick jag av en grannes mamma: Hon sa att sonen är vårt pris från gud för att vi adopterat dottern (jag vet att jag har sagt det förr,men den kommentaren kommer att jaga mig resten av livet).
    Det slog nog f-n alla rekord i puckade saker som folk säger!!

Vad svarade du?
  • Rapunzella
    Jennie med ie skrev 2010-03-10 08:14:20 följande:
    2 olika amerikanska med några års mellanrum. Av varandra oberoende. Gissar på en ålder på ca 10 år. Procenttalet, själva siffrorna, var inte samma i de båda men gemensamt för båda var att det inte var skillnad mellan icke-adoptanter och adoptanter.
    Hittar ingenting - känns som ett bra ämne att forska på! Har dock kanske tillgång till fel databaser....
  • Thalis
    Rapunzella skrev 2010-03-10 13:02:24 följande:
    Det slog nog f-n alla rekord i puckade saker som folk säger!! Vad svarade du?
    Kommer inte ihåg allt jag svarade men jag sa att det var konstigt eftersom jag inte tror på gud och sysslar inte med välgörenhet!
    Sen kommer jag inte ihåg men maken säger att jag fick svarta ögon och värsta exorciströsten.
    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • mammamys06
    Thalis skrev 2010-03-10 12:26:31 följande:
    Hört talas om Bollibompasex? Håller med dig, när min svägerska sagt till sina närmaste vänner att vi skulle adoptera då började deras vänner slå vad om att jag skulle bli gravid å en gång(trots att de visste att vårt problem inte låg där).Men det mest idiotiska kommentaren fick jag av en grannes mamma:Hon sa att sonen är vårt pris från gud för att vi adopterat dottern (jag vet att jag har sagt det förr,men den kommentaren kommer att jaga mig resten av livet).
    Jo, visst, bolibompasex men dottern är inte lika "på" vad gäller bolibompa - ännu

Usch, ja, jag vet att ni fått höra ett och annat -precis som vi vad gäller den biten

Vissa kommentarer lever kvar i minnet....som denna: Jasså, är du gravid! Oj, är det en flicka, vad fantastiskt, nu får ni det barn ni så länge drömt om, vad ska ni göra med Victor nu dåni inte behöver honom längre och nu när ni får ert riktiga barn?.....
    Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • inga76
    mammamys06 skrev 2010-03-10 13:20:58 följande:
     Jasså, är du gravid! Oj, är det en flicka, vad fantastiskt, nu får ni det barn ni så länge drömt om, vad ska ni göra med Victor nu dåni inte behöver honom längre och nu när ni får ert riktiga barn?.....
    Men guuuuuuuuuuud, vilken planet kommer den människan ifrån???
  • Thalis
    Jo, visst, bolibompasex men dottern är inte lika "på" vad gäller bolibompa - ännu Usch, ja, jag vet att ni fått höra ett och annat -precis som vi vad gäller den biten Vissa kommentarer lever kvar i minnet....som denna: Jasså, är du gravid! Oj, är det en flicka, vad fantastiskt, nu får ni det barn ni så länge drömt om, vad ska ni göra med Victor nu dåni inte behöver honom längre och nu när ni får ert riktiga barn?.....
    Men hjälp vad är det för puckad människa som ens tänker sådant!!!!?
  • Rapunzella
    Oj, är det en flicka, vad fantastiskt, nu får ni det barn ni så länge drömt om, vad ska ni göra med Victor nu dåni inte behöver honom längre och nu när ni får ert riktiga barn?.....
    Men jag tror att folk är helt sjuka i huvudet!!!!!!!!
  • mammamys06

Ja, det är verkligen sårande, jag trodde jag skulle mörda henne! Jag svarade att ja honom sätter vi ju på första bästa plan tillbaka till Vietnam.....

Jag gick in och grät och sedan svor jag på att inte visa mig ute bland folk förrän bebisen var född (var bara i 4:e månaden då). Efter att lillasyster kommit har vi inte fått höra något från någon, jo, jag var härom dagen tillbaka på mitt förra jobb och då sade en av psykologerna där: Jamen jaha, har du med dig det egna riktiga barnet idag, vad roligt, vad söt hon är! Ja, sade jag, låtsasbarnet lämnade jag kvar hemma.....

Lycklig nybliven tvåbarnsmamma!
  • MammaSusan81

Men here gud mammamys vilka kommentarer du har fått, mkt har man fått höra men detta slog nog alla "rekord" FY så arg jag hade varit då. Mna kan ju verkligen indra hur folk tänker om de nu har den förmågan alls.

Vi lever ju i Kenya (Nairobi) sedan sept-09 & jag får bita mig i tungan var & varannan dag för att inte hiva ur mig lika dumma saker som vi får höra här nere.

♥ Astrid-06 ♥ & ♥ Vilgot-09 ♥
  • Kalinka
    Jennie med ie skrev 2010-03-10 08:14:20 följande:
    Jag håller med. Det finns minst 2 amerikanska studier (förutom den svenska ovan), som jag har läst om, men sparade heller inte länken.
Svar på tråden Länk till studien om att man inte "slappnar av" och blir gravid lättare när man adopterat?