• tjejsan88

Hur tycker ni en bra mamma är?

Jag har funderat lite på vad som gör att man är en bra mamma eller en dålig mamma. Kan en bra mamma göra dåliga saker och ändå kallas för bra mamma?

Har själv precis blivit mamma och ibland så säger folk att jag är en bra mamma. Men vad betyder det? Finns det någon slags "bra mamma"-typ som man utgår ifrån eller är det bara något man säger till folk för att man ska bli glad?

Vad tycker ni är viktigt att en bra mamma gör eller är?

• Svar på tråden Hur tycker ni en bra mamma är?
  • lövet2

För mig är en bra mamma någon som försöker ta hand om sitt barn så bra hon kan. Någon som respekterar barnet och sätter barnets bästa före sig själv.

Men - sedan finns det mammor som uppfyller de här kraven och ändå utan att kunna hjälpa det är en rätt urusel mamma. Det är sådana som helt enkelt inte kan, hur mycket de än vill. Kanske pga sjukdom, kanske pga okunskap. En sådan mamma behöver extra mycket stöd för att kunna vara en så bra mamma som hon egentligen vill vara ...

• Maria222

Man är en bra mamma om man framförallt respekterar sitt barn, och visar det sin kärlek och om man vägleder istället för att uppfostra, bl. a.

Mamma till Kevin född 0706. BF 2010-08-05
  • tfo

för mig är en bra mamma någon som visar intresse för sitt barn, gör saker tillsammans, att bara va och älska varandras sällskap.

en bra mamma är en mamma som visar vad respekt betyder, ex om barnet gråter eller gnäller för ingenting, så ska man visa där vad respekt är. MAN SKA VA HÅRD, folk är för snälla nu för tiden och säger "här har du godis!" "här får du en leksak" det funkar bara inte.

• tjejsan88

Jag har svårt för att förstå de föräldrar som bara låter sina barn göra som de vill. Borde genom undersökningar och sunt förnuft mår man bra utav regler. Att man som förälder ser till att de följs på ett bra sätt.

Är det någon som inte håller med mig utan tycker det är bättre att barn utforskar världen utan pekpinnar?

• tfo
    tjejsan88 skrev 2010-03-10 13:59:06 följande:
    Jag har svårt för att förstå de föräldrar som bara låter sina barn göra som de vill. Borde genom undersökningar och sunt förnuft mår man bra utav regler. Att man som förälder ser till att de följs på ett bra sätt. Är det någon som inte håller med mig utan tycker det är bättre att barn utforskar världen utan pekpinnar?
    neeej absolut inte! man ska inte vara rädd för att vara hård. Det är bara att se förr, ordet gnälla fanns inte.
Svar på tråden Hur tycker ni en bra mamma är?