Pergotime och ej gravid
Hej!
Har ätit två omgångar enkelkur och nu och nu tre omgångar dubbelkur men ingenting händer. Vad blir nästa steg? Trippelkur, eller? Känns som om det skulle behövas något annat... mer effektivt.
Hej!
Har ätit två omgångar enkelkur och nu och nu tre omgångar dubbelkur men ingenting händer. Vad blir nästa steg? Trippelkur, eller? Känns som om det skulle behövas något annat... mer effektivt.
Vad menar du med att inget händer, ingen ägglossning eller ingen graviditet?
Får du ingen ägglossning av pergon så är det kanske befogat att prova en trippelkur och därefter sprutor om inte det heller ger resultat.
Om du har fått ägglossning av kurerna men inte blivit gravid är det kanske läge att fundera på att gå vidare till IVF.
Hej!
Jag har ätit pregotime men inte blivit gravid, jag fick bara äta en kur då mina slemhinnor blev för tuna av tabletten som biverkning men fick ett jätte stort o fint ägg som förmodligen inte kommer o fastna Har jag inte fått någon ÄL fören på torsdag så ska vi åka ner o ta blod prov. Då e det fel någonstans o vi ska börja med sprutor istället. Men jag jag e så jävla trött på sex o det tar så jävla mycket på förhållandet så jag kräks fan snart jag ger upp!
Jag har gjort en gynundersköning under första kuren av dubbelkuren och han menade på att jag skulle ha ägglossning. Sen har jag vid något tillfälle tagit ägglossningstest som visat att jag har ägglossning (i alla fall den månaden).
Men det tar sig i alla fall inte. Nu är jag som sagt var på min sista kur med dubbel dos och blir vi inte gravida nu vad kan man då förvänta sig att nästa steg blir? Vill vara lite "påläst" och beredd. Känner som föregående "talare" att man börjar bli less på sex och att försöka hela tiden. Har snart gått 1,5 år sedan vi började försöka och nåt bättere än pergotime måste ju finnas?
//cattis
Om man säger så här: För en "normal" kvinna (med "normal" menar jag en med fungerande, regelbunden ägglossning) så är det inget konstigt om det tar upp till ett år att bli gravid. Ett år = 12 ägglossningar = 12 försök, på ett ungefär. Genomsnittet blir gravida på 7:e försöket. Om du nu har fått ägglossning på alla dina kurer har du haft 5 försök på dig, så statistiskt sett har du oddsen fortfarande med dig.
Men så funkar det ju inte riktigt i praktiken inom behandlingssvängen...
På min klinik tänker man att har man fått ägglossning men inte blivit gravid på 6 pergokurer så är det ingen idé att fortsätta på den vägen. Har du fått ägglossning är det inget som säger att du skulle ha större chans med större dos eller annan stimuleringsmetod, ägglossning är ägglossning oavsett hur man stimulerar fram den.
Om inget är fel på spermierna är insemination inte heller något alternativ då det bara förhöjer chanserna marginellt när allt funkar i övrigt. Då återstår bara IVF. Vilket blev vägen för oss efter 6 enkelkurer med finfin ägglossning men inget annat resultat. Det kan kanske låta drastiskt, som sista chansen ungefär. Men det är helt klart värt det istället för att knapra piller månad efter månad och inte veta vad som egentligen händer där inne i kroppen. Vid IVF vet man i alla fall att man har producerat ägg och att det finns ett befruktat ägg där inne, det blir åtminstone ett steg närmare målet. För oss tog det totalt 3 år från beslutet att vilja ha barn (försöka kunde vi ju inte göra på riktigt eftersom jag inte hade någon ägglossning) till sonen äntligen föddes efter IVF:en. Visst var det slitsamt men när han väl kom var allt som bortblåst på en gång och man minns knappt hur det var längre.
Håller tummarna för att den här kuren blir "sista gången gillt" så att du inte behöver oroa dig för vidare behandlingar!
Varför har inte läkaren tagit Älprov för? Inget dem kan vara säkra på endast genom ett Vul..
Har du egen Äl så är inte Pergotime direkt effektivt.. Dem som har blivit gravida genom Pergotime trots egen Äl skulle sannolikt blivit gravida ändå..
Om du har egen Äl å killen din har normala spermier å ni inte blir gravida så är oftast IVF det som gäller.. Ev insemination då får man oftast en Älspruta så att ägget ska lossa å så sprutar dem in spermierna men i det stora hela är det som att ha sex precis vid Äl..
Sen förstår jag inte varför du har fått Pergotime innan dem har kollat din killes spermier.. Om hans spermier är dåliga eller om han inte har några så hjälper inte Pergo iaf..
Svar till Majjssan77: Min läkare har gjort vul på mig två gånger. Ena gången under enkelkuren och då hade jag ingen ägglossning och andra gången under dubbelkuren och han trodde att nu var jag innen på rätt dos. Men så har vi trots allt inte lyckats bli gravida.
Min mans spermier bör vara ok då vi sedan innan har en dotter tillsammans. Där av har inte hans kvalité kollats. Jag vet inte om det bör komtrolleras ändå?