danny79 skrev 2010-04-09 09:19:03 följande:
Att du är rädd och medveten för bakterier är en sak. Man kan faktiskt tvätta händerna efter att hälsat på ngn. Bära med sig handsprit i väskan. Men frågan var om man vägrar pga religion. Detta är helt fel i mina ögon och har inget att göra med bakterier... Jag anser faktiskt att religion inte hör hemma i vårt moderna samhälle. Vill man utöva det så kan man göra det hemma
Rädsla är fel term.
Har man jobbat inom vården vet man hur illa det kan gå om man sprider mikroorganismer okontrollerat. Men du kanske anser att din läkare på vårdcentralen är rädd för bakterier när denna spritar händerna eller avböjer handslag?
Jag föredrar att inte tvätta händerna stup i kvarten, det är inte bra för huden.
Spelar ingen roll varför man nekar till hudkontakt/kroppskontakt, man har rätt att göra det oavsett anledning. Man har suverän rätt till den egna kroppen och påtvingad kontakt är inte något jag ser som det minsta positivt.
Religion eller inte är inte något som motiverar att kränka en annan person genom att inkräkta på dennas person.
Du har inte rätt att ta på en annan utan dennas medgivande. Det är enkelt.
Eller för den delen lägga dig i varför personen nekar dig det, det är inte din ensak om det ligger religion eller något annat bakom detta.
Ingen är skyldig dig att förklara sig när det kommer till detta.
Bara att acceptera att vissa inte vill. Så slipper du dessutom bli upprörd över att andra inte delar din världsbild och religiösa uppfattning.