• Mummyfied

Etiskt rätt att skaffa barn om man redan innan vet att det kommer bli gravt handikappat?

Lite smått inspirerad av de andra trådarna kring huruvida det är okej med sex mellan familjemedlemmar eller ej. I den nuvarande lagstiftningen är detta inte tillåtet eftersom man vill förebygga graviditeter som kommit till genom incest.

Risken är ju i ett sådant fall ganska stor att barnet får ganska kraftiga former av handikapp på ett eller annat sätt.

Det finns även par utan släktskap med varandra som fått läkarers ord på att de med stor sannolikhet kommer få ett gravt handikappat barn .

De allra flesta är väl förhoppningsvis överens om att alla oavsett handikapp eller ej har samma värde men samtidigt har väl alla föräldrar en önskan om att deras barn ska få ett så drägligt liv som möjligt? Ingen önskar väl sitt barn de begränsningar som ett handikapp faktiskt innebär?

SÅ, är det alltså etiskt rätt att föda ett barn till världen om man vet att detta kommer bli gravt handikappat (med det menar jag både fysiskt och mentalt på det viset att det är i ständigt behov av livsuppehållande vård) och kanske inte ens överlever sina första levnadsår?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Etiskt rätt att skaffa barn om man redan innan vet att det kommer bli gravt handikappat?
  • Stinky

Nej. Jag tycker det är oförsvarsbart.

• bluebird

Annat.

Det är ju tyvärr inte så lätt att jag kan svara ja eller nej på den frågan.

• Mummyfied
    bluebird skrev 2010-03-09 20:18:14 följande:
    Annat. Det är ju tyvärr inte så lätt att jag kan svara ja eller nej på den frågan.
    Okej. Varför inte? (bara nyfiken)
  • bluebird
    Mummyfied skrev 2010-03-09 20:29:26 följande:
    Okej. Varför inte? (bara nyfiken)
    Jag är mamma till en son som led av ett syndrom som i förlängningen innebar att han dog. Det var en otroligt jobbig tid, men jag skulle inte vilja vara utan en enda sekund. Han hade det tufft, smärtsamt och kämpade som en hjälte in i det sista, och jag älskar honom som varje mor älskar sitt barn friskt eller inte.

Så frågan är om jag vetandes det jag nu vet hade valt bort honom och tiden jag fick med honom, och jag kan inte svara på det, det fins inget enkelt svar. När vi sedan väntade barn nummer två valde vi att inte ta några tester, vi väntade och tiden fick utvisa hur barnet mådde. Son nummer två föddes även han i v.23, idag funktionshindrad med hjärtfel och lungsjuk, men i mina ögon en fullt normal femåring. Fast det hade ju kunnat sluta på ett annat sätt iom att han föddes så pass tidigt, han hade ju kunnat ligga uppkopplad till en maskin utan ett "värdigt" liv i TS ögon. Så för mig är det verkligen inte en svart/vit fråga, ett simpelt ja eller nej räcker inte för mig att svara.
  • Selfish Geene

Svarade nej.
    Jag tycker inte att det är rätt att föda ett barn som jag vet kommer att uppleva stort lidande (ett handikappat barn behöver inte lida mer än andra barn. Jag tycker inte att det är oetiskt att föda ett barn bara för att det är handikappat)

Däremot kan jag ha förståelse för de som väljer att föda barnet ändå, men jag tycker inte att det är etiskt försvarbart

• DenNamnbitne

Jag tycker nog att man skulle försöka avråda andra från att föda ett sådant barn som ändå inte skulle få någon glädje utav livet. Men jag kan inte svara att det skulle vara etiskt fel eller etiskt rätt. Det får föräldrarna avgöra.

• Mummyfied
    bluebird skrev 2010-03-09 21:03:49 följande:
    Jag är mamma till en son som led av ett syndrom som i förlängningen innebar att han dog. Det var en otroligt jobbig tid, men jag skulle inte vilja vara utan en enda sekund. Han hade det tufft, smärtsamt och kämpade som en hjälte in i det sista, och jag älskar honom som varje mor älskar sitt barn friskt eller inte. Så frågan är om jag vetandes det jag nu vet hade valt bort honom och tiden jag fick med honom, och jag kan inte svara på det, det fins inget enkelt svar. När vi sedan väntade barn nummer två valde vi att inte ta några tester, vi väntade och tiden fick utvisa hur barnet mådde. Son nummer två föddes även han i v.23, idag funktionshindrad med hjärtfel och lungsjuk, men i mina ögon en fullt normal femåring. Fast det hade ju kunnat sluta på ett annat sätt iom att han föddes så pass tidigt, han hade ju kunnat ligga uppkopplad till en maskin utan ett "värdigt" liv i TS ögon. Så för mig är det verkligen inte en svart/vit fråga, ett simpelt ja eller nej räcker inte för mig att svara.
    Jag förstår absolut att du inte kan ta ställning till frågan, kan inte säga att jag ens gjort det själv egentligen utan är mest nyfiken på hur folk resonerar i den här frågan.

Ett barn med tex downs syndrom har enligt vad jag hört lättare än andra barn för att drabbas av kraftigare förkylningar och lunginflamationer etc, något som om det vill sig riktigt illa faktiskt skulle kunna leda till döden under svåra omständigheter. Men det är ju givetvis inget man kan veta i förväg.

Min fråga gällde mest de barn som är direkt handikappade från födseln och där man redan då vet att överlevnadschansen är liten eller att det är dömt till typ respiratior livet ut.
  • ragatan

Det finns inget säkert sätt att innan födsel förutspå hur svårt funktionshindrad ett barn kommer att bli. Man kan gissa, anta och tro, men det är aldrig möjligt att exakt förutse ett barns framtid. Saknar man ett ben som foster kommer det naturligtvis inte att växa ut. Men det finns proteser. Andra fysiska funktionshinder går att kompensera med hjälpmedel eller träning. Vad gäller intellektuella funktionshinder är det i stort sett helt omöjligt att avgöra ett fosters framtida begåvningsstatus. Det föds "normala" barn, helt utan diagnoser, som är svagbegåvade, alltså inte intellektuellt funktionshindrade utan de når inte upp till "normalbegåvning".
    Därför är det oöjligt att gradera och bestämma vilka som ska få leva eller vilka som ska aborteras utifrån ett perspektiv där "lagomstörd" är minimikrav för födsel.
    Ingen kan heller förutsäga ett barns livkvalitet eller livsglädje utifrån funktionshinder. Idag är det tusentals "normala" tonåringar som skär sej, drogar och/eller tar livet av sej. Det går inte heller att förutse, men om man kunnat kanske det hade varit bättre att abortera dem så de slapp lidandet som tonåringar? (Ironi).
    Valet om att föda ett barn med funktionshinder är föräldrarnas. Det är de som ska leva med konsekvenserna av sitt val, oavsett hur de valt, som ska välja. Och vi ska respektera deras rätt att välja.

• Selfish Geene
    ragatan skrev 2010-03-10 17:40:04 följande:
    Det finns inget säkert sätt att innan födsel förutspå hur svårt funktionshindrad ett barn kommer att bli. Man kan gissa, anta och tro, men det är aldrig möjligt att exakt förutse ett barns framtid. Saknar man ett ben som foster kommer det naturligtvis inte att växa ut. Men det finns proteser. Andra fysiska funktionshinder går att kompensera med hjälpmedel eller träning. Vad gäller intellektuella funktionshinder är det i stort sett helt omöjligt att avgöra ett fosters framtida begåvningsstatus. Det föds "normala" barn, helt utan diagnoser, som är svagbegåvade, alltså inte intellektuellt funktionshindrade utan de når inte upp till "normalbegåvning". Därför är det oöjligt att gradera och bestämma vilka som ska få leva eller vilka som ska aborteras utifrån ett perspektiv där "lagomstörd" är minimikrav för födsel. Ingen kan heller förutsäga ett barns livkvalitet eller livsglädje utifrån funktionshinder. Idag är det tusentals "normala" tonåringar som skär sej, drogar och/eller tar livet av sej. Det går inte heller att förutse, men om man kunnat kanske det hade varit bättre att abortera dem så de slapp lidandet som tonåringar? (Ironi). Valet om att föda ett barn med funktionshinder är föräldrarnas. Det är de som ska leva med konsekvenserna av sitt val, oavsett hur de valt, som ska välja. Och vi ska respektera deras rätt att välja.
    Jag håller med dig i sak, det är inte upp till någon att bestämma över en annan människas val att föda ett handikappat barn.

Däremot håller jag inte med om att det är "de som ska leva med konsekvenserna".
    Föräldrarna får naturligtvis leva med sina val men barnet tvingas också leva med konsekvenserna av sina föräldrars beslut.

(de som argumenterat mot mig i andra trådar vet redan hur jag ser på "rätten" till respekt från sin omgivning)
  • mindless

Ett par andra debattörer är redan inne på det: Det beror på vilket liv vi talar om. Är det fråga om ett liv i stort lidande är det väl rimligt att man bör avstå från att skaffa barnet; där är kanske icke-existens att föredra. Men om det är fråga om ett liv som, visserligen begränsat på grund av skador, är ett liv som i det stora är värt att leva, kan jag inte se vari problemet skulle ligga.

Barnen som vi talar om kan ju inte födas till ett annat, friskt, liv. Så varför göra den jämförelsen?

• ELMK

det beror på situationen, låt oss säga att det är en kvinna och en man som ÄNTLIGEN blivit gravida och kommer troligtvist aldrig bli gravida igen,då tror jag att barnet kommer få det bra trotts sitt handikapp.

Elias 090109, BF 100525
  • Lillsnufflan

Nej, inte enligt min egen etiska kompass. Man väljer i så fall att föda ett barn till stort lidande och det vill inte jag bidra till. Sedan kan ju andra göra helt andra etiska ställningstaganden. För andra kanske det är Guds mening och man genom att t.ex. avbryta en graviditet då barnet är svårt sjukt sätter sig över Guds vilja. Jag tycker att de som gör det etiskt ställningstagandet har rätt att göra det, fast jag tycker nog det är synd om barnen.

Sedan är ju inte avväganden alltid så enkla. Min syster fick veta att hennes barn skulle födas handikappat men det var ju svårt att säga hur mycket. Det slutade med en abort då läkarna i slutändan gav en ganska dyster diagnos. Men säker kan man ju inte vara och även läkarna kunde inte göra mer än kvalificerade gissningar. Det kunde ju ha varit så att det rört sig om ett lättare handikapp, och barnet kunde i så fall ha fått ett bra liv handikappet till trots. Det får vi ju aldrig veta säkert.

Svar på tråden Etiskt rätt att skaffa barn om man redan innan vet att det kommer bli gravt handikappat?