Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-11 12:14:24 följande:
Personligen har jag ingen lust att betala skatt för att nån, handikappad eller ej, ska få hjälp att få orgasm. Däremot betalar jag gärna skatt för att alla ska ha tillgång till sjukvård, utbildning, tak över huvudet, mat i magen etc. När åldringar på hem knappt får magen mätt pga nedskärningar så tycker jag det vore helt absurdt att staten då ska gå in och subventionera sexhjälpmedel för handikappade.
Du finanserar redan - via skattemedlen - inte bara det nödvändigaste åt vissa grupper. Utan även livskvalitet.
Personlig assistans t ex. Som funktionshindrade som ännu inte har fyllt 65 och som har tillräckligt omfattande behov, kan få. Personlig assistans omfattar inte bara basbehoven. Du hjälper din brukare med allt (som inte är farligt/olagligt etc). Dvs brukaren betalar själv sina biobesök, men måste h*n ha en assistent med sig i salongen, betalar den sk LSS-pengen assistenten och dennes biljett. Dvs det finanseras av skattemedel. Allt sedan den sk LSS-lagen kom till, som ska garantera funktionshindrade goda levnadsvillkor. (Dvs rätten att kunna leva som andra - inte bara "överleva").
Att specialutformade sexhjälpmedel subventioneras till funktionshindrade, är alltså inte så långt bort, då sex kan ses som en viktig del av livskvaliteten. Säkert viktigare än att kunna gå på bio för många. Dessutom kan det vara det enda sättet för många med grövre rörelsehinder att faktiskt kunna tillfredsställa sig själva, då assistenten normalt inte hjälper till med sådant, det är olagligt att köpa sex osv. Och som sagt: Många med funktionshinder har redan en hel radda med skattefinansierade hjälpmedel för att underlätta deras vardag. T ex så att de ska kunna vara aktiva, sköta mer själva etc.