• ViceGuy

Ska handikappade ha rätt att köpa sex?

Diskussionen har säkert varit uppe förr, men blåser liv i den igen och lyssnar gärna på synpunkter.

Jag tycker att alla människor som vill ska få uppleva sex, då det är en stor och ganska viktig del i livet för de flesta människor.

Finns det kvinnor och män som skulle kunna tänka sig att ha sex med handikappade, även om det är mot betalning, så ser jag inga fel eller problem med det. Det ska inte finansieras statligt, utan privat.

• Svar på tråden Ska handikappade ha rätt att köpa sex?
  • Användarnamn är för mesar
    ViceGuy skrev 2010-03-10 11:06:27 följande:
     Jag tycker att alla människor som vill ska få uppleva sex, då det är en stor och ganska viktig del i livet för de flesta människor.
    Sex är för fan ingen rättighet!

Sen, antingen är prostitution lagligt eller så är det olagligt. Man ska inte ha specificerat vilka som får och vilka som inte får köpa sex. Ska handikappade få köpa sex så ska alla få det.

Personligen tycker jag att man gott kunde legalisera prostitution, även om det också har nackdelar. Dock är jag inte så insatt i allt detta.

Jag hålkler dock fast vid att sex ALDRIG blir en rättighet, och att man inte ska särbehandla handikappade.
  • Lady Dahmer
    sex är ingen jävla rättighet.

och vad är det för märklig syn man har på handikappade om man tror att de måste köpa sex? Ska fula och socialt missanpassade människor ha rätt att köpa sex också?
    Gillar du mina inlägg? Läs min blogg! - ladydahmer.blogg.se/
    Schnauser skrev 2010-03-10 18:07:53 följande:
    Absolut inte! De får söka sex med andra under samma premisser som alla andra. Sex är inte en rättighet för någon. Sexuella hjälpmedel tycker jag dock de ska få hjälp med. 
    Hur menar du att de ska få hjälp med sexuella hjälpmedel? ATt köpa dem eller?
    Eller menar du att en personlig assistent ska hjälpa en förlamad kvinna att placera sin vibrator på fittan?
  • Nenne76
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-10 19:22:52 följande:
    Hur menar du att de ska få hjälp med sexuella hjälpmedel? ATt köpa dem eller? Eller menar du att en personlig assistent ska hjälpa en förlamad kvinna att placera sin vibrator på fittan?
    Jag utgick ifrån att man menade att handla det.
  • Lena
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-10 19:22:52 följande:
    Hur menar du att de ska få hjälp med sexuella hjälpmedel? ATt köpa dem eller? Eller menar du att en personlig assistent ska hjälpa en förlamad kvinna att placera sin vibrator på fittan?
    Jag menar att få en utformad så att de kan styra den själv tex genom fjärrstyrning.
    Lena skrev 2010-03-10 21:30:19 följande:
    Jag menar att få en utformad så att de kan styra den själv tex genom fjärrstyrning.
    Vem ska stå för kostnaden? Det blir knappast särskilt billigt med en sån pryl?
  • Lena
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-11 06:57:12 följande:
    Vem ska stå för kostnaden? Det blir knappast särskilt billigt med en sån pryl?
    precis som andra handikapphjälpmedel tycker jag den ska vara subvensionerad.

Jag tycker att ett sexliv är en rättighet, men det är ingen rättighet att få ha sex med någon annan.
  • ViceGuy
    Lady Dahmer skrev 2010-03-10 19:22:14 följande:
    sex är ingen jävla rättighet. och vad är det för märklig syn man har på handikappade om man tror att de måste köpa sex? Ska fula och socialt missanpassade människor ha rätt att köpa sex också?
    Du menar att en handikappad har lika lätt för att skaffa ragg som gemene man?

Har du själv varit med en handikappad? Skulle du, helt ärligt, ens kunna tänka dig att vara det?

Jag kan medge att jag inte skulle det.
    Lena skrev 2010-03-11 07:46:49 följande:
    precis som andra handikapphjälpmedel tycker jag den ska vara subvensionerad. Jag tycker att ett sexliv är en rättighet, men det är ingen rättighet att få ha sex med någon annan.
    Personligen har jag ingen lust att betala skatt för att nån, handikappad eller ej, ska få hjälp att få orgasm. Däremot betalar jag gärna skatt för att alla ska ha tillgång till sjukvård, utbildning, tak över huvudet, mat i magen etc.

När åldringar på hem knappt får magen mätt pga nedskärningar så tycker jag det vore helt absurdt att staten då ska gå in och subventionera sexhjälpmedel för handikappade.
  • Maryestelle01

Alla skall ha rätt att både köpa och sälja sex så begränsa det till handikappade blir då konstigt..enligt mig.

• ChoopChoopSong
    ViceGuy skrev 2010-03-11 12:09:48 följande:
    Du menar att en handikappad har lika lätt för att skaffa ragg som gemene man? Har du själv varit med en handikappad? Skulle du, helt ärligt, ens kunna tänka dig att vara det? Jag kan medge att jag inte skulle det.
    Det beror väl helt på hur handikappet ser ut och ja, många med funktionshinder har förhållanden.

Sedan finns det många utan funktionshinder som inte har någon sexpartner/förhållande, men som gärna skulle vilja ha det.

Om det ska göras undantag från dagens lagstiftning - vem sjutton ska då bedöma vilka som ska få "dispens" och inte? I praktiken en omöjlig uppgift.

Hade vi en annan lagstiftning vore det en annan sak, men då skulle det som sagt vara lika för alla.
  • ChoopChoopSong
    Användarnamn är för mesar skrev 2010-03-11 12:14:24 följande:
    Personligen har jag ingen lust att betala skatt för att nån, handikappad eller ej, ska få hjälp att få orgasm. Däremot betalar jag gärna skatt för att alla ska ha tillgång till sjukvård, utbildning, tak över huvudet, mat i magen etc. När åldringar på hem knappt får magen mätt pga nedskärningar så tycker jag det vore helt absurdt att staten då ska gå in och subventionera sexhjälpmedel för handikappade.
    Du finanserar redan - via skattemedlen - inte bara det nödvändigaste åt vissa grupper. Utan även livskvalitet.

Personlig assistans t ex. Som funktionshindrade som ännu inte har fyllt 65 och som har tillräckligt omfattande behov, kan få. Personlig assistans omfattar inte bara basbehoven. Du hjälper din brukare med allt (som inte är farligt/olagligt etc). Dvs brukaren betalar själv sina biobesök, men måste h*n ha en assistent med sig i salongen, betalar den sk LSS-pengen assistenten och dennes biljett. Dvs det finanseras av skattemedel. Allt sedan den sk LSS-lagen kom till, som ska garantera funktionshindrade goda levnadsvillkor. (Dvs rätten att kunna leva som andra - inte bara "överleva").

Att specialutformade sexhjälpmedel subventioneras till funktionshindrade, är alltså inte så långt bort, då sex kan ses som en viktig del av livskvaliteten. Säkert viktigare än att kunna gå på bio för många. Dessutom kan det vara det enda sättet för många med grövre rörelsehinder att faktiskt kunna tillfredsställa sig själva, då assistenten normalt inte hjälper till med sådant, det är olagligt att köpa sex osv. Och som sagt: Många med funktionshinder har redan en hel radda med skattefinansierade hjälpmedel för att underlätta deras vardag. T ex så att de ska kunna vara aktiva, sköta mer själva etc.
Svar på tråden Ska handikappade ha rätt att köpa sex?