• TeÄrLivet

Den äldsta generation som levde när du föddes!

Jag är vuxen och har ännu en gammalmormor i livet vilket är kul. Hon är mitt kusinbarns mormors mormor så det finns totalt 5 generationer kvinnor representerade där. Samma år jag föddes dog min morfars mamma så när jag föddes hade jag en representant ur far/morföräldrarnas föräldrageneration i livet- liksom idag tjugoett år senare. Hur är det för er? Vilken var den äldsta generationen som levde när ni föddes? Om ni inte kan svaret på stört behöver ni ju inte svara. Ni kan ta reda på saken och sedan svara.

Jag söker mina rötter
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Den äldsta generation som levde när du föddes!
  • TeÄrLivet

Nu är det bara 1 h 45 minuter kvar att rösta på

• SandraLinnea

Min mormors båda föräldrar levde när jag föddes, även min morfars mamma och min farfars pappa.

Min morfars mamma (som gick bort senast) gick bort förra året 97 år gammal.

• lollsanT

När jag föddes levde min mormors mormor, hon var förr 1896 och dog 1990 när jag var 7 år. Jag har fortfarande minnen från henne som jag vårdar.
    När hon levde var det 5 generationer förstfödda tjejer i min släkt - min syster, mamma, mormor, gammelmormor och mormors mormor.
    Nu finns tyvärr inte mormor eller gammelmormor heller kvar i livet men det fortsätter vara förstfödda tjejer då min syster har fått en dotter.

• TeÄrLivet

Nu måste ni rösta, 20 min kvar

• TeÄrLivet

Tack alla 217 goda människor som röstat i denna tråd.

Att 11% varit den femte levande generationen är lite speciellt tycker jag. Lägger man på de 64%-en som varit fjärde levande generationen så fler det 75% som haft minst en av far/morföräldrarnas förälder eller ännu äldre i livet när de föddes. Det är fantastiska siffror tycker jag.

Jag tror nog att det finns de som varit 6 generationer till och med, men det måste ju vara hur ovanligt som helst. Men då är det väl så här

Bebis= 0 år
    Moder= 18 år
    Mormoder= 36 år
    Mormorsmor= 54 år
    Mormorsmormor= 72 år
    Mormorsmormorsmor= 90 år

Det har säkert hänt.

• Mammatillfem

De var min gammelmormor,som blev 98-99 år,dog när jag sen väntade min första..
    Nu lever min farmor och är pigg,vi träffas varje vecka,och har varit 4 generationer sen jag fick min älsta
    som fyller 28 år på måndag
    och 5 generationer sen jag blev mormor
    för 7 år sen i juni..vi träffas över generationerna varje vecka och min farmor
    har glädje av sina barnbarn (jag och min bror,vi blir 49 och 50 i år) och sina barnbarnsbarn som är mina barn som är 28-9½ år och sina barnbarnsbarnbarn  som är MINA barnbarn,som blir 7 och 5 år i år.
    Vi har väldigt stark familjesammanhållning.

• Mammatillfem

Min farmor är 95 ½ år
    Min pappa är 72 ½ år,hade en bror som skulle vart 78 år i år,men han gick bort innan jag föddes..
    jag är 49 ½
    mina barn är 28-10 i år
    mina barnbarn är 5-7 i år

Svar på tråden Den äldsta generation som levde när du föddes!