• andrasidan

efter regn kommer faktiskt solsken!

jag har haft lite trådar förr om allt ifrån när jag fick reda på att jag hade PCO; chocken, bearbetningen och kampen mot både mig själv och opedagogiska barnmorskor. senare, som en blixt från en klar himmel fick jag helt plötsligt ett plus efter 2,5år men fick dessvärre missfall ett par dagar senare. DOCK var ingen gladare än jag var! det finns et ljus i tunneln, det går - jag är inte dömd till att inte kunna uppfylla det viktigaste en kvinna har att göra!

jag började med p-piller igen strax efter missfallet, för att stabilisera det praktiskt så som lägenhet, ekonomi, etcetera... nu har detta fallit på plats och jag har slutat med mina (jävulsk)piller och för 4,5vecka sedan hade jag en ÄGGLOSSNING som dessvärre int ekunde utnyttjas för arbetet gjorde att vi var på olika håll ett par dagar. men ingen är gladare än jag över PMS, jag mår skit, jag är trött, jag har mensliknande smärtor under min ägglossning men ingen är gladare än jag! exakt två veckor senare hade jag min MENS, min egna lilla mens för att en ägglossning hade skett..
    nu i måndags hade jag ägglossning när jag vaknade och samma kväll och eftermiddag fick jag njuta dubbelt upp utav min älskade sambo! vad tror ni? kan vi få bli lyckligast i världen?!

oavsett plus eller ej denna cykel, är hoppet på topp och bara vetskapen av att vi kan bli med barn tillsammans (bekräftat under hösten...) och att min dumma kropp äntligen fungerar precis som den ska!

dela gärna med er av andra PCO-historier, detta forumet finns ju för att få prata av sig, hitta sina lika, ge och framför allt få stöd!!{#lang_emotions_heart}

• Svar på tråden efter regn kommer faktiskt solsken!
  • Schohoo

Hej!
    Jag har oxå PCOS och har haft väldigt svårt för att bli gravid pga extremt oregelbunden mens. Jag har blivit gravid när jag har gått på akupunktur, eftersom akupunktören fixade så jag blev regelbunden. Men det var inte därför jag tänkte skriva här, utan för att berätta om LCHF! Det kanske oxå funkar med GI-metoden, det vet jag inte säkert!

Men jag körde LCHF metoden under 4 månaders tid för att gå ner i vikt, dvs man åt knappt några kolhydrater utan mycket fett istället. Sök på google t ex om ni vill ha lite info om det.
    Men det jag märkte var att jag fick regelbunden mens när jag åt mat utan kolhydrater! Sen av en slump så råkade jag läsa på nätet att tjejer med PCOS kan få regelbunden mens om man kör sådana metoder.

Jag tycker egentligen själv att det kanske är dumt att utesluta något ur kosten om man försöker bli gravid, men om man inte blir gravid och har problem så tycker jag absolut det kan vara värt att prova! Det kostar ju inget om man jämför med IVF iallafall!

Så ge inte upp!
    Och lycka till alla ni som behöver det!

• bollanmollan

jag fick reda på min pco när jag var 26 år, då sa även min gyn att det är inte säkert du kan bli gravid. Jag byte gyn , hon var mycket mer positiv och lovade mig att det skulle fixa sig. Med enkelkur pergo fick jag ingen ägglossning men på första dubbeln blev jag gravid. Nu jobbar vi på tvåan vilket har tagit mycket längre tid.

• heter

Jag har också pco men jag har en regelbunden menscykel, inte på dagen exakt som förra gången men inom 5 dagar, vet någon om det skulle kunna betyda att jag har äl? Jag får stegring i några dagar varje gång och för det mesta alla symptom runt äl. Har en cykel på 5-6 veckor oftast. Vad jag har läst så har man inte äl om det går så lång tid mellan mensen.

• bollanmollan
    heter skrev 2010-03-15 14:12:41 följande:
    Jag har också pco men jag har en regelbunden menscykel, inte på dagen exakt som förra gången men inom 5 dagar, vet någon om det skulle kunna betyda att jag har äl? Jag får stegring i några dagar varje gång och för det mesta alla symptom runt äl. Har en cykel på 5-6 veckor oftast. Vad jag har läst så har man inte äl om det går så lång tid mellan mensen.
    du kan gå och kolla med vul runt ägglossningen så att du känner dig säker eller blodprov.
    jag har ca 40dagar och har ingen egen ägglossning.
  • heter
    bollanmollan skrev 2010-03-15 14:15:10 följande:
    du kan gå och kolla med vul runt ägglossningen så att du känner dig säker eller blodprov. jag har ca 40dagar och har ingen egen ägglossning.
    Men gör gyn det om man inte aktivt vill ha barn? Det verkar inte så där jag går. Får du symptom vid äl? Eller stegring om du använder älstickor? Jag skulle gärna vilja ha igång kroppen oavsett barnlängtan eller inte men det prioriteras tydligen inte i svensk sjukvård. {#lang_emotions_demon} När du har tagit pergo, sparkar det igång kroppen då eller bara just den månaden?
  • bollanmollan
    heter skrev 2010-03-15 14:31:30 följande:
    Men gör gyn det om man inte aktivt vill ha barn? Det verkar inte så där jag går. Får du symptom vid äl? Eller stegring om du använder älstickor? Jag skulle gärna vilja ha igång kroppen oavsett barnlängtan eller inte men det prioriteras tydligen inte i svensk sjukvård. När du har tagit pergo, sparkar det igång kroppen då eller bara just den månaden?
    jag känner av ägglossningen nu när jag äter pergo, vet att effekten av pergo kan sitta i nån månad men tror inte att den gör så att ägglossningen börjar funka själv, inte på mig iallafall.går du på privatgyn? du måste ju få kolla upp vad som händer därinne tycker jag,
  • heter
    bollanmollan skrev 2010-03-15 14:34:18 följande:
    jag känner av ägglossningen nu när jag äter pergo, vet att effekten av pergo kan sitta i nån månad men tror inte att den gör så att ägglossningen börjar funka själv, inte på mig iallafall.går du på privatgyn? du måste ju få kolla upp vad som händer därinne tycker jag,
    Jag ska börja på privatgyn nu för landstingets gör mig arg. De verkar inte bry sig så mycket där och verkar mest vilja spara pengar. Du försöker bli med barn just nu förstår jag?
  • bollanmollan
    heter skrev 2010-03-15 14:40:17 följande:
    Jag ska börja på privatgyn nu för landstingets gör mig arg. De verkar inte bry sig så mycket där och verkar mest vilja spara pengar. Du försöker bli med barn just nu förstår jag?
    ja, hoppas att det ska funka snart, man blir så lessen varje månad när man får minus.
  • EnsammaMamma

Ni som har PCOS har ni även övervikt? min cykler är på runt 36 dagar, får stegringar ibland och ibland värk vid tiden för äl, vi har ju som sagt försökt nu i 2,5 år. Jag ska snart till en privat klinik för jag får ingen hjälp på sjukhuset här förrän jag går ner visst mycket i vikt. Äter LCHF kost men det händer väldigt väldigt lite + att min kropp inte mår så bra av så mycket fett, jag får mycket halsbränna, ont i gallan och blir trött.

• bollanmollan
    EnsammaMamma skrev 2010-03-15 18:13:33 följande:
    Ni som har PCOS har ni även övervikt? min cykler är på runt 36 dagar, får stegringar ibland och ibland värk vid tiden för äl, vi har ju som sagt försökt nu i 2,5 år. Jag ska snart till en privat klinik för jag får ingen hjälp på sjukhuset här förrän jag går ner visst mycket i vikt. Äter LCHF kost men det händer väldigt väldigt lite + att min kropp inte mår så bra av så mycket fett, jag får mycket halsbränna, ont i gallan och blir trött.
    jag har lite extra på magen sen jag fick barn.har väldigt svårt att få bort även fast jag tränar hårt.
  • andrasidan
    heter skrev 2010-03-15 14:12:41 följande:
    angående ÄL så vet jag att med PCOså kan man ha alla symptomen som hör till, oavsett om man har ÄL eller ej. detta beror på att kroppen fungerar "normal" en bit in det vill säga att det gör att äggblåsor mognar, dock fler än i vanliga fall - dock mognar inget av det så pass mycket att något ägg släpps.. därav ingen ÄL men symptomen. när blåsorna mognar stiger dina hormoner och därför kan det visas positivt på ÄL-testerna. cykelns längd har inget egentligen med huruvida du har ÄL eller inte, dock dras de jämna ut på grund av att du har PCO och ingen ÄL men inte vice versa... hoppas du blev något klokare?! jag har gjort efterforskningar som en tok på detta känns det som - inget kul att inte vara "normal"..
    EnsammaMamma skrev 2010-03-15 18:13:33 följande:
    jag har ingen övervikt, men då jag låg som högst på testerna för PCO så hade jag otroligt lätt för att gå upp i vikt. du har helt rätt för dig att dra ner på kolhydrater, för det är där vårt största problem ligger med PCO... dock är jag skeptisk rent personligen på extrem dieter - kroppen behöver trots allt kolhydrater, dock inte snabba så som socker men långsamma och fibrer. visst att fett är bra, rätt typ av fett - men trots allt är det fett och har hög kaloriinnehåll..
    vad jag gjorde var att snarare använda mig utav GI-metoden, äta regelbundet, sluta med ALL typ av snabba kolhydrater och framför allt, vad som hjälpte bäst, jag började träna och röra på mig; allt ifrån springa, gyma till vardagsmotion. det var en kamp och det tog sitt år, men jag fick mig revenge och här är jag idag, peppar peppar ta i trä, nästintill helt frisk, med fungerande kropp och välmående! :)

för det andra tror jag att HOPPET FINNS!! jag kan antagligen få gå med i den lyckliga skaran att det fungerar med envishet...om jag inte har världens grymmaste placebo effekt tror jag att ett litet plus kan komma att visas inom ett par dagar!! :D
  • EnsammaMamma

andrasidan: jag håller tummarna för er att det ska gå bra och att ni får ett plus. Jag äter gluten och mjölkfri kost så jag kan aldrig bli en extrem LCHF ätare men jag gör så gott som jag kan. Det blir mycket kött och grönsaker och det är väldigt tråkigt i längden, äter heller inte ägg så jag är rätt begränsad, iochmed alla dessa begränsningar så har jag ätit det som varit smidigt och det är också det som har varit värst för mig.
    Jag hoppas ändå att jag nu ska kunna gå ner ett par kg och få en fungerande cykel så vi också kan få vårt plus.

• andrasidan

nu sitter jag här, BIM+1-2 (jag hade ägglossning sön eller mån)

fortfarande ingen mens! :) vågar dock inte testa än...tänk om det är PCOn som kommit tillbaka och spelar mig ett spratt!?

så löjlig man är...men känner att jag väntar åtminstone till imorgon! ingen mens, illamående, lite öm i tuttarna...kan det verkligen vara tecken? eller har jag en självuppfyllande profesia? mkt tankar men de hamnar förhoppningsvis på plats imrgn :)

• EnsammaMamma

Jag brukar gå på den där "känskan" varje gång jag varit gravid har hela min kropp skrikit det innan jag ens fattat att jag är det, för mig känns det ungefär som om jag sitter i en bubbla, helt avskärmad från verkligeheten också gråter jag massor över ingenting alls.

• Höstflickan83

andrasidan: jag hoppas att det är ett plus som väntar och att det inte är PCOn som spökar!

Svar på tråden efter regn kommer faktiskt solsken!