• Anonym

7 mån dotter rivs och nyps för att inte somna

Hej,
    min dotter är 7 månader. Hon är otroligt rar och gullig, men har börjat med en ovana att nypa och rivas, speciellt i ansiktet på mig eller min man. Hon gör detta speciellt när hon är trött och ska sova. Hon vill aldrig somna och kämpar som en galning för att hålla sig vaken, detta har hon alltid gjort. Hon sover inte genom nätterna heller. Hon har 3 sovstunder varje dag, dock kämpar hon 30-40 minuter varje gång innan hon somnar. Jag har försökt med 5 min metoden, men hon är väldigt envis och våra grannar upskattar inte denna metod. Varför vill hon inte sova?

• Svar på tråden 7 mån dotter rivs och nyps för att inte somna
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Din dotter är förmodligen 9 månader vid det här laget och har kanske minskat ner till två sovstunder om dagen.
    Jag uppfattar det som om ni har två frågor, dels varför nyps och rivs hon och dels varför vill hon inte sova?
    Jag tror att frågorna hör ihop. Barn är olika redan från början. En del barn är aktiva, intensiva och alerta och har ofta problem med sömnen, dvs föräldrarna tycker att de sover för lite, för det är jobbigt att ha väldigt aktiva barn. Andra barn är mer stillsamma, lugna, eftertänksamma och sover mer.
    Det låter som om ni har ett av de aktiva barnen som helst inte vill somna. Då kan hon ju missa något och det vill hon inte. Hon har också stark vilja och jag kan tänka mig att det blir en kamp mellan er om hennes sömn.
    Föräldrar behöver också vila och sova och ibland ha en stund utan barn, särskilt de som har aktiva barn.
    Mitt tips är att ni skapar rutiner kring sänggåendet och håller fast vid dem. Vet ej riktigt vad du menar med 5-minutersmetoden men anar att det innebär att barnet får skrika i 5 minuter innan ni tar upp det.
     Barn i 9-månadersåldern befinner sig i det som vi psykologer brukar kalla närmandefasen och som innebär att de jobbar med att förstå att mamma finns även när jag inte ser henne. De vill inte skiljas från mamma eller pappa och de vill inte somna och skiljas från det spännande livet.
    När barn rivs och nyps ska man hålla om deras händer och hindra dem. De uttrycker sig med kroppen, men förstår inte att de skadar andra. Håll henne i famn och håll fast händerna ända tills hon slappnar av.
    När barnet märker att ni är väldigt konsekventa, dvs gör samma sak varje gång hon ska sova lär hon sig det. Belöna henne inte för att hon vaknar på natten, dvs ge henne inte välling el ta upp henne och låt henne sova i er säng utan lägg tillbaka henne så fort hon blivit lugn. Ofta måste man vara ganska utvilad för att kunna vara så konsekvent, så hjälp varandra att få sova eller ta hjälp av anhöriga.
    Lycka till att komma in i goda cirklar.
    Margit

Svar på tråden 7 mån dotter rivs och nyps för att inte somna