• llinaa

Låser ni in era barn?

Låser ni in era barn? jag hoppas inte de  men varför läser ni böcker fäör era barn där de gör de. Jag syftar på Emil i Löneberga.

Många vill inte läsa att pippis pappa är negerkung men de vill läsa emil i löneberga trotts attd e ifta låser in emil i snickerboa

• Svar på tråden Låser ni in era barn?
  • Analoga
    llinaa skrev 2010-03-12 14:51:37 följande:
    Låser ni in era barn? jag hoppas inte de  men varför läser ni böcker fäör era barn där de gör de. Jag syftar på Emil i Löneberga.Många vill inte läsa att pippis pappa är negerkung men de vill läsa emil i löneberga trotts attd e ifta låser in emil i snickerboa
    Men herregud viliken löjlig jämförelse!

Måste sagor överensstämma med verkligheten i din värld??
  • llinaa
    Analoga skrev 2010-03-12 15:07:23 följande:
    Men herregud viliken löjlig jämförelse! Måste sagor överensstämma med verkligheten i din värld??
    nä de måste de inte men många tycks tro de
  • ViceGuy

Är det någon speciell poäng du vill komma fram till?

De flesta inser nog att sagor inte behöver vara verklighetsförankrade på något sätt.

• Analoga
    llinaa skrev 2010-03-12 15:08:40 följande:
    nä de måste de inte men många tycks tro de
    Så det var med ironi du skrev TS? Då förstår jag.

Ja jag tycker att sagor är sagor, och det är inget fel med att pippis pappa var negerkung heller. Inte det minsta rasistiskt i det i min mening. Tror inte heller att färgade människor tar illa upp av ett oskyldigt uttryck i en barnsaga.
  • Michisen
    Jennie med ie skrev 2010-03-12 15:23:51 följande:
    Nej jag låser inte in mitt barn, jag bakar heller inte pepparkakor på golvet och jag lämnar inte sonen ensam hemam så han kan träffa sin kompis med propeller på ryggen.
    Slår vad om att du inte ens låter dina barn hoppa från ett fönster in i en annan sagovärld där de får slåss mot drakar heller.

En del föräldrar är så tråkiga.
  • mammamadeleine

Låter dom kolla på filmerna, skulle aldrig få för mig att låsa in dom!! Visst har hon fått åka in på rummet när hon betett sig illa, men aldrig stängt in eller låst in!!

Meja 3/7-03 Eddie 9/7 -08 Bebben i magen BF 26/6-10
  • llinaa
    Analoga skrev 2010-03-12 15:14:09 följande:
    Så det var med ironi du skrev TS? Då förstår jag.Ja jag tycker att sagor är sagor, och det är inget fel med att pippis pappa var negerkung heller. Inte det minsta rasistiskt i det i min mening. Tror inte heller att färgade människor tar illa upp av ett oskyldigt uttryck i en barnsaga.
    ja de var med ironi men min åsikt är att låt astrid lindgrens böckor vara som dem är
  • Hallonröd
    Jennie med ie skrev 2010-03-12 15:23:51 följande:
    Nej jag låser inte in mitt barn, jag bakar heller inte pepparkakor på golvet och jag lämnar inte sonen ensam hemam så han kan träffa sin kompis med propeller på ryggen.
    *Hahahahaha*
    // Bad sound kills good music...
  • Hallonröd
    llinaa skrev 2010-03-12 15:28:32 följande:
    ja de var med ironi men min åsikt är att låt astrid lindgrens böckor vara som dem är
    Jaha...jag missförstod din TS...
    // Bad sound kills good music...
  • bluebird
    llinaa skrev 2010-03-12 15:06:44 följande:
    måste de vara förebilder
    Nej, egentligen inte. Mina barn gillar Svampbob och han är ju knappast en förebild, Gruffalon är just nu favoriten när vi ska läsa, ingen förebild där heller. Men Astrid Lindgrens böcker har jag svårt för.
  • logg81

Låser inte Emil in sig själv i snickerboa för att inte få stryk av farsan sin????

Jag stavar inte taskigt! Min dator är faktiskt trasig!!!
  • Analoga
    llinaa skrev 2010-03-12 15:28:32 följande:
    Ja det tycker jag med!! Även boken där pippi säger att hennes pappa är negerkung i söderhavet. Tycker det är såååå fjantigt och larvigt nuförtiden, det är ju tamejfan rasistiskt att torka sig arslet snart!!
  • TyskMamma

När jag och min dotter satt i väntrummet på tyska BVC hittade jag en bok som handlade om en neger (jo, en neger!) som tydligen hade varit vit men hade blivit bestraffad och förvandlad till en neger. Den var så grymt rasistisk att den får Astrid Lindgrens negerkung att blekna och försvinna för mig helt och hållet. Det var rasism, och inte Astrid Lindgren! Jag var ganska chockad att en sån bok ligger helt öppet för barn att läsa idag 2010 och där tjafsar minsann ingen om nån jävla negerkung!

• Lussan5

Aldrig i livet skulle jag låsa in mina barn..

• therese

Tja, jag vet inte om det är såhär du menar men när jag går till affären med de små vill inte 7åringen följa med alltid och då låser jag in henne i lägenheten

Men, nej, jag låser inte in henne annars och som någon annan skrev så gör vi inga andra "sagoaktiga" saker heller, som att förvandla oss till möss, flyga på kvastar eller hoppa från taket....

• Flamma

Lotta på bråkmakargatan leker ju att hon är en negerslav - eller om det var hennes kusin som var det

★ MELVIN -05 & MEYA -10 ★
Svar på tråden Låser ni in era barn?