• Novemberstjärnan

När blir ett foster en människa?

Inspirerad av en annan tråd, så ställer jag denna motfråga:

När betraktas ett foster som en människa?
    Vem bestämmer det?
    Och vad gäller abort:
    Varför är det mer OK att göra en abort när fostret är 9veckor men inte när det är t ex 16veckor? 
    En undran bara!
  • Svar på tråden När blir ett foster en människa?
  • Lykka

Den här frågan är ju lika svår att besvara som vilket som kom först av hönan och ägget. Det är ju styrt av såväl religion, kultur och enskilda människors känslor inför sitt eget foster. Jag anser visserligen inte att ett befruktat ägg är en människa men jag anser att det är ett liv. Mitt barn. Jag skulle aldrig kunna göra en abort om det inte var så att det skulle få förödande konsekvenser att föda fram barnet. Kan knappt föreställa mig vad det skulle vara för skäl. Kanske att jag sumpat mina chanser och inte fick bistånd, att jag skulle dö om jag födde barnet eller liknande. Jag är dock inte motståndare till abort men jag anser att gränsen för FRISKA foster (eller friska mammor) ska sänkas till vecka 12. Läste precis om en sjuksköterska som slagit larm ang att hennes arbetsmiljö då hon och hennes kollegor fick se aborterade foster i vecka 18 som fortfarande levde när de kom ut och fick ligga och självdö. Det är ju fruktansvärt. De fick inget göra utan de brukade lägga på dem en liten filt och sedan lämna rummet. De skulle diskuteras om "giftinjektioner" skulle vara ett alternativ efter aborten i fortsättningen där de "vanliga" metoderna inte fungerat för att ha ihjäl fostret..

• Sarah f
    Achillea skrev 2010-03-16 14:31:22 följande:
    Jag anser att abort gränsen borde sänkas och att det som längst går att göra abort framt till vecka 12. Der emot anser jag att man i vissa fal ska få kunna göra abort fram till vecka 16 OM barnet är svårt sjukt eller att det är risk för mammans liv.
    För mig blir fostret ett barn redan efter vecka 12, om jag inte mins fel så är det väl efter vecka 12 som bervsystemet börjar utvecklas osv.
    Bäst att ducka för nu blir det väl liv i luckan men ja det är min personliga åsikt.
    Du kan inte veta i vecka 16 om barnet är sjukt. Man kan exempelvis inte göra säkra fostervattenprov särskilt tidigt och det tar upp till tre veckor att analysera dem.
  • Lykka

Man kan visst veta i vecka 16 och till och med tidigare. Inte alla sjukdomar men de "värsta"...

• trollsanna

Jag tolkar det som att efter vecka 28 är det ett barn om det föds då så skall det registreras oavsett dött el levande. 

E enligt Statens medicinsk-etiska råd så är det följande:

Enligt aktuell folkbokföringslag (1991:481, 24 § ) skall ett barns födelse anmälas till skattemyndigheten om barnet föds inom landet eller om det föds utom landet av en kvinna som är folkbokförd här. Med barn menas (SOSFS 1987:32) alla levandefödda - även nyfödda med ofullständig andnings- eller hjärt-verksamhet som blir föremål för återupplivningsåtgärder och därvid visar livstecken i form av hjärtslag eller andningsrörelser men där livstecken upphör trots insatta åtgärder samt dödföd-da som avlidit efter 28e havandeskapsveckan. Om graviditetstidens längd är osäker bör anmä-lan göras för en dödfödd med en längd över 35 cm. För barn avlidna efter den 28e graviditets-veckan utfärdas dödsbevis som inlämnas till skattemyndigheten och införs i ett särskilt folk-bokföringsregister. I dödsbeviset anges personuppgifter för både moder och barn. Dödsorsak-sintyg, som innehåller medicinska uppgifter om dödsorsaken, lämnas till SCB (Statistiska centralbyrån) för statistisk registrering. Dessa dödsfall anmäls inte till tingsrätten för boupp-teckning, arvsskifte mm.

Foster
    För foster som avlidit före utgången av den 28e havandeskapsveckan och inte företett några livstecken efter förlossningen utfärdas inte dödsbevis eller dödsorsaksintyg.

• Red Velvet

Det är väl ganska subjektivt. Lagen kan säga sitt men man behöver nödvändigtvis inte hålla med.
    Förlorar jag barnet i v. 20 skulle jag förmodligen inte anser att "parasiten" i magen dog utan "barnet" (=människa).
    Men tydligen finns det de som tänker annorlunda..

• trollsanna
    Red Velvet skrev 2011-05-24 19:39:14 följande:

Det är väl ganska subjektivt. Lagen kan säga sitt men man behöver nödvändigtvis inte hålla med.
    Förlorar jag barnet i v. 20 skulle jag förmodligen inte anser att "parasiten" i magen dog utan "barnet" (=människa).
    Men tydligen finns det de som tänker annorlunda..

ja själv håller jag inte med. Skulle också kalla det barnet efter v. 20. Fast för mig räknas det från det att jag blev gravid eftersom det är början på ett liv ett barn. Finns mycket att a hänsyn till. Gör man abort anser jag att man kallar det foster....så jag har lite dubbel syn på det hela.  
  • Red Velvet
    trollsanna skrev 2011-05-24 20:34:26 följande:
    ja själv håller jag inte med. Skulle också kalla det barnet efter v. 20. Fast för mig räknas det från det att jag blev gravid eftersom det är början på ett liv ett barn. Finns mycket att a hänsyn till. Gör man abort anser jag att man kallar det foster....så jag har lite dubbel syn på det hela.  
    Jag märker det. Men du är nog inte ensam om att tänka så. Det handlar nog om att underlätta för sig själv känslomässigt att göra en skillnad om det handlar om abort eller mf/ma.
  • Sarah f
    Lykka skrev 2011-05-24 18:23:07 följande:
    Man kan visst veta i vecka 16 och till och med tidigare. Inte alla sjukdomar men de "värsta"...
    Utveckla, hur kan man ta reda på det?
  • enlitenbitkaka

Jag födde min lilla tös i v.22 och överallt står det "foster" när hon benämns. Någon som för mig och min sambo kändes väldigt jobbigt. Hon var en liten färdig människa med tio fingrar, tio tår, fjunigt mörkt hår, naglar, fotavtryck.... På lappen som följde med henne från bårhuset stod det "Foster till (mitt namn)" och det irriterade oss varje gång. Redan i v.11 viftade hon där inne med sina små armar så redan då var det en människa för mig.

Änglamamma till lilla Hedvig 22/3-11 ♥ Bloggar på enlitenbitkaka.blogspot.com/
  • Emmalinnéa

jag tycker att abort alltid är fel om inte barnet är allvarligt sjukt eller mamman riskerar sin hälsa och våldtäkt det är dom ända anledningarna jag kan förstå. När ägget blivit befruktat är det redan ett liv enligt mig. Att mörda ett barn i vecka 16? ne ny fan va hemskt! Men det är min personliga åsikt.

• cloudberry79
    trollsanna skrev 2011-05-24 19:33:15 följande:
    Jag tolkar det som att efter vecka 28 är det ett barn om det föds då så skall det registreras oavsett dött el levande. 

E enligt Statens medicinsk-etiska råd så är det följande:

Enligt aktuell folkbokföringslag (1991:481, 24 § ) skall ett barns födelse anmälas till skattemyndigheten om barnet föds inom landet eller om det föds utom landet av en kvinna som är folkbokförd här. Med barn menas (SOSFS 1987:32) alla levandefödda - även nyfödda med ofullständig andnings- eller hjärt-verksamhet som blir föremål för återupplivningsåtgärder och därvid visar livstecken i form av hjärtslag eller andningsrörelser men där livstecken upphör trots insatta åtgärder samt dödföd-da som avlidit efter 28e havandeskapsveckan. Om graviditetstidens längd är osäker bör anmä-lan göras för en dödfödd med en längd över 35 cm. För barn avlidna efter den 28e graviditets-veckan utfärdas dödsbevis som inlämnas till skattemyndigheten och införs i ett särskilt folk-bokföringsregister. I dödsbeviset anges personuppgifter för både moder och barn. Dödsorsak-sintyg, som innehåller medicinska uppgifter om dödsorsaken, lämnas till SCB (Statistiska centralbyrån) för statistisk registrering. Dessa dödsfall anmäls inte till tingsrätten för boupp-teckning, arvsskifte mm.

Foster
    För foster som avlidit före utgången av den 28e havandeskapsveckan och inte företett några livstecken efter förlossningen utfärdas inte dödsbevis eller dödsorsaksintyg.
    Folkbokföringslagen uppdaterades 2002, så numera är det vecka 22+0 som gäller, inte 28+0.
    If you love me - please don't feed me!
  • puss
    Emmalinnéa skrev 2011-05-24 23:04:00 följande:
    jag tycker att abort alltid är fel om inte barnet är allvarligt sjukt eller mamman riskerar sin hälsa och våldtäkt det är dom ända anledningarna jag kan förstå. När ägget blivit befruktat är det redan ett liv enligt mig. Att mörda ett barn i vecka 16? ne ny fan va hemskt! Men det är min personliga åsikt.

är det ok att mörda nån som blivit till genon våldtäkt? det kan ju knappast den rå för.

I will mustardize you
  • hymafr

Problemet blir vad vi gör den dag vi kan rädda alla oavsett i vilken vecka de är födda. Framtidens provrörsbaby där de verkligen kan växa och bli en människa i ett laboratorium.
    För ett antal år sedan klarade de flesta i vecka 35 sig inte, sen flyttades tidpunkten till v 28 och nu är det nere på att vissa kan klara sig i v 22 (och t o m tidigare, eller hur?)

I nuläget ska absolut abort tillåtas, men jag känner själv att gränsen behöver ändras till kanske v 12. Vi får ju inte glömma att abort är en form av mord, även om det är tillåtet enligt lag. Om vi inte gör abort så blir det automatiskt en människa av fostret - för mig alltså en form av mord. Men återigen - vi ska absolut behålla möjligheten att göra abort, missförstå mig inte.

• Emmalinnéa
    puss skrev 2011-05-25 08:06:54 följande:

är det ok att mörda nån som blivit till genon våldtäkt? det kan ju knappast den rå för.

Nej absolut inte men om detta påvärkar mammans hälsa så hon blir självdestruktiv och skadar barnet så kanske det är bäst. Jag hade aldrig gjort abort själv men jag kans förstå andra i just dom situationerna men aldrig annars
  • bellzan

är det inte väldigt olika när man tar fostret som människa? jag säger från o med hjärtat slår o andra annorlunda när fostret e 16 veckor har det ju gått långt men även vid nio veckor känns det sådär för mig...

• cloudberry79
    trollsanna skrev 2011-05-25 15:47:50 följande:
    cloudberry79
    ok. Trodde bara dom hade haft det på förslag.  Bra att veta.  
    Och fingrarna slant lite, det är 2008 lagen uppdaterades, inte 2002... Måste sluta skriva med numeriska tangentbordet
    If you love me - please don't feed me!
  • Shule ya Furaha

All annan tidsgräns än befruktningen är godtycklig och bygger endast på egna värderingar, människan har och kommer alltid att börja sitt liv just så, vid befruktningen.
    Det är då vi börjar växa, en hel levande organism med två föräldrar, från början, vi växer och fortsätter att växa fram till slutet av tonåren, biologisk och vetenskaplig fakta.Det andra är värderingar som när vi anser en människa som människovärdig, och det har alltid funnits i vår värld människor som ansett att vissa människor inte ska värderas på grund av olika saker.
    Jag sällar mig till dem som har respekt för människa från dess början till dess slut, annars skulle jag känt mig som hycklare om jag säger mig värna om allas lika skyddsvärde samtidigt som jag borträknar en viss grupp av människor.

Svar på tråden När blir ett foster en människa?