Tycker du det är okej att säga färgad?
Blev inspirerad av en annan tråd.
Blev inspirerad av en annan tråd.
och för att återknyta till vad du tycker att man ska kalla de för, svarta, tycker jag också är helt fel. Då klumpar du ju ihop alla nationaliter och sätter dem i ett och samma fack. Svarta mot vita.. Det är ju ännu klumpigare och ännu mera fel.. Det tyder ju bara på ren och skär okunskap och ignorans att kalla folk för svarta..
nej men det är ju det jag säger. Varför kalla folk för svarta varför inte säga afrikaner europeer latinamerikaner osv osv.. varför klumpa ihop när det är uppenbart att folk kommer från olika delar?
och då tycker du att det är bättre att klumpa ihop alla och kalla den svarta?
Det är helt uppenbart att vi inte kommer någon vart med detta.. Så det är nog lika bra att lägga ner
Om man använder "färgad" om människor som har mörkare hudton så är det lika ok att kalla vita människor "avfärgade" eller "ofärgade". Alla människor kommer väl i sin "orginal färg"?
Färgad är ett ytterst vitt normativt uttryck. Jag tror inte att vita människor menar något illa, men det är ett uttryck myntat med utgången att det är norm att vara vit. Därav är alla med mörkare hudton därmed "färgade" jämfört med den normativa hudnyansen.
Finns det något uttryck som är okej för alla?
Svart - men man är ju inte svart, bara mörkare nyans än den som är vit.
Färgad - uttrycker att det är en norm att vara vit
Afrikan - fel om personen inte är från Afrika
Neger - rasistiskt
Och visst behöver man inte beskriva folk på det sättet i första hand öht. Inte säger man ju "Jens ringde, han är svart" varje gång man börjar prata om Jens, men diskuterar man just utseende och hudfärg så är det ju ibland rätt västentligt.
Vad är man om man inte är färgad? Ofärgad? För vit är ju en färg det med så alla är vi färgade icke transparenta människor.
Annars kan man vara mörkhyad eller ljushyad.
Färgad är väl ok. Mörkhyad likaså, men nja, färgad låter bättre. Vad ska man annars säga ifall typ inget duger, skulle kanske "pigmentations välsignad" klinga lite mer...positivt?