• banansmoothie

Tycker du det är okej att säga färgad?

Blev inspirerad av en annan tråd.

Tycker ni att det är okej att säga färgad om en mörkhyad person? Motivera gärna ert svar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du det är okej att säga färgad?
  • Apmor2
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 10:32:41 följande:
    jag tror ju iofs inte att någon skulle ta illa upp om man kallar dem för det som de har sina rötter i.. Nej förslagsvis europer eller amerikan. Det brukar ju visa sig ganska snabbt var i världen man kommer ifrån med tal osv.. Och skulle personen ifråga ta illa upp jag då får de väll säga att du jag kommer faktiskt ifrån... Och i Svergie till exempel så kan man säga ja hon är svensk från irak eller han är svensk från afrika..    Varför tror du folk skulle skämmas för sitt ursprung och ta illa upp för det?
    Det tror jag att folk skulle göra!
  • bara lilla jag
    Apmor2 skrev 2010-03-27 10:38:12 följande:
    Det tror jag att folk skulle göra!
    Varför?
  • Apmor2
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 10:38:58 följande:
    Varför?

För att grupp tillhörighet är extremt viktigt för dom flesta..
  • bara lilla jag
    Apmor2 skrev 2010-03-27 10:44:55 följande:
      För att grupp tillhörighet är extremt viktigt för dom flesta..
    och hur menar du då? Varför skulle man ta illa upp? Och skulle någon ta illa upp så tror jag att de flesta har mål i munnen och säger nej du jag kommer inte därifrån. Jag tror ju att folk föredrar det framför att bli kallad färgar, svart gul röd vit. Men sen kan inte jag förstå varför färger och etnicitet är viktig överhuvudtaget. Jag har alltid tyckt att alla är människor och det spelar väll ingen roll vart folkt kommer ifrån. I vilket sammanhang skulle det vara viktigt att påpeka att någon är av en annan etnicitet och om man måste det varför säger man inte var ifrån man kommer isf istället för att gå som katt runt het gröt och säga "färgad" Man klumpar ihop alla som inte är "vit". Som att det skulle vara en avart till den vita människan.. Och vet man inte var någon kommer ifrån så kan man göra som jag och fråga. Vilket jag gör av ren nyfikenhet. Och det har aldrig varit någon som tagit illa upp de tycker att det är kul att någon bryr sig och inte bara ser dem som invandrare.
  • Apmor2
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 10:59:19 följande:
    och hur menar du då? Varför skulle man ta illa upp? Och skulle någon ta illa upp så tror jag att de flesta har mål i munnen och säger nej du jag kommer inte därifrån. Jag tror ju att folk föredrar det framför att bli kallad färgar, svart gul röd vit. Men sen kan inte jag förstå varför färger och etnicitet är viktig överhuvudtaget. Jag har alltid tyckt att alla är människor och det spelar väll ingen roll vart folkt kommer ifrån. I vilket sammanhang skulle det vara viktigt att påpeka att någon är av en annan etnicitet och om man måste det varför säger man inte var ifrån man kommer isf istället för att gå som katt runt het gröt och säga "färgad" Man klumpar ihop alla som inte är "vit". Som att det skulle vara en avart till den vita människan.. Och vet man inte var någon kommer ifrån så kan man göra som jag och fråga. Vilket jag gör av ren nyfikenhet. Och det har aldrig varit någon som tagit illa upp de tycker att det är kul att någon bryr sig och inte bara ser dem som invandrare.
    det är viktigt för dom flesta... dom flesta Svenskar blir irriterade/arga/sura/osv osv när dom blandas ihop med schweizare, för att vi är inte från Schweiz utan från Sverige.. Det handlar om gemensam bakgrund, gemensamma regler och traditioner osv

Sen är det ju faktiskt så att vi ser ju olika ut och våra hudfärger är olika, det är inget att skämmas över , inget att dölja!
  • bara lilla jag
    Apmor2 skrev 2010-03-27 11:05:35 följande:
    det är viktigt för dom flesta... dom flesta Svenskar blir irriterade/arga/sura/osv osv när dom blandas ihop med schweizare, för att vi är inte från Schweiz utan från Sverige.. Det handlar om gemensam bakgrund, gemensamma regler och traditioner osv Sen är det ju faktiskt så att vi ser ju olika ut och våra hudfärger är olika, det är inget att skämmas över , inget att dölja!
    Ja fast om man säger europeer vilket jag föreslog innan så är det ju lugnt.. För jag nda skrev ingenstans att vi skulle gå in på vartenda land. Och du vet afrika är en världsdel. Men visst kan man gå så långt som att titulera alla efter vilket land man kommer också om man har lust med det..
  • Apmor2
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 11:15:39 följande:
    Ja fast om man säger europeer vilket jag föreslog innan så är det ju lugnt.. För jag nda skrev ingenstans att vi skulle gå in på vartenda land. Och du vet afrika är en världsdel. Men visst kan man gå så långt som att titulera alla efter vilket land man kommer också om man har lust med det..
     men det är just det jag menar, alla svarta är inte från afrika (och jo jag vet att det är en kontinent) och då blir det fel att kalla alla svarta för afrikaner.
    Jag säger inte att man bör titulera alla efter vilket land man kommer ifrån.
     Jag har tidigare skrivit ett inlägg om vad jag tycker man bör kalla folk! (är du intresserad är det bara att kolla upp)
  • bara lilla jag
    Apmor2 skrev 2010-03-27 11:30:17 följande:
     men det är just det jag menar, alla svarta är inte från afrika (och jo jag vet att det är en kontinent) och då blir det fel att kalla alla svarta för afrikaner. Jag säger inte att man bör titulera alla efter vilket land man kommer ifrån.  Jag har tidigare skrivit ett inlägg om vad jag tycker man bör kalla folk! (är du intresserad är det bara att kolla upp)
    fast det som denna tråd handlar om iaf ts vadf jag förstod är ju vilket namn man ska ha på dem som tidigare felaktigt har b livit kallade för neger.. Majoriteten av dem kommer ifrån afrika. Och är du "neger" och inte kommer från Afrika så tror jag nog att den personen isf säger det, speciellt om denne tar illa upp.. Så nej jag tycker fortfarande att det är mer okej att säga afrikan europé amerikan latinamerikan iställer för neger färgad guling osv.. Jag tror att det är färre som tar illa upp att bli kallad för afrikan än neger
  • bara lilla jag

och för att återknyta till vad du tycker att man ska kalla de för, svarta, tycker jag också är helt fel. Då klumpar du ju ihop alla nationaliter och sätter dem i ett och samma fack. Svarta mot vita.. Det är ju ännu klumpigare och ännu mera fel.. Det tyder ju bara på ren och skär okunskap och ignorans att kalla folk för svarta..

• Apmor2
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 11:57:45 följande:
    fast det som denna tråd handlar om iaf ts vadf jag förstod är ju vilket namn man ska ha på dem som tidigare felaktigt har b livit kallade för neger.. Majoriteten av dem kommer ifrån afrika. Och är du "neger" och inte kommer från Afrika så tror jag nog att den personen isf säger det, speciellt om denne tar illa upp.. Så nej jag tycker fortfarande att det är mer okej att säga afrikan europé amerikan latinamerikan iställer för neger färgad guling osv.. Jag tror att det är färre som tar illa upp att bli kallad för afrikan än neger
     Ok för det första så trodde jag att tråden handlade om, "Tycker du det är okej att säga färgad?" alltså vad man tycker är ok att säga, jag tycker efter att ha följt tråden ett tag nu att det är olika vad man tycker, så att om man vill så kan man fråga innan man säger på ett respektfullt sätt.

Majoriteten av alla svarta kanske kommer från afrika dock inte alla, svarta och bruna (som oxå kallas för svarta, negrer, mörkhyade) finns i asien, europa, karibien, amerika ("latinamerika"/sydamerika och nordamerika är samma kontinent).
  • bara lilla jag

nej men det är ju det jag säger. Varför kalla folk för svarta varför inte säga afrikaner europeer latinamerikaner osv osv.. varför klumpa ihop när det är uppenbart att folk kommer från olika delar?

• Apmor2
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 12:18:35 följande:
    nej men det är ju det jag säger. Varför kalla folk för svarta varför inte säga afrikaner europeer latinamerikaner osv osv.. varför klumpa ihop när det är uppenbart att folk kommer från olika delar?

för att det inte alltid man vet vart ngn kommer ifrån + att det finns andra grupptillhörigheter än nationalitet ex religion, kön, etnicitet osv
  • bara lilla jag

och då tycker du att det är bättre att klumpa ihop alla och kalla den svarta?

Det är helt uppenbart att vi inte kommer någon vart med detta.. Så det är nog lika bra att lägga ner

• Apmor2
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 13:00:03 följande:
    och då tycker du att det är bättre att klumpa ihop alla och kalla den svarta? Det är helt uppenbart att vi inte kommer någon vart med detta.. Så det är nog lika bra att lägga ner
    nä,  jag tycker dock det är uppenbart att du ej läst det jag skrivit, jag har ju faktiskt skrivt några inlägg i denna tråd, från det första där jag skrev vad jag helst ville bli kallad till ett långt inlägg där jag skrev att alla tycker olika och tar illa upp vid olika benämningar och att det inte finns ngt enkelt svar på denna fråga så att det bästa man kan göra är att behandla alla med respekt och fråga vänner vad dom vill bli kallade ang deras hudfärg.
  • sverker11
    bara lilla jag skrev 2010-03-27 09:13:50 följande:
    Varför säger man inte han är afrikan eller hon är asiat..
    Därför att när du kallar en svart Svensk för Afrikan så är det ett sätt att tala om att h*n inte är en "riktig" svensk och i dina ögon alldrig kan bli det.
  • nycsthlm

Om man använder "färgad" om människor som har mörkare hudton så är det lika ok att kalla vita människor "avfärgade" eller "ofärgade". Alla människor kommer väl i sin "orginal färg"?

Färgad är ett ytterst vitt normativt uttryck. Jag tror inte att vita människor menar något illa, men det är ett uttryck myntat med utgången att det är norm att vara vit. Därav är alla med mörkare hudton därmed "färgade" jämfört med den normativa hudnyansen.

• LyckligtSlut

Finns det något uttryck som är okej för alla?

Svart - men man är ju inte svart, bara mörkare nyans än den som är vit.
    Färgad - uttrycker att det är en norm att vara vit
    Afrikan - fel om personen inte är från Afrika
    Neger - rasistiskt

Och visst behöver man inte beskriva folk på det sättet i första hand öht. Inte säger man ju "Jens ringde, han är svart" varje gång man börjar prata om Jens, men diskuterar man just utseende och hudfärg så är det ju ibland rätt västentligt.

• nycsthlm
    LyckligtSlut skrev 2010-04-21 08:17:52 följande:
    Finns det något uttryck som är okej för alla?Svart - men man är ju inte svart, bara mörkare nyans än den som är vit.Färgad - uttrycker att det är en norm att vara vitAfrikan - fel om personen inte är från AfrikaNeger - rasistisktOch visst behöver man inte beskriva folk på det sättet i första hand öht. Inte säger man ju "Jens ringde, han är svart" varje gång man börjar prata om Jens, men diskuterar man just utseende och hudfärg så är det ju ibland rätt västentligt.
    De flesta med afrikansk bakgrund (afrikaner, folk från karibien, african americans samt svarta europeer) kallar sig svarta. Då kör man ju enklast på att benämna folk med det namn/ord de använder om sig själva.

Vad skulle du vela att någon benämde dig? Tex i ett internationellt sammanhang där det var nödvändigt att använda ett beskrivande ord? Om du är vit, är du då bekväm med att bli kallad "avfärgad" eller "ofärgad"? Ofärgad är ju i och för sig inkorrekt eftersom även den mest ljushyade nordeuropeens hud också har färg. Än så länge har jag aldrig sett en genomskinlig människa!
  • gimatah

Vad är man om man inte är färgad? Ofärgad? För vit är ju en färg det med så alla är vi färgade icke transparenta människor.
    Annars kan man vara mörkhyad eller ljushyad.

• Saywhaaat

Färgad är väl ok.  Mörkhyad likaså, men nja, färgad låter bättre.  Vad ska man annars säga ifall typ inget duger, skulle kanske "pigmentations välsignad" klinga lite mer...positivt?

Svar på tråden Tycker du det är okej att säga färgad?