• banansmoothie

Tycker du det är okej att säga färgad?

Blev inspirerad av en annan tråd.

Tycker ni att det är okej att säga färgad om en mörkhyad person? Motivera gärna ert svar.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du det är okej att säga färgad?
  • Cybele

Jag röstade för det sista alternativet, antagligen för att jag är påverkad av vad man säger på engelska. Under 60-t protester mot rasseparationen, bestämde de svarta själva att de föredrog att vara just svarta och inte färgade (en benämning vald av de vita?).

Fö har jag läst att ordet "mental retardation" som infördes för att det var mindre förolämpande än "idiot", "imbecile" och "moron", nu också skall ersättas med ett annat begrepp eftersom "retarded" också blivit en förolämpning. Själva innebörden av ordet har ju inte förändrats och därför överförts på det nyare begreppet. 

Så egentligen beror det väl mest på hur det sägs och vad man egentligen menar ...

• norgesessan

Röstar också sista, färgad låter inte bra...Speciellt när "färgat" är brun/svart...Det finns många färger här i världen...
    Mörkhyad däremot är det inget fel på.

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • lövet2

Javisst, fast färgad och neger är ju inte samma sak. Färgad används ju i allmänhet om alla som har en liten annan hudfärg än kritvit ...

• glasbubblan

Nä. Jag säger bara "mörk" och personer som har en naturlig brun nyans. Pratar vi kineser och indianer säger jag kineser och indianer. Inte färgade. Inte gula och röda. 

• artax

Helst otroligt att 20%tycker det är ok att säga neger.. :S

Alltså, jag säger mörk, färgad är inget jag tycker man ska säga men det räknar jag ändå som ok. det är ju bättre än att säga neger iallafall.

Slänger in en liten annan twist oxå, att kalla alla Japaner+kineser mm för "kineser" är oxå ganska rasistiskt.. Man ska säga Asiat, om man inte är säker på att personen i fråga är fr just Kina.

• så mycket bättre
    norgesessan skrev 2010-03-13 02:14:03 följande:
    Röstar också sista, färgad låter inte bra...Speciellt när "färgat" är brun/svart...Det finns många färger här i världen...Mörkhyad däremot är det inget fel på.
    Tänkte detsamma..
  • yuzz

Varken färgad eller neger. Tycker att när man säger färgad så låter det som om ljushy skulle vara normen. Själv säger jag mörkhud eller ljushud om jag skulle beskriva någon.

• Trollet Ludenben

mörkhyad, svart, färgad ja det ÄR okej att säga. Lika okej som det är att säga vit till en en annan det av jordens befolkning. Jisses vad folk hakar upp sig på namn. Neger kan jag ändå förstå i och med slaveriet och sammankopplingen med nigger. Men färgard... kom igen.
    Men färgad... har man inget att haka upp sig på kan man ju alltid hitta på nåt. Så känns det. Folk analyserar sönder ord och hittar negativa saker om det mesta.

Älskade ungar
  • Livetäenbiltvättmenjaharencyckel

jag är uppvuxen med att man säger mörkhyad, ljushyad.... färgad har jag faktist inte hört förut... låter ju konstigt att kalla någon som har väldigt mörk hy färgad, då vi alla har olika hudfärger...

tillsammans är man mindre ensam
  • Zimlis

Jag tycker färgad är ok, men inte neger

Jag fattar faktiskt inte varför "färgad" skulle vara nått negativt?

Svar på tråden Tycker du det är okej att säga färgad?