nostalgi skrev 2010-03-15 07:25:55 följande:
Möjligtvis att det var organiserat bättre, genom någon "global organisation", som det ser ut idag är det inte så rosenrött, med många osäkra inslag, jag menar "mellanhänder", som skor sig på adoption av barn till västländer. Föräldrar som vill adoptera får betala dyrt, och jag kn inte se att adopterade barn har det "bättre" än icke adopterade, inte på lång sikt åtminstone, på trots av den ofta högre "materiella" standarten. Kanske göra det lätta att adoptera barn, först och främst från det egna landet, det skulle underlätta lagstiftningen. Dessutom har jag en stärk kännsla av att hela "donations/ insimations- problematiken, är en konsekven av, ivriga forskare, som i grunden hade ett budskap om att "hjälpa välbeställda västlingiar", men som istället blev en stärk kommersiell handling.
Det är möjligt att adoptionsbyråkratin inte löper så smidigt som den skulle kunna göra, jag är inte insatt i det. Jag vet inte heller om adopterade barn har det bättre. Blir de misshandlade och vanskötta i samma utsträckning som andra barn?
Jag tror inte att det är särskilt svårt att adoptera svenskfödda barn i Sverige (förutom att det knappt finns några barn att adoptera) snarare tvärtom, kostnaderna för en adoption inom det egna landet är ju inte alls lika kostsamt som utlandsadoptioner..
Om syftet med IVF/donation är att hjälpa människor eller att tjäna pengar känns helt oviktigt för mig.