• Star 1

hur skulle ni göra med en utomlandsresa?

Hej, jag och man man har ett barn samt har han ett barn sen tidigare. En härlig tonåring..

Jag och min man har aldrig varit själv utomlands, vi har varit ett par i 9 år.
    I början av vårt förhållande ville han aldrig åka någonstans själv med mig för att han fick dåligt samvete över sin son.

Nu 9 år senare och fortfarande inte kommit någonstans har vi ett barn tillsammans. Jag känner att det e dags för en resa nu, men kan inte lämna vårt barn. Det är alldeles för länge om vi pratar 1v el 2v.

hans son har ju ändå sin mamma att vara hos.

Jag vill åka med min man o vårt barn. Min man kan inte låta sin son vara kvar utan tycker att han ska med.

Tänker jag fel i denna sits? är det fel att välja bort en familjemedlem inför en resa?

• Svar på tråden hur skulle ni göra med en utomlandsresa?
  • Topdog
    TessaS skrev 2010-03-18 13:16:30 följande:
    Jag har några exempel i min omgivning (alla bonusbarn faktiskt) där man inte vill/vågar ställa såna krav på sin tonåring, för då sticker de till andra föräldern för att slippa.
    Fast det blir ju lite svårt om man är utomlands... Menar du verkligen att bonusarna skulle kunna lämna en sovande 4-åring ensam på hotellrummet och dra iväg på äventyr?
  • AnnanAnna
    Topdog skrev 2010-03-18 11:58:19 följande:
    Men då måste vi ju prata om tonåringar med någon form av diagnos? För en helt vanlig tonåring måste ju ändå klara av att sitta några timmar på hotellrummet tillsammans med ett sovande småsyskon?
    Nej nej nej, ingen diagnos alls. Bara det som Tessa S skriver.
    Topdog skrev 2010-03-18 13:19:21 följande:
    Fast det blir ju lite svårt om man är utomlands... Menar du verkligen att bonusarna skulle kunna lämna en sovande 4-åring ensam på hotellrummet och dra iväg på äventyr?

Jag vet 16-åringar som gjort värre saker än så. Lämnat en 3-åring och en 5-åring ensamma på stranden där hon skulle passa dem. Hon ville hellre hänga med några grabbar en bit bort så hon tyckte de kunde leka själva en stund.
    En annan äldre syster lämnade sin 5-åriga syster ensam hemma "bara en liten stund" då hon skulle gå ut och snacka med sina kompisar (hon var barnvakt). Den här lilla stunden varade några timmar.

Det här är helt vanliga tjejer! Bonusbarn visserligen, och inte direkt vana att någon "vågar" säga åt dem när de gjort något fel (eftersom det är så synd om dem som har separerade föräldrar, och tänk om de vill flytta till den andra föräldern om man ställer för mycket krav o.s.v.), men ändå, de har ingen diagnos eller något annat funktionshinder.
    De är helt enkelt vana att kunna göra lite som de vill, inte vana att få krav ställda på sig, inte vana att någon blir förbannad på dem när de gör sådana här saker. De kommer på något sätt undan med allt och slipper stå till svars, för det är ju så synd om dem.

Ja, det är synd om dem. Inte för att de har separerade föräldrar, utan för att de växer upp med en helt snedvriden bild av både sig själva, relationer och världen omkring dem.
  • Neelah

Jag är själv bonusmamma och vi gör så att antingen åker alla eller så åker bara vi vuxna. Jag skulle inte låta ett barn följa med och ett stanna hemma - speciellt inte en tonåring.

Följ dina drömmar var de än leder
  • Stargirl

Alltså om tonåringen är varanna vecka hos sin pappa och kanske får resa med honom då är det inte så konstigt. Om tonåringen aldrig heller får resa är det orättvist och hjärtlöst att exkludera en familjemedlem från ngt som en utlandsresa. Som tonåring hade jag kanske valt att stanna hemma men jag tycker isåfall att det ska vara tonåringens eget beslut.

♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪ www.minmolly.se ♪♫?*¨*?.¸¸♥ ¸¸.?*¨*?♫♪
  • Lyckogrisen

Vi kommer dela upp våra resor lite för det blir rätt dyrt annars. Vi kommer åka dels bara med min sambos barn så får vårt gemensamma vara hos mormor och morfar. Dels kommer vi säkerligen resa med bara vårt gemensamma också. Sedan är vprt gemensamma så litet ännu så hon kommer inte komma ihåg resorna ännu

• TessaS
    Topdog skrev 2010-03-18 13:19:21 följande:
    Men tror du att man som förälder VILL lämna sin sovande 4-åring hos någon som svär/skriker/hotar med att lämna rummet?
  • Mimmi P

När jag var 9 år och bonusbarn och fick en lite syster älskade jag att vara barnvakt åt henne! Min mamma och hennes man hade inga problem att lämna mig ensam med henne en stund ( i början bara korta, korta stunder givetvis), sen när jag flyttade hemifrån (då 16 år, lillasyster 7) kom hon ofta och sov över hos mig. 

Jag skulle säga att jag tycker att hela familjen ska åka, antingen alla barn eller inga barn. Fast när jag tänker på det så hände det att mamma, hennes man och min syster åkte på semester utan mig och min bror och det var inget jag ens funderade över. Det var ju saker de gjorde när det inte var "våra" veckor med mamma. Då gjorde de sitt och vi vårt. Fast vi hade ganska tydliga semesterveckor på respektive ställe bokat ganska tidigt på våren just för att underlätta planeringen. Om mamma och hennes man hade börjat flytta runt våra veckor för att komma iväg på semester utan oss hade det nog känts mer som att vi blev bortvalda.
    Men en 16-åring kan man ju diskutera med, jag flyttade som sagt hemifrån vid 16 så efter det var jag inte längre med på några semestrar, vare sig med mamma eller pappa.
  • Star 1

Oj vad härligt med så mycket inlägg Ja denna 16åring är en ordentlig och faktiskt väldigt trevlig kille. Jag får självklart själv dåligt samvete(därav denna tråd)för att jag vill göra en resa utan honom. Jag känner att han inte får ut något av resan, men han vill vara med allt vi gör. Hotellweekend i sverige, små utflykter här o där... lite sådär att vi inte kommit iväg själva alls..

Skulle vi sätta oss ner och prata skulle han utan tvekan vilja följa med, det vet jag!
    Det jag kan känna att vår 4åring somnar tidigt på kvällarna o då får vi egen tid i något härligt paradis, men har man en rastlös 16åring ändras ju förutsättningarna...
    Äh vi kanske får åka allihopa på resan, han blir ju snart 18år och då betalar vi garanterat inte en resa för honom samt att han kan åka på egna med sina kompisar...

Usch vilken sits man kan hamna i ibland.. man vill väl men det blir fel i vissa situationer..

• Kinya

Jag tycker att ni ska vara glada över att 16-åringen vill umgås med er. Det finns det många 16-åringar som inte vill.

Prova att be honom välja:

Antingen får han åka med er på er resa ELLER så åker han och hans pappa och ser på fotboll/hockey/koncert en lång weekend (eller annat som han tycker är kul). Men att ni inte har råd att både låta honom åka på er resa och på egen resa med sin pappa. Han måste välja. De flesta 16-åringar väljer nog att åka själv med pappa och se favoritlaget/favoritbandet/favoritartisten.

• Sennaboo

Ja, jag tycker att du tänker fel. Självklart ska han få följa med på resan om han vill.

• aleksa98

Han kanske inte tycker det e så himla roligt att åka med er o en 4 åring, eftersom han e 16... Min äldste son vill inte följa med farmor utomlands för han vill vara hemma med kompisarna o han e 11... min dotter vill oxå bara skicka dit lillebror för dom känner att dom behöver komma ifrån varandra o hon e 9, minstingen e 7 o e såååååååååååååååååå glad att han ska åka med farmor o kusin utomlands.... Jag hade kört på att snacka med honom... kanske vill han ha med sig en kompis, då behöver ni inte tänka på honom direkt utan han o kompien klarar sig själv. Jag pratar alltid med mina barn o vi kommer tillsammans fram till det bästa resultatet.... det funkar bäst.
    Så mitt råd e att prata med honom om vad han verkligen vill.... svaret kanske blir annorlunda än du trott
    lycka till

• Hallonsocka

Hej! Kom precis från en utlandsresa (första tillsammans med maken som jag varit tillsammans med i 5år) med på resan var hela familjen dvs. dotra, bonusdotra, jag och maken Självklart skulle alla med eftersom det äldsta barnet (bonusen) bara är 11år. HELT UNDERBART! I det här fallet var det helt uteslutet att lämna henne hemma, hon har inte rest sedan hon var i 1års ålder och vi vill dra med henne på våra resor speciellt nu då hon börjar bli äldre, man vet ju inte hur länge hon vill hänga med.

I framtiden vet jag inte riktigt hur det blir, men det blir väl liknande som det blev i min familj där vi barn bara fick hänga med till en viss ålder (kanske upp till 17 nått) efter det var det sommarjobb och stanna hemma som gällde. Hade säkerligen med priserna att göra. Jag var den som hängde med längst just eftersom jag var yngst!

Vidare måste ju bonusen själv vilja hänga med och är det en tonåring är det ju inte alltid säkert

• izzi

Känner igen mig!

Mitt problem är att min man inte förstår varför jag vill åka med honom och vårt gemensamma. När hon lagt sig på kvällen skulle vi ju få en del egen tid. I ett förhållande behöver man tid tillsammans och vi kan inte lämna vårt gemensamma barn som fortfarande är litet.

Min mans barn har inte varit utomlands förrän jag kom in i bilden, så varför är det så viktigt att de ska få åka nu? Bara för att jag vill åka - så ska de med. Varför åkte de aldrig tillsammans när det bodde med sin mamma och pappa?

Har inte läst alla inlägg, men det som AnnanAnna skriver tycker jag är klokt och förståndigt. Fattar inte varför man alltid ska göra allting tillsammans. Tycker inte det är fel att en förälder gör något med kanske ett av barnen, nästa gång är det andra barnets tur.

Min pappa och bonusmamma reste jättemycket själva och lämnade oss tonåringar hemma. Vi tyckte inte det var något konstigt. Vi förstod också att de behövde semestra själva. (Sen tyckte vi det var kul och spännande att vara själva hemma.)

• dana3

Han är 16 och kan bestämma om han vill eller inte att åka.
    Om han vill ok-alla åker. Om han inte vill då pappa skulle inte ha nån dåligt samvete om han stannar hemma

• nika

Åk utan honom, åk med honom, åk med själv, stanna själv hemma. Åk alla. Gör olika olika gånger och ha olika innehåll på era resor så alla får sitt. Att vara bonusförälder innebär inte ett liv av ständig försakelse utan det är ge och ta. En semester med bara er 3 blir helt annorlunda precis som en resa med bara pappan och sonen blir. Gör man annorlunda på fler än ett vis kan alla bli positivt överraskade!

Svar på tråden hur skulle ni göra med en utomlandsresa?