hur skulle ni göra med en utomlandsresa?
När jag var 9 år och bonusbarn och fick en lite syster älskade jag att vara barnvakt åt henne! Min mamma och hennes man hade inga problem att lämna mig ensam med henne en stund ( i början bara korta, korta stunder givetvis), sen när jag flyttade hemifrån (då 16 år, lillasyster 7) kom hon ofta och sov över hos mig.
Jag skulle säga att jag tycker att hela familjen ska åka, antingen alla barn eller inga barn. Fast när jag tänker på det så hände det att mamma, hennes man och min syster åkte på semester utan mig och min bror och det var inget jag ens funderade över. Det var ju saker de gjorde när det inte var "våra" veckor med mamma. Då gjorde de sitt och vi vårt. Fast vi hade ganska tydliga semesterveckor på respektive ställe bokat ganska tidigt på våren just för att underlätta planeringen. Om mamma och hennes man hade börjat flytta runt våra veckor för att komma iväg på semester utan oss hade det nog känts mer som att vi blev bortvalda.
Men en 16-åring kan man ju diskutera med, jag flyttade som sagt hemifrån vid 16 så efter det var jag inte längre med på några semestrar, vare sig med mamma eller pappa.