LiselottePCOS skrev 2010-03-23 19:52:42 följande:
Minns inte alla detaljer om minipiller och PCOS nu. Kommer jag på mer får jag skriva senare. Kom att tänkta på: Exakt varför mini piller inte är bra har jag hört som hastigast av en mamma med en dotter som har PCOS . Bla har hon ökat i vikt och haft problem med blödningar så en mycket erkänd PCOS läkare bytte ut minipiller till Yasmin. Minipiller minskar inte manliga homoner och personer med PCOS kan blöda mer av dem... Man kan ta progesteron = gulkroppshormon var tredje månad för att blöda ut om man inte tål eller kan ta p-piller.Kvinnan behöver inte blöda oftare än så.
Okej, tack!
Ja skriv gärna mer om du kommer på mer.
Då kan det kanske vara därför jag får äta mini-piller då. Jag har bara blödningsrubbningen och äggstockstypen. Jag har inte speciellt höga nivåer av manliga hormoner, jag har ingen som helst övervikt och inte heller någon nämnvärd behåring. Så det kanske är pga hur min PCO-S bild ser ut som gör att jag får äta mini-piller?
Min gynekolog säger att tar man mini-piller hela tiden så behöver man inte ta gulkroppshormon för att blöda ut var tredje månad pga att allt får vila lite medan man tar mini-pillerna. Jag hoppas att det stämmer.
Det första mini-pillret jag testade var Cerazette och det gick inte alls. Jag blödde konstant i 6 månader. (Inte mycket, men ändå varje dag). Nu har jag Mini-pe och har haft mens en gång på över ett år. Så det är nog olika beroende på vilka piller man får också.