• LisaHampus

Hund med kraftiga furunkulos!

Hejsan!

För ett tag sedan fick våran hund kraftiga furunkulos på sina tassar, första gången var alla tassar drabbade. De var i höstas, han har fått en rejäl omgång till. Men nu försöker vi behandla vid första utslaget. I nu läget har han två bölder på framtassen. Var valet i kvalet å ringa vetrinären men när vi sköter de ordentligt och undviker påfrestande situationer så som gå i snön lägger sig bölderna lite. SÅ jag avvaktar lite!
    Någon annan här som har hund med kraftiga furunkulos?????
    Hur gick ni till väga vid första utslagen? Behandling?!
  • Svar på tråden Hund med kraftiga furunkulos!
  • dogcatbird
    LisaHampus skrev 2010-03-17 14:13:00 följande:
    de går inte eller går å går... men de är en stor hund 45 kg... till och med vetrinären förstod å sa att de blir himmla massa mat... vi ska testa diet foder om detta fortsätter å de verkar de ju göra tyvärr...... skinkan eller nåt liknande..en halv kötbulle... måste vi ha till  medicinen annars får han inte i sig sin EP medicin..... å de måste han annars får han anfall
    Skinka varje dag eller flera köttbullar i veckan är verkligen att få i sig mycket av ett visst protein!! Min allergiska hund skulle bli jättedålig av så mycket.
    Om vi nu ska prata om allergi och vad det har för inverkan på din hunds immunförsvar och sedan annat som följd av det.
  • LisaHampus

har pratat med våran vetrinär nu. hon sa att viskulle testa hydrokortison först efter som han inte har så alvarlig i nuläget. hjälpte inte de fanns de annan salva som låg på recept som vi får testa isf....

• Pikapika

Hej,
    jag har en hund som hade furunkulos, med bla bölder under tassarna osv. Allt försvann ganska omgående efter att han kastrerades vid två års ålder och har inte kommit tillbaka. Han fyller tolv iår!

• MaNiMi
    LisaHampus skrev 2010-03-18 22:14:56 följande:
    men hur kan en kastrering ta bort de? bara nyfiken...
    kanske funkar om hunden får det pga stress? bara en tanke..inget jag har koll på så direkt.
    Jag tror ju att sånt här kan bli av många olika orsaker..vissa får det av allergi, andra av genetiskt nedsatt immunförsvar och andra kanske av stressrelaterad nedsättning.. Alltså finns det säkert flera olika sätt att bekämpa det med.

Vår hund har knas i sitt immunförsvar och har demodicos, alltså hon tål inte sina egna demodexkvalster..hundar som har detta har även ökad risk att få furunkulos, detta har vi dock varit skonade för än så länge och hennes demodicos är lokal och har inte förvärrats.
  • LisaHampus

Med tanke på Eddies andra problem tror jag inte stress är en faktur. Skulle blir väldigt förvånad. Utan tror nog att de är nåt mer i kroppen, en allergi.

Såg nu att han fått en böld till på andra tassen, har smörjt med salvan idag. Får se över helgen hur de verkar. Nu har  han tre va jag kan se men de är lite svårt å se dom då han har ärr bildningar överallt. ska kontakta hans uppföddare igen... 
  • Pikapika
    LisaHampus skrev 2010-03-18 22:14:56 följande:
    men hur kan en kastrering ta bort de? bara nyfiken...
    Nej, han var/är inte alls en stressad hund. En hanhund har dock, stressad eller inte, alltid en massa hormoner som far runt i kroppen och tar energi, så "kroppsligt" tog nog kastreringen bort en del stress och hjälpte indirekt kroppen att läka furunkulosen. Jag är iaf glad att han är symtomfri . Så jobbigt när de är sjuka .
  • LisaHampus
    Pikapika skrev 2010-03-19 07:24:13 följande:
    Nej, han var/är inte alls en stressad hund. En hanhund har dock, stressad eller inte, alltid en massa hormoner som far runt i kroppen och tar energi, så "kroppsligt" tog nog kastreringen bort en del stress och hjälpte indirekt kroppen att läka furunkulosen. Jag är iaf glad att han är symtomfri . Så jobbigt när de är sjuka .
    mmmm skojjar du... de har varit mycket med våran nu... man orkar snart inte mer problem. Men skönt att hans EP är underkontroll å medicinen funkar ...så vi ska nog få ordning på detta med hoppas jag...
  • Rottis77
    Pikapika skrev 2010-03-19 07:24:13 följande:
    Min hane är också kastrerad, absolut inte pga stress utan prostataproblem, och det blev ingen skillnad alls på furunkuloserna tyvärr.
  • LisaHampus

fick ringa vetrinären igen.. hans bölder är rätt rejäla nu.. men skulle smörja med salvan över helgen å höra av mig på måndag.... han verkar deppig, har säkert ont :(

• LisaHampus

Nu har vi börjat med utredning. ska börja med kortisen tabletter imorgon. först en hög dos sedan mindre å minder för att ställa in hur mycket han behöver....

kommer senare byte foder oxå....
  • Zahlee

Hei!

Min engelske mastiff fikk en furunkulos kul mellom klørne på høyre fot i fjor, fikk antibiotika av veterinæren som ikke hjalp. 

Akkurat nå har jeg oppdaget en ny kul på venstre fot, og lest at tunge hunder kan få dype infeksjoner av å tråkke på grus..

Hvordan gikk det med din hund?  Hva gjorde du for å bli kvitt dette?

• Lyndi
    Zahlee skrev 2017-03-26 23:36:30 följande:

Hei!

Min engelske mastiff fikk en furunkulos kul mellom klørne på høyre fot i fjor, fikk antibiotika av veterinæren som ikke hjalp. 

Akkurat nå har jeg oppdaget en ny kul på venstre fot, og lest at tunge hunder kan få dype infeksjoner av å tråkke på grus..

Hvordan gikk det med din hund?  Hva gjorde du for å bli kvitt dette?

Jag vet flera hundar som blivit av med sin furunkulos med hjälp av kostomläggning. Kanske något att testa?
    ♥ William 2007-02-26 ♥ ♥ Ebba 2011-03-01 ♥
Svar på tråden Hund med kraftiga furunkulos!