• knegarmorsan

Bombnedslag

Jag har två barn, 2 och 5 år, och hemma hos oss är det alltid stökigt. Det ligger leksaker överallt. Trots att vi plockar och städar så kommer vi aldrig i kapp. Därför hamnar vi ofta i situationen då vi får halvstäda, dvs slänga ner alla småsaker i en låda utan att först sortera dem. Det är jättedumt för då hittar barnen ingenting och jag inbillar mig att de inte vill vara på sina rum för att jag inte håller fin ordning och struktur och perfekt organisering.

Är det någon mer som känner igen sig i detta och kanske har något tips? Känns som om alla andra föräldrar har ordning på sina barns rum.

• Svar på tråden Bombnedslag
  • Madame Mom

Mitt tips när det gäller barnens rum är att man sätter undan vissa leksaker på vinden tex. Man låter alltså bara lite leksaker finnas på rummet och så kan man byta en gång i månaden kanske. Leksakerna blir mer spännande och det är lättare att hålla städat.

Vi tog en vecka och städade oss igenom rum efter rum.. sorterade och slängde sånt vi inte använder. Sen får man räkna med att underhållsstäda kanske en halvtimme om dagen, men det är det värt... :)
    Vi är också noga med att alltid plocka undan efter att vi ätit tex. Allt ska undan oavsett hur trist det är..  varenda liten spilld makaron tas upp och golvet torkas av..    på så sätt är köket alltid rent och fint och man slipper börja varje dag med att plocka i köket..
    På kvällen när barnen läggs så kan den ena föräldern ta hand om den biten medans den andre plockar undan det sista stöket som blivit under dagen. Man vaknar till ett städat hus och det är lättare att hålla efter.
    Det är också viktigt att barnen lär sig städa..  5-åringen tex kan ha som krav att rummet ska vara i ordning innan man får se Bolibompa. Den regeln har vi och den funkar... :)

Lycka till!

• Julia85

När min dotter på 5 ½ år har lekt på sitt rum och stökat ner. Då när vi tex ska gå ut, äta eller åka iväg så måste hon städa upp innan. Och även innan hon ska leka med lillebror på hans rum. Då måste det vara städat innan hon börjar stöka ner någon annan stans!

Sen försöker vi så att de har leksakerna på sitt eget rum, alltså inte släpar runt dom i hela lägenheten.

Det går bättre för varje dag som går faktist. Hon har kommit in i rutinerna och vet att hon måste plocka iordning efter sig.

Sen om hon håller på att leka om vi ska tex äta så gör jag undantag och så for hon fortsätta efteråt.

Svar på tråden Bombnedslag