• Christoffer

Paraplyvagn till 3 månadets baby

Jag och min fru funderar på att åka till New York när vår lille son bara är 3 månader gammal. Det blir alldeles för bökigt för oss att ta med den stora vagnen och därför funderar vi på att köpa en paraply vagn som vi tar med oss. De vagnar som vi tittar på är:

- Chicco Liteway Fuego 
    - Maclaren Techno XLR
    Det viktigaste för oss är att vagnen känns stabil och att lillen kan ligga i vagnen utan att fara runt som en vante. 
    Någon av er som har erfarenheter av dessa vagnar? Vilken skulle ni rekomendera?  
  • Svar på tråden Paraplyvagn till 3 månadets baby
  • norgesessan

En paraplyvagn med vändbar suflett och mjuklift i den är då mer än godkänt från nyfödd?

Emil 25/1-03, Jonathan 26/9-05 och Isabelle 2/2-09.
  • Faile
    Faile skrev 2010-03-17 13:24:33 följande:
    Jag tycker en chicco liteway funkar alldeles ypperligt. Vi hade en som vi använde till yngsta sonen som då var 4 månader när vi flyttade från Portugal till Åland. Det gick hur bra som helst naturligtvis. Chicco har fullt liggläge, plats att dona med mjukt täcke under, suffletten går att vända på så man har den framför bebisen = inga jobbiga intryck för barnet och man själv ser bebisen helt. Dessutom skyddar den vända suffletten bra mot solen när barnet ligger ner. Jag ser inga problem alls i att använda en sådan under en kortare period. Älskar dessutom själva vagnen då den är stabil, superlätt och jätteenkel att fälla ihop.
    Man kan naturligtvis använda en mjuklift i om man vill det också.
  • flingansnö

Jag har inte just ngt att rekomendera, mer än det du redan fått, förutom, att mclaren väl fick dra tillbaka ett antal vagnar för inte länge sedan föra tt de klippt av fingrarna på barnen. Det skulle jag kolla upp om jag var du.

• Dixie

jag skulle isåfall haft med en vagn där man kan fästa babyskyddet i  - tex; http://www.akta.se/o.o.i.s/98

annars kan jag rekomendera en carena easy - den är lite större än en paraplyvagn, men har nästan helt liggläge och känns mer stabil för en sådan liten!

trevlig resa!

• MissLillan
    Christoffer skrev 2010-03-17 12:50:17 följande:
    Tack för alla bra förslag. Vad gäller bärsjal så har vi en babybjörn som vi tänkte ta med. Tveksamt om lillkillen kommer nöja sig med att sitta i den hela dagen.  Det verkar som att ni tycker inte tycker att paraply-vagnar är tillräkligt stabila. Att köpa en akta vagn känns inte aktuellt. Vi har en Teutonia Cosmo nu som är något större än den men som vi hellre använder. 
    Om jag var dig hade jag tagit med chassit till cosmon och ett babyskydd
  • Steffisen

små barn ska inte sitta i ett babyskydd mer än max 1 tim då de blir för stor belastning på ryggraden.

Vi va utomlands när våran minsta precis blev 5 månader å vi hade en carena sulky men mjujklift, va lite jobbigt att man inte kunde se henne men de va ju bara för en vecka.
    så mitt tips en bra sulky med fullt liggläge och mjuklift.
  • Fredriks Mamma

Klart ni kan ha sulky och mjuklift till er 3 månaders! OM ni känner er trygga med att inte "se" babyn. I en mjuklift är de ju ändå skyddade och nerbäddade. Oftast finns fönster i suffletten.

Är det inte bara vi i Sverige som är lite fjantiga, och tycker att barnet ska sitta mot föräldern?!?!?!

I USA har jag sett att det är vanligt att de har små barn i framåtvända sulkys och är nöjda med det!

• Shmone

Jag har kört tremånadersbebisar i paraplyvagn med fullt liggläge och det har gått utmärkt! Jag bor i en förort till Jerusalem och det finns ingen barnvagnsplats på bussen vilket gör att man måste ha vagnen ihopfälld o knöka in mellan sätena.. o då är det i stort sett bara paraplyvagn som går.
    Man kan bädda mjukt och mysigt med en filt, och använda fempunktsbältet så blir det säkert också.

I väldigt rörig miljö skulle jag nog välja att bära barnet istället.. men när det inte är så stökigt runtomkring så är det absolut inget problem.

Jag känner inte till nån av vagnarna du länkade till så jag kan inte ge nåt tips  på det viset..

• Shmone
    Fredriks Mamma skrev 2010-03-21 13:22:54 följande:
    Klart ni kan ha sulky och mjuklift till er 3 månaders! OM ni känner er trygga med att inte "se" babyn. I en mjuklift är de ju ändå skyddade och nerbäddade. Oftast finns fönster i suffletten.Är det inte bara vi i Sverige som är lite fjantiga, och tycker att barnet ska sitta mot föräldern?!?!?!I USA har jag sett att det är vanligt att de har små barn i framåtvända sulkys och är nöjda med det!
    Japp det är nästan bara i Sverige man är så fjantig.. o inget tyder på att barnen i andra delar av världen tar skada av att åka framåtvänt :)
  • Alexi

Fast i andra länder tycker de att det är ok med tremånadersbebisar på dagis också så att de gör annorlunda mot vi behöver ju inte betyda att vi är överdrivna...

TS: Bara en fråga, vad är det med att ta med er stora vagn som är bökigt? Det är inte så jobbigt som man kan tro vill jag bara säga. Vi hade med vår stora vagn till Mallorca en vecka och det var toppen på alla sätt, så skönt att ha en rejäl vagn. Och i en storstad skulle jag ännu mer känna så, så att bebisen är lite skyddad från alla runt omkring.

Shmone skrev 2010-03-21 13:31:34 följande:
    Japp det är nästan bara i Sverige man är så fjantig.. o inget tyder på att barnen i andra delar av världen tar skada av att åka framåtvänt :)
  • Londonvibes

Maclaren Techno XLR har fullt liggläge och är godkänd från nyfödd så den skulle jag köra på om jag var du. Bry dig inte så mycket om hysteriska människor som tjatar om att babyn är framåtvänd! i New York är det paraplyvagn som gäller, nåt annat tar du dig inte fram med.

Mclaren är dessutom smidig att fälla ihop snabbt när det behövs och väger inte så mycket. Att bära på en baby hela tiden blir tungt och jobbigt både för föräldern och babyn. Däremot brukar jag alltid ta med min sele då jag reser så man kan växla.

Maclaren är svindyr i Sverige, så titta på om du kan beställa den i USA och få den levererad till hotellet så den väntar på er där eller beställ från England. www.pramworld.co.uk.

Angående att Maclarenvagnarna blev återkallade så var det pga av hysteriska amerikaner, dessutom har alla nya vagnar en 'säkerhetskåpa' vid fällningsmekanismen. Man kan ju undra vad det är för förälder som viker ihop en vagn medans barnet håller i den...

• Christoffer

Tack för alla tips. Var och tittade på Maclaren vagnen idag och det lutar åt den även om vi inte köper den förens vi är i NYC :)

• Jossy

Lite nyfiken....vad blev det för vagn?

Någon att rekommendera till nyfödda-3 månaders? ?

• Det kommer bli bra

Detta är visserligen en lite äldre tråd, men om ni inte rest än så köp vagnen först på plats. I USA är de sjukt mkt billigare än här. Slipper ni också att den kan skadas under transporten dit.

Jag skulle rekommendera en Babyzen yoyo 0+ som ju är  menad åt spädbarn upp till 6 mån ålder, dvs det har en liggdel. Babyzenen är så liten att den går att ta med som handbabage på flyget.

Sen rekommenderar jag en ergonomisk bärsele. Alltså inte babybjörn som varken är skön för föräldern som bär eller barnet några längre stunder. Jag har rest mkt med mina, och den har varit bäst just för att den gett full rörelsefrihet och varit skön för alla parter. Jag har haft en Manduca. men det finns även andra bra märken!

Svar på tråden Paraplyvagn till 3 månadets baby