• hippiegirl

MÅSTE man älska sina bonusar???

Jag är både bio och bonus förälder. Jag älskar alla barn, bonusarna mindre ({#lang_emotions_surprised}) , men mitt eget mer än livet själv. Jag ser till att ha ensamtid med bonusarna, tar hand om dom och fostrar precis som pappan. Gör absolut ingen skillnad (utåt) på barnen men i hjärtat....
    Ibland önskar jag att bonusarna var mina eller (hör o häpna) att dom inte fanns alls, pga alla jobbiga situationer som kan uppstå och krångel som kan bli...

Jag visste att min kärlek hade barn sen innan, men man kan ju aldrig veta hur vardagen kommer att bli!

Om jag och min sambo skulle gå isär och jag finner en ny man, så skulle jag aldrig kräva eller ta för givet att han ska älska min dotter! Däremot att han ska kunna ta hand om och visa omtänksamhet...

Läste en annan tråd idag, där en annan bonusmamma uttryckt sin frustration över sin bonusson och fick så mycket påhopp och dömande kommentarer.

Vill därför veta av både bio- och bonus föräldrar =
    Måste man älska sina bonusar?
    Lika mycket?
    Är man en sämre människa för att man inte hyser några känslor för sin bonus
    ?

Det här ska bli mycket intressant..........

Lycklig mamma till Leah - 090619
  • Svar på tråden MÅSTE man älska sina bonusar???
  • AnotherSunnyDay

TS, du får inga hetska kommentarer för det inte går att vara anonym här :)
    jag sitter just nu och läser igenom tråden du nämner, det är hemskt!

och nej, varför skulle man automatiskt älska ett barn bara för att det är partnerns? det är ju som att kräva att du måste älska din svärmor, du visste att hon fanns med i bilden sen innan och du har valt att gå in i förhållandet, det har inte stackars svärmor. och sen får man inte klaga om det uppstår situationer med svärmodern som man tycker är jobbiga. suck...

själv älskar jag inte min bonus, , har inga egna barn att jämföra med heller men oftast tycker jag om honom. men jag accepterar att han finns och jag respekterar honom och försöker involvera mig i hans vardag trots att jag har noll koll på hur man är förälder så det är jättesvårt ibland.

• lilla mej

jag har bade bio och bonus... och karleken till min bonus ar samma som till tex mina syskon barn osv karleken till min bio ar hogre an till NAGON annan och sa kommer det alltid att vara tror jag.

• hippiegirl

Aha! ska man lägga tråden i känsliga rummet istället, så kanske fler vågar säga vad dom tycker...

Skönt att höra iaf att man inte är ensam om att känna olika känslor för barnen!

Lycklig mamma till Leah - 090619
  • Smulan No1

Tror jag vet av vilken grund den här tråden kom, finns en het och väldigt låg nivå i en annan tråd.
    Men där skriker man ut ordet hat, och kan inte riktigt med det. Hat är ett starkt ord!!

Himla massa barn
  • MammaLillfis

Man måste väl aldrig älska någon, det är säkert så olik hur relationer kan bli mellan en själv och bonusbarn. Men visst hoppas jag att min son ska vara väldigt betydelsefull för min pojkvän precis som hans barn betyder mycket för mig. Vi har inte kommit såpass långt in i relationen än att jag kan tala om kärlek, men jag tycker väldigt mycket om hans barn.

• Purlan

Jag tycker att du verkar ha en sund och bra relation till dina bonusbarn. Du säger att du älskar alla barnen även om du inte älskar dem som ditt eget barn (som du skulle offra livet för). Tycker det verkar helt normalt...

Jag har inga bonusbarn, men ÄR ett bonusbarn och jag har aldrig någonsin trott att mina syskons pappa älskar mig som dem, men däremot MÅSTE man försöka behandla alla barn som lever i samma familj lika. Vad man sen känner i hjärtat är en helt annan sak!!
  • Lejonets unge

Du verkar vara en sund och vettig person. Jag blir nervös av folk som säger att de minsann ÄLSKAR sina bonusar, kanske till och med SOM SINA EGNA. Jag tror helt enkelt inte att det är sant (utom under speciella omständigheter, t.ex. om den biologiska föräldern är helt frånvarande och man känt barnet sedan spädbarnstiden) och tänker direkt att det finns något dolt här.

Nåja, det kanske är mina fördomar. Däremot tror jag helt klart att det riskerar gå fel om man pressar sig själv till att älska, eller om man ger sig själv skuldkänslor för att man inte älskar (lika mkt). Herregud, alla relationer är olika, och så länge man har en BRA relation till sina bonusar så är väl allt frid och fröjd.

LU

• me and my son

hej, har själv tre bousbarn och ett biobarn...har ställt mig frågan själv många gånger  -är jag en sämre människa för att jag inte älskar min sambos barn?? och jag kommer alltid fram till samma sak..NEJ, det är jag inte! Jag är rättvis, många gånger mer hård mott mitt bio än bonus och gör ingen skillnad när det gäller uppmärksamhet, beröring etc etc.. Men kommer tyvär aldrig att älska dem.

• Nu är jag hel

Jag älskar bara min man och mitt eget barn. Jag är inte en sämre människa för det. Man kan inte kräva kärlek av någon.

♥Mamma till världens bästa Isabelle♥
  • solgumman

Att älska är inte nåt man bara gör hur som helst. Jag älskar inte mina bonusar och kommer aldrig att göra, men jag tycker om dom :)
    Jag älskar min dotter om mina närmsta i familjen som jag växt upp med, och min man.

• Esther M

det går inte att tvinga fram kärlek. jag älskar mina bonusbarn, men är glad att de bor med sin mamma.

• Princessbakelsen

Här är en tjej till som hade tänkt att skriva om just detta så jag blev glad att se att det faktiskt finns andra som känner likadant som jag.
    Jag är gravid (25+2) med mitt 1:a barn och lever sen rätt nyligen med en kille med en son sen tidigare på snart 4 år.
    I början var det ett rent H-E med honom, han slog mig, jag fick inte va med, han spottade och var oehört svår. Hade jag inte genomgått min ryggoperation i höstas där jag inte träffade honom (sonen) under ca 1 mån så hade jag förmodligen dragit mig undan, det var för jobbigt helt enkelt. Men sen en dag så vände det, han förstod att jag var en person som fanns kvar, en person som hans pappa älskade.
    Trots denna svåra period så visade jag alltid honom respekt, sa givetvis ifrån då han betedde sig dumt men visade oxå att han existerade.
    Min fästmans son levde med föräldrar som inte gjorde så mkt annat än bråkade under hans uppväxt och har haft det väldigt tungt så hans beteende mot mig i början var på nåt sätt förståeligt. Jag försökte hela tiden tänka, han är barn och dessutom separationsbarn vars föräldrar inte gjort annat än bråkat under hela hans uppväxt och du är vuxen så låt det ta den tid det tar. Men det är lättare sagt än gjort.
    Min fästmans son varken slåss eller spottas längre men han har en väldig attityd imellan åt, allt skall vara NU NU och han är väldigt bortskämd, nåt som under en period nu gått ut över min och min fästmans relation. Jag tycker inte att min fästman sätter ned foten nog, nåt han är medveten om själv men han tycker det är svårt då han bara har honom varannan vecka, han vill inte bråka på honom då säger han.. Så det är klart att hans son beter sig som han gör om han får.
    Oavsett det så är det en livlig kille med MASSOR av energi, han har det bra hos oss då han är hos oss och han gråter aldrig efter sin mamma etc.
    Jag vet att han är min fästmans största skatt, det bästa som hänt honom och just därför skär det i mig att jag känner som jag gör. För det är just det, jag känner absolut ingenting. Jag bemöter som sagt alltid honom med repsekt, han kan ty sig till mig många ggr och vi hittar på roliga saker mm men trots ihärdiga försök att känna riktiga känslor för honom så känner jag alltså ingenting. Och jag känner mig hemsk. Dessutom så känner jag mig stressad när han är hos oss, det är ingen lugn stund och ibland känner jag bara att nej jag orkar inget mer.
    Barnet i min mage däremot älskar jag redan så fruktansvärt mkt och jag vet att jag skulle göra exakt allt för honom. Kärleken där är oändlig.
    Jag vet att man inte kan älska allt och alla, vissa klickar man med och vissa inte, vissa förälskar man sig i med en gång och andra inte och jag har inte förälskat mig i min fästmans son. Vad jag undrar är hur jag skall gå vidare, min fästmans son är ju för evigt, min fästmans son är mitt blivande barns syskon.
    Det som gör så oerhört ont i mig är att jag vet att min fästman är 100% (hel) då han har sin son hos oss medans jag inte är det, och när hans son inte är hos oss är det han som inte känner sig 100% (hel) medans jag är det.
    Jag är verkligen jätteledsen över detta, jag trodde liksom att känslorna skulle komma krypandes så småningom men jag inser att de aldrig kommer att göra det.

• Hoppentoss
    hippiegirl skrev 2010-03-17 12:25:44 följande:
    Jag är både bio och bonus förälder. Jag älskar alla barn, bonusarna mindre () , men mitt eget mer än livet själv. Jag ser till att ha ensamtid med bonusarna, tar hand om dom och fostrar precis som pappan. Gör absolut ingen skillnad (utåt) på barnen men i hjärtat....Ibland önskar jag att bonusarna var mina eller (hör o häpna) att dom inte fanns alls, pga alla jobbiga situationer som kan uppstå och krångel som kan bli...Jag visste att min kärlek hade barn sen innan, men man kan ju aldrig veta hur vardagen kommer att bli! Om jag och min sambo skulle gå isär och jag finner en ny man, så skulle jag aldrig kräva eller ta för givet att han ska älska min dotter! Däremot att han ska kunna ta hand om och visa omtänksamhet...Läste en annan tråd idag, där en annan bonusmamma uttryckt sin frustration över sin bonusson och fick så mycket påhopp och dömande kommentarer. Vill därför veta av både bio- och bonus föräldrar = Måste man älska sina bonusar? Lika mycket? Är man en sämre människa för att man inte hyser några känslor för sin bonus?Det här ska bli mycket intressant..........
    Mitt svar är.

Nej man måste inte älska sina bonusar, sånt kommer med tiden om man har tur.
    Däremot måste man respektera dem och behandla dem väl. Precis som jag tror du gör
  • Nattögat 64

Nej man måste inte älska sina bonusar, sånt kommer med tiden om man har tur.
    Däremot måste man respektera dem och behandla dem väl. Precis som jag tror du gör

Som Hoppetoss skrev tidigare : Är precis vad jag tycker !

• Claris

nä,det tycker jag inte man måste. Men man måste respektera dem och vilja dem väl,stå upp för dem mot andra.
    Jag älskar mina barn lika mycket(tror jag) men på olika sätt..de är olika men ändå lika:) Man kan ju tycka om ngn mer..
    Sen tycker man ju inte om vissa handlingar..varken från sina egna barn eller bonusbarn..men det har ju inte med kärleken att göra.

• linjes

Klart man inte måste..

Jag älskar dock mina 3 bonusar på 15 4 och 1 år,jag har själv 2 barn på 11 och 13 år

Mina bonusar är en del av sin pappa som jag älskar,så hur kan jag inte älska hans barn?

Svar på tråden MÅSTE man älska sina bonusar???