• funfactory

Min mamma går under tack vara underhåll.

Hej! 

Nu behöver jag all hjälp jag kan få.

Det är så här att min bror har valt att flytta hem till min pappa på heltid istället för att bo hos mamma. Nu är pappa jätteglad för att han slipper betala underhåll. Medan mamma fått panik eftersom hon är fattig och kommer inte ha råd att betala underhåll. Så vad händer nu? Hur går man till väga?
    Måste mina föräldrar göra en anmälan till socialförvaltningen om att min bror flyttar till pappa? Eller hur fungerar det? Tar de hänsyn till mammas ekonomi?
    Min mamma klarade sig knappt när min lillebror bodde hemma fast hon fick underhåll och nu kommer hon förlora underhållet (vilket är självklart) och behöva betala i stället.. 
  • Svar på tråden Min mamma går under tack vara underhåll.
  • allakantralla
    Blgebo skrev 2010-03-18 09:54:03 följande:
    Nej, man blir inte skyldig! skyldig blir man bara om man anses ha råd att betala men skiter i det. Så säger fk att du ska betala 200 kr, så betalar fk resten - utan att du får skuld.
    Aha, tack för klargörandet. Kanske var det annorlunda förr?
  • tessepesse
    Blgebo skrev 2010-03-18 09:54:03 följande:
    Nej, man blir inte skyldig! skyldig blir man bara om man anses ha råd att betala men skiter i det. Så säger fk att du ska betala 200 kr, så betalar fk resten - utan att du får skuld.
    e de sant??? fan vad dåligt, har man skaffat barn ska man betala för sig
  • allakantralla
    tessepesse skrev 2010-03-18 12:33:08 följande:
    e de sant??? fan vad dåligt, har man skaffat barn ska man betala för sig
    Är du dum i huvudet eller? Det gör man ju, genom att betala till Fkassan samt genom att betala skatt. Är ju som att säga att jag minsann inte tycker att du ska ta ut någon föräldrapeng när du är hemma med ditt barn, för "har man skaffat barn får man betala för sig".
  • ThisIsMe
    allakantralla skrev 2010-03-18 13:17:47 följande:
    Är du dum i huvudet eller? Det gör man ju, genom att betala till Fkassan...
    Det är ju precis det man inte gör eftersom det inte blir någon skuld.
  • fialisastina

TS, du har fått flera svar som har varit korrekta:

Man anmäler det till FK. De räknar ut vad din mamma kan betala. Försäkringskassan fyller sedan upp det resterande beloppet. Hon blir inte skyldig något.

Lyssna inte på resten av dravlet.

• tessepesse
    allakantralla skrev 2010-03-18 13:17:47 följande:
    Är du dum i huvudet eller? Det gör man ju, genom att betala till Fkassan samt genom att betala skatt. Är ju som att säga att jag minsann inte tycker att du ska ta ut någon föräldrapeng när du är hemma med ditt barn, för "har man skaffat barn får man betala för sig".
    inte ett dugg. men vi har olika åsikter, gillar inte alla bidrag hit o dit som lätt fås, anser de borde vara lån och nej föräldrapenning och sjukpenning e inte alls samma sak... känner en man med 6 barn me olika mammor utan intresse att göra sitt liv bättre, trodde aldrig att de var ja som försörjde hans barn

och att ts mamma hamnat i klistret just nu i slutet av sista barnen e ytterst tråkigt, hoppas de ordnar sig, ts ring och boka ett möte me fs tillsammans med din mamma så kan man få svar på alla frågor o de hjälper en,
  • vivianne

Off topic men om hon bor stort i hus kanske hon kan ta en eller ett par inneboende för att få lite mer pengar att röra sig med. Låter ju väldigt sorgligt att vara så fattig att man knappt kan äta..

• FIame
    tessepesse skrev 2010-03-18 17:10:45 följande:
    inte ett dugg. men vi har olika åsikter, gillar inte alla bidrag hit o dit som lätt fås, anser de borde vara lån och nej föräldrapenning och sjukpenning e inte alls samma sak... känner en man med 6 barn me olika mammor utan intresse att göra sitt liv bättre, trodde aldrig att de var ja som försörjde hans barn och att ts mamma hamnat i klistret just nu i slutet av sista barnen e ytterst tråkigt, hoppas de ordnar sig, ts ring och boka ett möte me fs tillsammans med din mamma så kan man få svar på alla frågor o de hjälper en,
    Ganska korkade mammor då eftersom det är olika mammor. Men det är najs att alla får betala för hans barn. Vi kan ta det från våra gamla och från sjukvården * *.
  • funfactory
    anne h skrev 2010-03-17 22:26:40 följande:
    Min mamma har inte betalt några fritidsaktiviteter eller kläder till min bror eftersom hon inte har pengar till det. Hon har kunnat ge honom mat och så har han fått klara sig själv på sitt studiebidrag till det han vill ha så som kläder, hygien artiklar osv. 
    Så det enda hon sparar in på är väl i så fall vatten, el, mat och värme i princip. Alla föräldrar har inte råd att köpa saker till sina barn. Du kanske rent ut av tjänar mer pengar än min mor och därför har du råd med allt det där till dina tre tonåringar. 
  • funfactory
    anne h skrev 2010-03-17 22:28:34 följande:
    men då är det ju inga problem, om du kan  och vill försörja henne.
    Ja jag är ju student men jag kan nog om jag vänder på slantarna och jag vill för hennes skull. Det är ju min mor vi talar om. 
  • funfactory
    jaghopparhögt skrev 2010-03-17 23:33:16 följande:
    Men vad gör hon med sina pengar då? Någonstans måste ju pengarna ta vägen.
    De går till räkningar och mat. Hon har inte mer pengar över till annat. Hon har så pass dålig lön. 
  • funfactory

Tack så mycket för alla svar!(alla hjälpsamma svar) Nu har jag koll på läget och hjälper mamma att få ordning på papper. Det kommer gå bra. 

• anne h
    funfactory skrev 2010-03-22 16:51:15 följande:
    Min mamma har inte betalt några fritidsaktiviteter eller kläder till min bror eftersom hon inte har pengar till det. Hon har kunnat ge honom mat och så har han fått klara sig själv på sitt studiebidrag till det han vill ha så som kläder, hygien artiklar osv.  Så det enda hon sparar in på är väl i så fall vatten, el, mat och värme i princip. Alla föräldrar har inte råd att köpa saker till sina barn. Du kanske rent ut av tjänar mer pengar än min mor och därför har du råd med allt det där till dina tre tonåringar. 
    Det tvivlar jag inte på att jag gör, eftersom jag, även om jag är ensamstående med fyra troll, har råd att betala vad barnen kostar. 
    Om hon nu har det så illa ställt förstår jag inte varför hon inte sökt försörjningsstöd?
    Dessutom är det ju bra för barnet att han bor där det finns bättre med pengar för hans behov.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
Svar på tråden Min mamma går under tack vara underhåll.