• MIDE

Farligt att äta en dag gammal köttfärs som gick ut igår ???

Köttfärser gick ut igår haft den i kylen kan jag ändå tilllaga den????

• Svar på tråden Farligt att äta en dag gammal köttfärs som gick ut igår ???
  • annca
    Ökänd skrev 2010-03-21 22:54:13 följande:
    Och om folk gav fan i att slänga mat som det inte är något fel på skulle vår sinnessjuka överflödskonsumtion sjunka drastiskt.
    Precis! Undrar hur man får folk att inse att bäst före inte är annat än en rekomendation och ett sätt för tillverkarna att friskriva sig från ansvar OM mot förmodan nåt skulle vara dåligt, och få folk att handla nytt när de egentligen inte behöver.

Dvs. en dag efter datum skulle jag iaf lite till lukt syn och smak även på köttfärs.
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Mamma 04 och 06
    La Lola skrev 2010-03-21 22:55:51 följande:
    Magsjuk? Jag trodde man blev matförgiftad av dålig mat?
    Vad är skillnaden?
  • Mamma 04 och 06
    Ökänd skrev 2010-03-21 22:54:13 följande:
    Och om folk gav fan i att slänga mat som det inte är något fel på skulle vår sinnessjuka överflödskonsumtion sjunka drastiskt.
    Fast just köttfärs är ju ett av de mest känsliga livsmedlen...

Men visst, det slängs uppenbarligen för mycket och det är bra att det får uppmärksamhet just nu. Jag försöker nu få mer koll på hur mycket som egentligen går åt varje vecka/måltid för att minska spillet.
  • La Lola
    Mamma 04 och 06 skrev 2010-03-23 22:58:04 följande:
    Vad är skillnaden?
    Vad skillnaden är?
    *mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Mamma 04 och 06

Vad är skillnaden mellan att bli magsjuk och matförgiftad?

• aiudhaw

alla säger lukta.... men om man inte vet hur det ska lukta dååå..... 
    ahhhaa den lukten som jag aldrig känt förut ahh den ja !

• aiudhaw
    aiudhaw skrev 2013-10-16 18:54:17 följande:

fick över en polare, och köttet är en dag gammalt för mig och det lucktar ok, men när vi delade på köttet så lucktar det lite ägg liknande är det det ni menar med luckta på det ?
  • Mor till Ella

Min hund får allt sådant. Pålägg,leverpastej m.m som gått ut eller varit öppnade mer än 5 dagar. Min hund hade fått den köttfärsen, men jag hade inte ätit den själv.

• Noname00

Anledningen till att det står bäst före datum är att dom måste ange ett.
    Självklart blir inte köttfärsen dålig sista dagen kl 23:59 om den förvarats kallt och i stängd förpackning.

Det är bara laga till.

• klyban
    Noname00 skrev 2017-06-17 21:06:34 följande:
    Anledningen till att det står bäst före datum är att dom måste ange ett.
    Självklart blir inte köttfärsen dålig sista dagen kl 23:59 om den förvarats kallt och i stängd förpackning.

Det är bara laga till.

Folk förstår inte att bästföredatum inte har nått med hållbarhet och göra och oätbart.
    Jag använder näsan, och sen tar jag till katten om jag är osäker.
    Har inte felat sedan jag skaffa katt för lite över 20 år sedan, och har ätit sån köttfärs ni pratar om slänga här många ggr och inte en enda gång har det felat.
    Och har slängt en del köttfärs också.

• klyban
    aiudhaw skrev 2013-10-16 18:54:17 följande:

Lite väl sent med råd, men skriver det ändå.
    Om man inte vet hur det luktar, så är det en fördel att lukta på köttfärs som är nymalen och köpt.
    Så vet man sen hur det ska lukta/inte ska lukta, men man får ju ha kommit över en dålig

Annars lite lurigt att beskriva lukten, men lite sur lukt kan det vara.
    Men är det verkligen dåligt, så råder det sällan tvekan där, men det är ju mellan bra köttfärs och en köttfärs som verkligen dålig.
    Fläskkött kan vara enklare att identifiera, då det luktar rätt tydligt, redan i början av det dåliga.
    Man kan även avgöra om det är dåligt, om det luktar dåligt när du öppnar förpackningen, och sen när det luftat ett tag luktar samma kanske tom även skölja köttet(köttfärs är svår att skölja ;) )
    Det brukar vara ett tecken på att det kan vara nått fel.

• Noname00

Bra råd att lufta förpackningen, för kött luktar alltid litte annorlunda direkt när man drar bort plasten.

Luktar det illa efter någon minut då är det dåligt.

Oavsett om det är inom bäst föredatum så ska man se till att det är ordentligt upphettat vid tillagning, då försvinner alla bakterier.

• Harmonica

Sluta skriva om bäst före-datum. Köttfärs har sista förbrukningsdag vilket är mycket skarpare. Köttfärs är ett känsligt livsmedel eftersom bakterietillväxt sker på köttets yta och färs har mycket stor andel yta.

• Noname00
    Harmonica skrev 2017-06-18 10:40:16 följande:

Sluta skriva om bäst före-datum. Köttfärs har sista förbrukningsdag vilket är mycket skarpare. Köttfärs är ett känsligt livsmedel eftersom bakterietillväxt sker på köttets yta och färs har mycket stor andel yta.

Så det blir oätligt på dagen menar du?
Svar på tråden Farligt att äta en dag gammal köttfärs som gick ut igår ???