• Danitra

Någon med erfarenhet av flaskmatning?

Jag har blivit rätt trött på den bristfälliga information som finns angående flaskmatning. Tillverkarna har ingen information om sina olika typer av ersättning på hemsidorna och från vården kan man få helt olika svar beroende på vem man frågar.

Så nu tänkte jag se om jag inte kunde sammaställa lite konkret information på en enkel blogg så att stackars flaskmatare inte behöver förlita sig till motsägelsefulla råd på FL eller BVC.

Har du något du vill dela med dig av? Något du tycker bör finnas med?

• Svar på tråden Någon med erfarenhet av flaskmatning?
  • Danitra
    Mumin80 skrev 2010-04-27 17:00:53 följande:
    Inför natten så körde jag färdigblandad ersättning i tetra ibland. Hällde över i flaskan vid läggdags, ställde in i kylen och så var det bara att fumla ut flaskan ur kylen och in i mikron när det var dags. Annars så är inte det vanliga dagförfarandet så himla jobbigt (när tjejen var nyfödd: kokat kylt vatten från kylen, värm i mikron, blanda i ersättning). Efter några gånger får man ganska bra koll på hur många sekunder man ska ha ersättningen i sin egen mikro för att få den till lagom temp.
    Varför använde du färdigblandad? Kunde du inte lika gärna blanda till med pulver och ställa in?
  • Danitra
    Carisma skrev 2010-04-27 12:25:55 följande:
    Ja det är bestämt att jag kommer att flaskmata från start, inte amma något alls. Tänkte använda mig av NAN1 och Tomme Tippiee-flaskorna. Funderar väl mest på hur jag skall förbereda inför natten så att man snabbt och enkelt kan värma ersättningen när det är dags. Tänkte köpa pulverdoserare till flaskorna. Kanske är bra även när man skall iväg.
    Vi har flaskor med uppmätt vatten och pulver i pulverdoserare. Sen lär man sig snabbt hur länge man behöver micra för att det ska bli lagom - allt går på mindre än en minut!
  • virre85

Mina barn har bara velat ha kall ersättning, de har fått ersättning från dag 1. Så det är ganska lätt för mig. Ute använder jag tetra och hemma pulver. Nan kör jag på nu med dottern men sonen ville ha semper.

(¯`°?.¸ ღ♥Elias 071103 & Elin 100108♥ღ ¸.?°´¯)
  • CindysMamma

En termos vid sängen funkar :)
    Fungerar även bra i skötväskan :)

• Mumin80
    Danitra skrev 2010-04-27 20:16:17 följande:
    Varför använde du färdigblandad? Kunde du inte lika gärna blanda till med pulver och ställa in?
    Eftersom den färdigblandade är steriliserad i tetran och håller öppnad ett dygn enligt förpackningen. Pulvret är ju inte riktigt lika "rent"... Och jag vet att det kommer lite bakterier i tetran också direkt man öppnar den, men då följer jag i alla fall i princip tillverkarens instruktioner (d.v.s. att pulver inte ska blandas på förhand medan tetra håller öppnad ett dygn).
  • Cielito

Jag läste nu på amningshjälpen.se på deras Amningsblogg där Johanna Stenius skrivit ett inlägg som heter "Att vara flaskförälder". Intressant läsning tyckte jag och jag blev jätteglad när jag läste i slutet att :

Johanna Stenius är en frilansjournalist som tillsammans med en journalisten Emma Fahlstedt just nu skriver på en bok om Flaskmatning, Flaskboken. Den ska ta upp allt som en flaskmatande förälder kan behöva veta.

Synd bara att boken inte redan finns ute, vi hade haft användning för en sådan bok nu =)

Nu ska jag in och leta på Amingshjälpen efter en länk till en broshyr som tydligen ges ut på BB i Stockholm till de föräldrar som ska flaskmata sina barn.
    Länken fungerade inte sist jag försökte öppna den.

• Tokis

om du hittar den, skulle du vilja vara snäll och länka till den här?!?!

• Hi5

Jag har sparat gamla vitaminrör (brustabletter) och rengjort dem ordentligt, sedan använder jag en MAM-tratt (den är liten och passar i röret) och häller i en portion ersättning/välling per rör. Röret passar i flaskan utan spill, kanon på natten och i skötväskan!
    Jag häller upp en portion vatten i flaskor, sätter i kylen, och häller över i ett glas och micrar i ca 30 sekunder, häller tillbaks i flaskan, blandar i pulver och voila! Tar max en minut per portion. Ska skaffa BPA- fria flaskor som man kan mikra, så slipper jag mecka med glaset.

• Cielito

Jag fick tipset att inte skaka flaskan när jag blandar i pulvret i vattnet, utan istället röra försiktigt med något.
    Och det verkar ha minskat magontet betydligt. Värt att testa om bebisen har ont i magen.

• MrsEnglund

Jag har kört med ersättning från start, och håller med er alla. Var finns informationen från BB och BVC om flaskmatning? Som om det skulle vara totalt problemfritt? Alla tidningar ute "Amning-så får du det att fungera". Skulle gärna se "Flaskmatning-så får du det att fungera". Jaja, vi har trixat o provat oss fram, gossen är 2 månader och mår bra. Men vissa saker hade varit trevligt att slippa gå igenom.
    Tex skulle du på bloggen kunna ta upp dessa ämnen:

Info om olika flaskor (storlekar på nappar, farliga ämnen, lufthål)
    Info om olika ersättning (skillnad på tex Nan1 och 2)
    Info om mamman (brösten, mensen)
    Info om rutiner (blanda i förväg, hur man gör ute)
    Info om matningen (hur mycket, rapning, hur ofta, sittställning, flasklutning)
    Info om anledningen (varför flaska, när och hur man började)

Här kommer lite personliga tips:

* Fick mensen när babyn var 2 månader. Mitt tips är att tampong inte funkar så bra. Det rinner förbi, kanske att det inte slutit sig ordentligt där nere på denna korta tid.
    * Min baby äter både kall, varm och rumstempererad. Hemma kokar vi vatten och blandar två flaskor. Dessa står i kylen och värms i micron när det är dags o äta. Gör man tre flaskor smakar inte den tredje så bra (han äter c:a var 3:e timme) Då brukar vi bara ha en flaska med kokat vatten och värma den i micron och blanda sen. Ute har jag med mig tetra om jag ska vara borta länge. Är det bara några timmar tar jag med en blandad flaska, som får kylas av med tiden i väskan.
    * Hemma brukar han få sitta i mitt knä, med rumpan mellan benen och sedan ha ena armen under hand axlar.
    * Jag sätter pipen mot hans kind och skakar han huvudet fram o tillbaka vill han ha mer. När han är mätt är huvudet stilla när jag sätter pipen mot kinden. ( i början fattade jag inte detta och fick vara med om ett antal kaskad-kräkningar eftersom jag matat honom för mycket). Ger 15-20 klunkar och pausar sen några sekunder så han får svälja och andas lite emellan.

Bra initiativ att samla info. Kanske du kan skicka ett litet mail till mamma och föräldratidningarna och tipsa?

Ämnen att ta upp.
  • Coulis
    Trubbsla skrev 2010-04-27 01:42:45 följande:
    Ni har säkert massa goda råd som ni redan skrivit in, kan berätta lite om hur vi Känner man sig osäker med micro, så kan man ta fram en tillbringare och hälla i så varmt vatten som det går att få rinnande ur kranen (absolut ej kokande vatten) och ställa ned flaskan med ersättning i i cirka 3-5 minuter så blir det oftast lagom ät temperatur (åter igen fingervarmt)
    Varför skulle man inte kunna använda kokande vatten i ett vattenbad? Det har vi fått höra från neo och det har gått alldeles utmärkt.
    MammanZ skrev 2010-04-27 13:22:03 följande:
    I början när de äter 10/20/30/40 ml per gång värmde vi flaskan i vattenbad, funkade inte med Mam Ultivent som har ventliten i botten = vatten läcker in i ersättningen. Bra att tänka på om man ska ge flaska från början
    Har du skruvat åt ordentligt då? Vi har nämligen bara haft det problemet när vi skruvat ihop flaskorna dåligt, aldrig annars.

Att man inte hittar någon information på tillverkarnas hemsidor om ersättning beror på att dom följer en rekommendation från WHO. Den rekommendationen säger att medlemsländerna ska propagera för amning och att det ska vara förbjudet att göra reklam för ersättning gentemot privatpersoner. Det ska inte heller vara tillåtet att ha extrapris på ersättning, det måste stå på förpackningarna att bröstmjölk är överlägset bäst, demonstrationer av ersättning får bara ges av sjukvårdspersonal etc.
  • woc

Hej!

Utmärkt idé det här!

Mitt tips: instruktionsvideo till hur man flaskmatar. Inte helt självklart i början kanske...

www.viforaldrar.se/tv/&m=SE-5-1-1

För övrigt många bra videos på den sidan... Barnets utveckling vid olika åldrar mm. Rekommenderas!

Lycka till med bloggen!

• Carisma
    Danitra skrev 2010-04-27 20:18:01 följande:
    Vi har flaskor med uppmätt vatten och pulver i pulverdoserare. Sen lär man sig snabbt hur länge man behöver micra för att det ska bli lagom - allt går på mindre än en minut!

Några frågor ang detta.
    Sätter man på nappen på flaskan då och ställer in i kylskåp? Tänkte att nappen blir väl väldigt kall. Är det okej att pulvret att blir kallt? I mina flaskor sätter man in pulverbehållaren i flaskan nämligen.

Fast nu kom jag på att det blir ju som ett lock när pulverdoseraren är i flaskan. Då kanske man kan skippa att sätta på nappen?

Så då är mina frågor:
    Skall vattnet stå i kylskåp om man mäter upp det inför natten?
    Är det okej att pulvret står i kylskåp i en pulverdoserare?

• Miss Cee
    Hi5 skrev 2010-05-26 22:26:14 följande:
    Jag har sparat gamla vitaminrör (brustabletter) och rengjort dem ordentligt, sedan använder jag en MAM-tratt (den är liten och passar i röret) och häller i en portion ersättning/välling per rör. Röret passar i flaskan utan spill, kanon på natten och i skötväskan!
    Jag häller upp en portion vatten i flaskor, sätter i kylen, och häller över i ett glas och micrar i ca 30 sekunder, häller tillbaks i flaskan, blandar i pulver och voila! Tar max en minut per portion. Ska skaffa BPA- fria flaskor som man kan mikra, så slipper jag mecka med glaset.
    Har tagit till mig din helt lysande lösning med vitaminrören!!! Stort TACK!!!!
    Det underlättar verkligen massor, speciellt när man är ute på stan etc och inte vill stå och mäta och hålla på :)

*virtuell blombukett*
Svar på tråden Någon med erfarenhet av flaskmatning?