• black sun

Hur skulle ni ha gjort? Hämtat bollen eller inte?

I morse skulle jag, min son son är 9 år och min dotter som är 6 år gå till skolan. När vi gått en liten bit kommer han på att han glömt mobilen så han får nyckeln och går tillbaka för att hämta den. Han kommer tillbaka och vi börjar gå igen mot skolan. Jag säger att vi måste skynda oss lite för annars blir jag sen. Efter halva vägen (hela vägen till skolan tar ungefär en kvart att gå) Kommer han på att fotbollen som han lovat ta med är hemma. Eftersom jag redan är lite sen säger jag att han får förklara att han glömt den. han blir arg och ledsen och försöker med alla medel få mig att hämta den. Jag har tidigare hämtat saker fast vi varit på väg men då har det varit "viktigare" saker som de måste ha med sig. jag förstår ju att det var viktigt för honom att ta med sig bollen när han lovat men jag sa att alla kan glömma, även hans kompisar och att han får ta med den imrrn istället. han satte sig i en snödriva och vägrade gå in på skola. jag ville inte lämna honom där så vi stod och disskuterade en lång stund och jag hade nog hunnit hämta bollen istället på den tiden, samtidigt ville jag få honom att förstå att om nåt är viktigt måste han försöka komma ihåg det för jag har så mkt annat som jag ska komma ihåg.
    Till slut gick han in iaf men han ville inte att vi skulle kramas och bli vänner innan jag gick. jag kramade om honom iaf och sa att jag älskar honom och så cyklade jag iväg. det kändes inte bra att lämna honom så och helst hade jag velat cykla och hämta bollen innan jag åkte till jobbet man då skulle ju det jag sagt liksom tappa värde, jag vill att han ska försöka komma ihåg saker själv också och inte förlita sig på att jag ska minnas allt.

Hur skulle ni ha gjort? tycker ni jag gjorde fel som inte cyklade och hämtade bollen direkt. Han och hans syster hade ju kunnat gå vidare själva och jag hade kanske bara blivit tio min mer sen..

Jag tycker det är svårt för man vill ju att barn ska lära sig saker men samtidigt tänker jag att om en vän hade glömt en sak kanske jag skulle ha cyklat och hämtat den för att vara snäll. Varför tänkte jag inte så med honom?

Jättetacksam för er syn på det här. det gäller ju inte bara glömda bollar, utan i allmänhet såna situationer där man väljer mellan att göra som de säger eller låta de ta konsekvenserna av sitt handlande själva.

• Svar på tråden Hur skulle ni ha gjort? Hämtat bollen eller inte?
  • Girlinthecity

Hade du själv lärt dig att komma ihåg bättre efter denna situation? Det hade inte jag. Hade det gällt mig själv, alltså att jag hade lovat att tagit med något men glömt, så hade jag nog åkt tillbaka för att hämta det. Ja, du har kanske mycket att komma ihåg, men han är 9 år, och har nog också väldigt mycket i sitt huvud. Hjälp honom komma ihåg med tec kom ihåg lappar eller att lägga fram sakerna dagen innan. och som du själv skrev hade det nog tagit kortare tid att hämta bollen än att diskutera så... Men nu är det gjort och utgå från det.

• TiLo

jag skulle nog gjort som du. även med mig själv om jag glömt något som inte var så viktigt. att hålla tider är för mig viktigare än att ha med sig saker som man lovat ha med sig. alla kan ju glömma. han är endå 9 år och kan förstå konsekvenser av sitt handlande. dessutom hade han ju redan glömt mobilen och på det viset fått sin dos av att glömma. skulle absolut inte gjort på annat sätt även om det bara gällde mig.

• MariaKsk88

Jag skulle också gjort som du, tror jag.. Han måste ju förstå att man inte kan komma försent till jobbet, skolan osv. och om det inte är något superviktigt man har glömt så får man väl bara acceptera det.

• black sun
    Girlinthecity skrev 2010-03-24 12:36:41 följande:
    Hade du själv lärt dig att komma ihåg bättre efter denna situation? Det hade inte jag. Hade det gällt mig själv, alltså att jag hade lovat att tagit med något men glömt, så hade jag nog åkt tillbaka för att hämta det. Ja, du har kanske mycket att komma ihåg, men han är 9 år, och har nog också väldigt mycket i sitt huvud. Hjälp honom komma ihåg med tec kom ihåg lappar eller att lägga fram sakerna dagen innan. och som du själv skrev hade det nog tagit kortare tid att hämta bollen än att diskutera så... Men nu är det gjort och utgå från det.
    Det var inte jag som hade lovat att ta med bollen, då hade jag absolut vänt och hämtat den. det var han som hade lovat sina kompisar att ta med den. Men det är ett bra tips att t.ex lägga fram saker på kvällen om han ska ha med nåt dagen efter, precis som jag gör åt dom om de ska ha gympa, bad eller annat.
  • Girlinthecity
    black sun skrev 2010-03-24 13:09:59 följande:
    Nej, det var han som hade lovat, men han hade väl itne samma möjlighet att vända som dig eller?
  • Trollsländan

Jag skulle absolut inte ha hämtat bollen och riskerat att komma försent till mitt arbete.

• fruis

Jag skulle inte ha hämtat bollen. Däremot hade jag kanske haft ett samtal efteråt med barnet om vad man kan göra för att komma ihåg saker, att det kan vara viktigt att lägga fram saker inför morgondagen redan på kvällen innan osv.

• Dr Mupp

Ja jag hade hämtat bollen. Alla kan vi glömma saker. Skillnaden är att jag som vuxen kan bestämma om jag ska vända eller inte. Det gör att barnet får ett mycket större krav på sig att komma ihåg eftersom han inte har samma möjlighet att vända om det är jag som bestämmer.

• kutiom

Nej, efter en viss gräns går jag inte tillbaka. Kan vända precis utanför tomten men inte när vi väl börjat gå. Vänder däremot ofta uppe vid vägen (tomtgränsen) för upphämtning av sådant både hon och jag glömt. Nu är dottern inte så gammal men någonstans tycker jag att man får dra gränsen. Det är inte ok att komma försent, tycker jag och försöker därför hålla tider så gott det går.

• black sun

Tack för era svar! Vi pratade om det sen och kom överens om att vi ska lägga fram saker som ska med på kvällen så glöms de inte bort.

• bonnieloveskim

jag tycker att det var bra att de fick lära sig att om man glömmer något så är det glömt.
    en vitkig lära om man åker buss, tåg, om man är ute och reser ska man komma ihåg sina saker.. om man lekt hos en kompis tar man med sina saker hem etc.

dock så kanske du själv fick en lärdom.. då du kände att det tog tid.. coh du tyckte synd om han etc.

kanske kan man tänka så här.. ok nu blev det så här nästa gång.. men BÅDA får dra lärdom av det.

han får förska komma ihåg bättre.. och du kanske måste vara lite flexibel med lösningar.
    som .. ok om vi skyndar oss till skolan så kan jag snabbt sykla hem och hämta bollen och lägga den på din hylla innan jag drar vidare till jobbet.

Förmodligen känner du en uppfostringsplikt gentemot ditt barn.. det är ju av dig de ska lära sig alla sker du har inte samma skydighet mot ett annat barn eller en vän till dig.
    kanske skulle du se dina barn mer som barn och vänner.. att som man behandlar en vän kan man behandla sitt barn.

det var bra att du kramade om han för kärlek finns ju oavsett om han är lite sur på dig just då eller inte
    däremot så kanske kärleken måste innebära som uppoffrigar som vi göra för att de ska bli glada.. inte bara visa kärleken i att vi vill ge dem en god fostran och lära dem komma ihåg saker.

Ta nu inte allt som att jag klagade på dig.. absolut inte.
    jag tycker att du handlade rätt i alla fall. precis som jag skrev.

• Glimma76

Det beror på hur bråttom jag hade haft. Hade jag haft en mycket viktig tid att passa, så hade jag inte gjort det, om det hade inneburit att jag kommit för sent.

Hade jag inte haft någon tid att passa, så hade jag gjort det. Alla kan glömma.

• AnniPanni

Nej jag skulle inte ha hämtat bollen. Det är ok att glömma ibland, det gör vi alla men en 9åring ska kunna ha någotsånär koll i alla fall. Visst blir det mycket saker våra barn får hålla koll på med läxor, gympakläder, kompisar etc men det är ett bra sätt att sakta förbereda de för hur livet är.

Man lär sig inte att komma håg saker och om mamma/pappa hela tiden gör alla dessa saker dvs kommer ihåg "åt barnet" så blir det inte naturligt att barnet lär sig. Varför komma ihåg något när mamma/pappa gör det åt en hela tiden.

Kommer man på att man har glömt något o är ganska nära hemma så kan man ju alltid vända om men har man kommit hela vägen till skolan och man kanske är sen så får man tyvärr vara utan den där saken. Undataget skulle väl vara om det tex var en matsäck till utflykt eller likande som är viktigt.

• chobokid

Varför kunde han inte hämta bollen själv? Du hade kunnat lämna 6åringen och han hade kunnat gå till skolan själv?

• lövet2

Nej, jag skulle definitivt inte ha hämtat bollen. Han är 9 år och tydligen rätt glömsk. Då är det rätt lagom att få ta konsekvenserna av att glömma något. Bättre att han får göra det med en så pass "oviktig" grej än om det hade rört sig t ex om matsäck till en skolutflykt.

Svar på tråden Hur skulle ni ha gjort? Hämtat bollen eller inte?