Hur skulle ni ha gjort? Hämtat bollen eller inte?
I morse skulle jag, min son son är 9 år och min dotter som är 6 år gå till skolan. När vi gått en liten bit kommer han på att han glömt mobilen så han får nyckeln och går tillbaka för att hämta den. Han kommer tillbaka och vi börjar gå igen mot skolan. Jag säger att vi måste skynda oss lite för annars blir jag sen. Efter halva vägen (hela vägen till skolan tar ungefär en kvart att gå) Kommer han på att fotbollen som han lovat ta med är hemma. Eftersom jag redan är lite sen säger jag att han får förklara att han glömt den. han blir arg och ledsen och försöker med alla medel få mig att hämta den. Jag har tidigare hämtat saker fast vi varit på väg men då har det varit "viktigare" saker som de måste ha med sig. jag förstår ju att det var viktigt för honom att ta med sig bollen när han lovat men jag sa att alla kan glömma, även hans kompisar och att han får ta med den imrrn istället. han satte sig i en snödriva och vägrade gå in på skola. jag ville inte lämna honom där så vi stod och disskuterade en lång stund och jag hade nog hunnit hämta bollen istället på den tiden, samtidigt ville jag få honom att förstå att om nåt är viktigt måste han försöka komma ihåg det för jag har så mkt annat som jag ska komma ihåg.
Till slut gick han in iaf men han ville inte att vi skulle kramas och bli vänner innan jag gick. jag kramade om honom iaf och sa att jag älskar honom och så cyklade jag iväg. det kändes inte bra att lämna honom så och helst hade jag velat cykla och hämta bollen innan jag åkte till jobbet man då skulle ju det jag sagt liksom tappa värde, jag vill att han ska försöka komma ihåg saker själv också och inte förlita sig på att jag ska minnas allt.
Hur skulle ni ha gjort? tycker ni jag gjorde fel som inte cyklade och hämtade bollen direkt. Han och hans syster hade ju kunnat gå vidare själva och jag hade kanske bara blivit tio min mer sen..
Jag tycker det är svårt för man vill ju att barn ska lära sig saker men samtidigt tänker jag att om en vän hade glömt en sak kanske jag skulle ha cyklat och hämtat den för att vara snäll. Varför tänkte jag inte så med honom?
Jättetacksam för er syn på det här. det gäller ju inte bara glömda bollar, utan i allmänhet såna situationer där man väljer mellan att göra som de säger eller låta de ta konsekvenserna av sitt handlande själva.