• morskutt

När började ni potträna era barn?

Min son är 2,5 år och vill inte använda pottan ännu. Han stoppar in den i tvättmaskinen när jag föreslår att han ska använda den.  Jag har även köpt en toasits åt honom men han vill inte använda den heller. Så för tillfället har jag lagt ner mina försök att få honom "rumsren".

Vid vilken ålder började ni potträna era barn och hur snabbt blev de blöjfria (förutom natten)?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden När började ni potträna era barn?
  • FL Lisa

vid 2,5 valde sonen själv att börja använda pottan och efter några dagar med några olyckar och lite nerkissade byxor så var han helt torr dagtid och bara några dagar efter det så ville han inte ha blöja på natten så vi satt i plastad frotte och lät honom sova utan blöja. Detta var för typ en månad sedan och det har endast hänt en enda olycka nattetid sen dess.

• Madzo
    tuggummigirl skrev 2010-03-24 15:00:45 följande:
    vi är ju inte i dagis-situationen än men kan du inte berätta för personalen om hur du känner? Deras jobb är ju att göra vårt jobb som föräldrar när vi inte är där, så det borde gälla samma regler som ni har hemma.Min gubbes syster fick barn 4 månader efter oss & hon vägrade att bajsa i blöjan redan när hon var 6 månader så de satte henne över toakanten & med tiden har det slutat med att hon är helt blöjfri-även på natten, å hon är ju nu 19 månader. Men jag vet att de på dagis följer henne till toaletten då & då, för hon glömmer bort att säga till när hon har så roligt på dagis.
    Jag pratade med en i personalen på dagis idag & då fick jag samma svar igen, att dom frågat Meja men att hon inte vill. Dom vill inte pressa henne & det förstår jag ju absolut. Hon måste få ta det i sin takt, precis som hon gjorde själv här hemma.

Men, jag föreslog att dom på eftermiddagarna när det är lugnare & mindre med barn där kan ta av henne blöjan & låta henne vara utan. Jag vet att hon kommer att säga till då om hon är kissnödig. Det funkar inte om man är på henne & frågar hela tiden för då säger hon bara nej & visar inget intresse. Bättre att hon är utan & får komma & säga till själv.

Så vi får se om dom börjar prova det till veckan. Nu har vi helg :)
  • Love family

jag började vid 2 år...det har gått bra, hon är nu 3,5 år och har varit torr natt och dag i ett år nu utan en enda olycka...är lite förvånad...men hon har mått bra av det och det är huvudsaken..

Bianca, mammas stolthet och kärlek här i livet
  • Jungblom

Dottern visar själv intresse sedan hon var 19 månader, dock tänkte vi börja på allvar i maj när jag ska ha semester.
    Hon kissar på pottan och det sker inga olyckor så länge hon får gå med rumpan bar men ska hon ha trosor så sker det genast en olycka.

• Tant Green

Vi köpte pottan när hon var 1 år och började visa hur den funkade, men hon tvärvägrade sitta på den (ens med kläderna på), så vi envisades inte. Frågade bara någon gång då och då om hon ville prova.

Sen när hon var 2 år och 9 månader så sa hon plötsligt en dag att hon var kissnödig och ville gå på toaletten. Efter det blev hon torr på en vecka (på dagtid. Det tog ytterligare en månad innan hon var torr på natten).

• Vårkänslor

Vi började när han va 2 år..
    Det va sommar och vi va ute på landet i flera veckor.. Hur bra som hälst gick det!
    Sen när han kom tillbaka till dagis så berättade dom att han gick inte på toa för att kissa utan han gick till busken =P Hehehe

• Karlstadtös

Jag har aldrig tränat, men potta och toasits fanns tillgängliga. Han var nästan 3,5 år innan han ville prova, men då var han helt blöjfri både natt och dag inom en vecka. Har inte hänt många olyckor sen dess.

• PeMa

Ingen potträning här inte. Min son sa en dag, 2,5 år gammal, "mamma ja över kissa". Jaha, sa jag, ska du kissa på toan då? Ja blev svaret. Sen dess är han torr dag och natt, även på dagis. (det har hänt typ 2 olyckor dagtid, några fler nattetid, men då har han varit sjuk eller inte kunnat kissa vid läggdags) {#lang_emotions_smile} 

Min dotter på snart 11 månader har jag ambitionen att träna på pottan nu. Ska bara ta tag i det..
    Och jag tror man kan träna även om de inte är "redo". Som min mormor säger, förr var det nästan pinsamt att ha en 1-åring som använde blöja!

• Tösabiten88

vi började med första barnet vid 2,5 år men hon vägrade, mer jag ville än hon. sedan sket jag i det och väntade in henne- och vid tre års ålder bestämde hon sig att nu ska jag gå på pottan och ha trosor. så hon var lite över tre år när hon var blöjfri helt. både natt och dag.

mellersta är 2år och visar inget intresse heller, men kan inte säga till riktigt heller så då är det ingen mening tycker jag.
    man får ju absolut inte stressa dom.

060914 & 080114 & 090422
  • nnx

Sonen började sitta på potta/toa när han var ca 7 månader. Nu är han snart 3 år och är blöjfri under dagen och säger till när han behöver gå på toa. 

• Silme

Började vänja sonen vid pottan när han var ett halvår. Han är 8 månader nu och bajsar alltid på pottan (förutom vid sjukdom). Kisset kommer fortfarande i blöjan ibland men det blir mindre och mindre.

Mamma till Oskar 090730 - jenny.eklof.nu
  • MrsJesca

Min dotter började intressera sig för pottan när hon var 2 år 9mån. Till hennes 3 årsdag var hon torr på dagtid, och när hon var 3 år och 3 mån även torr nattetid. Så skönt! 

Och inte en enda olycka hemma, bara nån enstaka på förskolan.
  • Asia1

vi har ec-at stora från 6v och lilla sen födseln.

• Suneboll

Sonen ECade vi lite från 4 mån och började potträna honom vid ca 1 år o sen var han dagtorr vid 18 mån o helt torr vid 22 mån.

Dottern är ECad från början till och från...hon var dagtorr mellan 6-10 mån men sen blev hon för rörlig o fick annat för sig, potträningen började vi med vid ca 1 år och hon är nu 19 mån och "halvtorr", dvs det mesta kisset hamnar i pottan/toan men vi har fortfarande blöja om vi inte är hemma.
  • bebisinovember

Min dotter ratade pottan, men tack vare dagis och kompisar är det intressant där...
    Men hemma vägrade hon kissa på pottan, så till slut klädde jag av ungen, ställde pottan framför tvn vid bolibompa tid, det blev lite blött här o där, men efter 3 dagar satte hon sig där, och idag är hon 2,6 år och för första gången gick vi ut utan blöja, hon kissade i skogen i närheten av lekplatsen.. och helt ärligt, jag har aldrig känt mig så lyckad, jo kanske när jag födde henne :) Stå ut, och låt det ta sin tid, för mig tog det 6 månader innan hon ens titta på pottan..

• Lilla Hönan

jag började sätt amin tjej på pottan runt när hon va 9 månader, hon va så hård imagen så vi fick alltid lägga henne ner o ta av blöjan så då började vi med detta istället. Hon bajsar nästan alltid i pottan nu mera är 1 år nu. Kissar också på pottan. Hon vet vad som menas med pottan och när vi frågar henne om vi ska gå på pottan så säger hon nästan alltid ja och för det mesta så kommer det lite kiss då.
    När vi ser på henne att det är tid för bajs så är det samma sak vi frågar om hon ska gå på pottan och hon säger alltid ja och sen sätter vi henne där. Det är ju med lek vi har gjort det. Hon har böcker, leksaker mm vid pottan. Nu har hon tom  börjat förstå att man ska torka sig efter man har varit på pottan, ser så skoj ut ska gärna ha en bit papper som hon gärna vill torka sig med...

Men vi har ingen avsikt att få henne blöjfri på ett tag, det får komma i hennes takt så småning om. Vi har inga fasta rutiner än med pottan.

Svar på tråden När började ni potträna era barn?