• Bonanza

Anställer du rökaren?

Föreställ dig att du ska rekrytera en ny person till en tjänst. Du har kallat några olika personer, en av dem är du extra intresserad av. När denna person kommer till intervjun märker du att denne är storrökare. I övrigt passar hen väldigt bra för tjänsten.

Anställer du rökaren, eller väljer du någon annan? De andra sökande är bra för tjänsten, kanske bara inte exakt lika bra som rökaren är.

Så hur gör du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Anställer du rökaren?
  • Gung Ho
    Krake skrev 2010-03-27 13:51:06 följande:
    Nej, statistiskt sett kommer en större grupp rökare i genomsnitt "vara mer sjuk, ta mer raster, jobba mindre" än en större grupp icke-rökare i genomsnitt. På individnivå vet vi inget om detta, så jag skulle råda dig att ta kontakt med referenser istället. Det ger mycket bättre information om individer. Det kan låta lite krångligt, men det är så statistik funkar. 
    Vilket omvandlas på individuell nivå att det är större risk att rökaren är borta mer från jobbet (eller en väldigt hög risk). På samma sätt som att sannolikheten att jag får en käftsmäll av en man är större än av en kvinna.
  • Umbrageous
    Add3 skrev 2010-03-27 10:45:52 följande:
    Det man inte vet kan man inte ta ställning till. Känner man dock till ett faktum som leder till mer sjukdagar och många rökpauser så kan man agera efter detta. 
    Min man har rökt i nära 20 år, och har varit sjukskriven mindre än genomsnittet. Det gäller därmed inte alla men fler än i en ickerökargrupp.

Jag har rökt i 7 år och är flergånger mer sjukskriven än genomsnittet. Så jag passade väl in då.
  • Krake
    Add3 skrev 2010-03-27 14:02:47 följande:
    Vilket omvandlas på individuell nivå att det är större risk att rökaren är borta mer från jobbet (eller en väldigt hög risk). På samma sätt som att sannolikheten att jag får en käftsmäll av en man är större än av en kvinna.
    Nu blandar du ihop det igen. Är sannolikheten större att du får en käftsmäll av, säg, Mark Levengood än av Naomi Campbell?
    Om du skulle vara en arbetsgivare inom t ex barnomsorgen och hade att välja mellan dessa två, skulle det vara smart att tänka "Jag tar Naomi för hon är kvinna och därmed mindre våldsam"? Nej, inte så smart. Smartare skulle vara att t ex kolla upp deras bakgrund med hjälp av referenser, och bilda dig en uppfattning av deras personlighet.
  • Themis

Ska tillägga (innan jag låter 100% rabiat ) att jag är okej med nikotinister, dvs folk som tuggar tuggummi, suger på tabletter, sprayar sig i halsen etc för att få i sig nikotin, men jag tycker inte det är försvarbart att sprida rök omkring sig år 2010.

• Umbrageous
    Themis skrev 2010-03-27 14:11:15 följande:
    Ska tillägga (innan jag låter 100% rabiat ) att jag är okej med nikotinister, dvs folk som tuggar tuggummi, suger på tabletter, sprayar sig i halsen etc för att få i sig nikotin, men jag tycker inte det är försvarbart att sprida rök omkring sig år 2010.
    sprejar sig i halsen? uuuh det låter som att det gör ont {#lang_emotions_foot_in_mouth} menar du i kinden?
  • Themis

Umbrageous: Förlåt, jag skrev fel-menade nässpray. Det finns faktiskt men den är på recept.

• Umbrageous
    Themis skrev 2010-03-27 14:16:27 följande:
    Umbrageous: Förlåt, jag skrev fel-menade nässpray. Det finns faktiskt men den är på recept.
    uuuh vad äckligt det låter! jag som ändå använt spray i kinden!
  • Gung Ho

Ang. referenser så är det nog svårt att hitta en läkare som skriver under på att just den här rökaren aldrig kommer att få 'rökarsjukdomar'. 

• mary k

sålänge personen förstår att arbetsmiljön e rökfri ,och får röka när arbetspasset e över så skulle jag anställa personen om den va mest lämpad för jobbet
    vrf skulle man inte?

svett ,parfym lukt e minst lika illa,om någon kommer in på en arbetsintervju å luktar svett eller mkt parfym skulle ni inte anställa den iheller?

• enlitenbitkaka
    hemljuvahem skrev 2010-03-27 13:10:56 följande:
    Men om hon är den enda som kan erbjuda dig en vara/produkt som du behöver? Tusan va läskigt, trodde sådana som du inte existerade
    Det finns med största sannolikhet andra som kan göra precis samma jobb och samtidigt se representativa ut.
  • idiblon yes

Anställer du den fete? Kan den representera produkter på samma vis? Tar den mikropauser för att äta? Blir denne andfådd och måste pausa i en trappa?

• mary k
    enlitenbitkaka skrev 2010-03-27 15:33:28 följande:
    Det finns med största sannolikhet andra som kan göra precis samma jobb och samtidigt se representativa ut.
    tur att jag inte behöver sälja nåt till dig för jag råkar ha finnar
    tyvärr inget man kan hjälpa
  • idiblon yes
    mary k skrev 2010-03-27 15:49:06 följande:
    tur att jag inte behöver sälja nåt till dig för jag råkar ha finnar tyvärr inget man kan hjälpa
    Jag hade kanske inte köpt nåt av henne eftersom hon inte är smal.
  • Mariohn

Om arbetet blir gjort skiter jag i om rökaren blossar i sju timmar och sedan arbetar undan rubb och stubb på en. Vad är skillnaden på en blossare som gör något snabbt och en ickeblossare som behöver lång tid på sig? Vad har rökningen med saken att göra? 

Om vederbörande inte söker anställning som min deodorant bryr jag mig inte.
  • enlitenbitkaka
    mary k skrev 2010-03-27 15:49:06 följande:
    tur att jag inte behöver sälja nåt till dig för jag råkar ha finnar tyvärr inget man kan hjälpa
    Jag satte ihop olika attribut till en kombination; en en söt, fräsch tjej har finnar är inte samma sak som om en fet tant med flottigt hår har det.
  • hemljuvahem

Okej nu ska jag sammanfatta lite här:

Jag undrar varför det INTE är okej att anställa rökaren TROTS att den gör jobbet bättre...svaret ligger ju redan där...Rökaren gör jobbet bättre! Borde inte det vara svar nog? Sen om man har en rökfri arbetsplats..eller verkligen vill poängtera att rökning enbart sker på rasterna så fiär det bara att göra det på anställningsintervjun..

Om jag varit rökare och blivit bortvald pga det hade jag blivit riktigt besviken.
    För jag kan hålla mig till att röka hemma.. Eller så svarar man bara nej på att man är rökare och ljuger personalchefen rakt upp i ansiktet.

((tilläggningsvis anser jag att man bör tänka annorlunda om det gäller jobb i skolmiljöer, sjukhus och andra platser där rökning anses väldigt opassande))

• VulgusProfanum

Ja jag hade anställt rökaren. Det viktiga är att det blir rätt person på rätt plats och i övrigt så gäller väl samma regler på arbetsplatsen för rökare som för icke- rökare.

• bitte67

Ja, jag hade anställt rökaren. Vad personen ifråga gör på sin fritid har skiter jag fullständigt i. Och rökförbud är det ju inomhus på arbetsplatsen.

Svar på tråden Anställer du rökaren?