Blåsa på bebisar!
Vad händer fysiologiskt? Det är ju farligt att blåsa på dem men varför? Tappar de andan eller slutar de andas, jag blandar ihop begreppen tror jag.
Vad händer fysiologiskt? Det är ju farligt att blåsa på dem men varför? Tappar de andan eller slutar de andas, jag blandar ihop begreppen tror jag.
Och hur lär man barnet att hålla andan viljemässigt
Nej det är klart, märkte nu hus besserwisser-aktigt mitt inlägg blev, inte meningen. Menar att jag trodde det nya sättet spritt sig till alla babysimsexperter och -ledare.
Fast skillnaden är väl rätt så stor iom att man använder VATTEN till att lära barnet hålla andan inför ett dyk istället för att blåsa på det. Man vill ju att barnet ska koppla samman "vatten" med att hålla andan när man är på babysimmet.
Sen att det är samma reflex som man utnyttjar i början kan jag hålla med om - men jag tror fortfarande det är bättre att koppla samman "vatten=hålla andan=dyka under vatten" än "blåsa=hålla andan=dyka under vatten".
de finns säkert mycke skrönor som går om just de :) jag märkte de först idag när jag skulle gå från en kompis på andra sidan gården mitt imot mitt hus, att min 3 månaders gamla bebis andades in jätte hastigt när de blåste.. svårt att förklara, men hon höll andan på ett sätt.. som vissa här har skrivit. hur som helst, så förstog jag inte varför riktigt, så när vi kom in testade jag, blåsa lite mjukt en gång, och lite hårdare en gång, hon tar ett djupt andetag och håller andan i ca 2 sekunder, sen börjar hon gapskratta.. lilla skruttan :) haha. fast de är nog annorlunda hur bebisar reagerar. att de är farligt, tvivlar jag, som personen i kommentaren innan skrev, också väldigt starkt på :) de är ju en positiv reaktion, på ett sätt.