• hinderbana

Blåsa på bebisar!

Vad händer fysiologiskt? Det är ju farligt att blåsa på dem men varför? Tappar de andan eller slutar de andas, jag blandar ihop begreppen tror jag.

• Svar på tråden Blåsa på bebisar!
  • mammamutilltre
    Ejja och Enon skrev 2010-03-24 21:05:20 följande:
    Jag är drygt 30 år och har fortfarande jättesvårt att få tillbaka andan när det blåser mycket ute, min man tycker att det är fantastiskt underhållande när jag går och kippar efter luft.
    OJ !! Då kanske inte min dotter växer ifrån d....visst kan jag med tycka d e jobbigt då det blåser starkt men...
  • Ejja och Enon

Jag tror nog att det växer bort för de flesta!

• emma enhörning

Om man blåser dem snabbt i ansiktet "stänger de av" och håller andan en stund, inte farligt inte bra. Men har de konstant vind i ansiktet och de har kvar reflexen kan de kvävas eftersom de håller andan för länge...

Så har jag lärt mig!

• mammamutilltre
    Catbride skrev 2010-03-24 21:05:25 följande:
    På vissa babysim så gör man det innan man "doppar" barnet under vattenytan för att det ska hålla andan. Det är en reflex som små bäbisar har, tror det växer bort innan 1-års åldern.Att bara blåsa lite lätt en gång, eller att det är lite blåsigt ute är nog ingen fara - men jag har hört historier om dom som haft sina små barn i ryggburen sele (sån man har när man fjällvandrar - typ) och åkt utförsåkning, och att det då blåst så mycket i babyns ansikte så barnet hållit andan så länge att det slutade andas helt... Skrämmande - men kanske bara en skröna... Är inte sugen på att testa iaf.
    Ja min dotter har jätte svårt för när det blåser, hon slutar andas och krampar...jag fick ringa 112 en gång då jag var ute och gick med henne för jag visste inte vad jag skulle ta mig till. Tillslut fick jag upp min jacka och stoppade in henne där och hade åkpåsen över oss DÅ började hon skrika och andas....
    Det är en naturlig reflex som bebisar har men min dotter har en väldigt stark :(
    dotter -02 söner -06 dotter -09
  • Blå Flygare

Vi fick tipset på akuten av en läk att blåsa lätt i ansiktet på vår bäbis när vi gav medicin för att han skulle svälja den ist för att spotta ut. Så jag tror inte det är farligt.

• mammamutilltre
    emma enhörning skrev 2010-03-24 21:10:46 följande:
    Om man blåser dem snabbt i ansiktet "stänger de av" och håller andan en stund, inte farligt inte bra. Men har de konstant vind i ansiktet och de har kvar reflexen kan de kvävas eftersom de håller andan för länge...Så har jag lärt mig!
    Stämmer nog...
  • Knastroll82

Reflexen heter struplocksreflex och finns där för att skydda mot att det kommer ner vatten i den nyföddas lungor.
    Denna stimuleras även av kraftigt vinddrag mot ansiktet.
    Reflexen är mycket obehaglig, tänk själv om någon slog lock för era andningsvägar utan att ni var beredda?

Babysim som använder sig av detta är föråldrade och rent ut sagt förkastligt! Ger oss seriösa babysimsistruktörer som är noga med att hålla oss uppdaterade dåligt rykte.
    I moderna babysim används inte reflexen alls, utan vi lär barnen att viljemässigt hålla andan.

Det är dock inte farligt att aktivera reflexen, bara obehagligt. Barnet kommer inte glömma hur man andas, däremot kan det i sällsynta fall leda till förlängd apné (andningsuppehåll) som håller i sig ett par sekunder. Detta släpper dock av sig självt och är inte farligt, men mycket obehalgligt för både barnet och de som ser på.

• cocos87

Vi gjorde så på vårt babysim, och min dotter tycker det är otroligt kul. Varje gång pappa eller jag blåser på henne tar hon ett andetag som dom gör sen skrattar hon HÖGT!!

Nathalie 090607, BF 101029
  • cocos87
    Knastroll82 skrev 2010-03-24 21:15:09 följande:
    Reflexen heter struplocksreflex och finns där för att skydda mot att det kommer ner vatten i den nyföddas lungor.Denna stimuleras även av kraftigt vinddrag mot ansiktet.Reflexen är mycket obehaglig, tänk själv om någon slog lock för era andningsvägar utan att ni var beredda?Babysim som använder sig av detta är föråldrade och rent ut sagt förkastligt! Ger oss seriösa babysimsistruktörer som är noga med att hålla oss uppdaterade dåligt rykte.I moderna babysim används inte reflexen alls, utan vi lär barnen att viljemässigt hålla andan.Det är dock inte farligt att aktivera reflexen, bara obehagligt. Barnet kommer inte glömma hur man andas, däremot kan det i sällsynta fall leda till förlängd apné (andningsuppehåll) som håller i sig ett par sekunder. Detta släpper dock av sig självt och är inte farligt, men mycket obehalgligt för både barnet och de som ser på.
    Man lär sig nåt nytt varje dag
    Nathalie 090607, BF 101029
  • enannan
    Knastroll82 skrev 2010-03-24 21:15:09 följande:
    Reflexen heter struplocksreflex och finns där för att skydda mot att det kommer ner vatten i den nyföddas lungor. Denna stimuleras även av kraftigt vinddrag mot ansiktet. Reflexen är mycket obehaglig, tänk själv om någon slog lock för era andningsvägar utan att ni var beredda? Babysim som använder sig av detta är föråldrade och rent ut sagt förkastligt! Ger oss seriösa babysimsistruktörer som är noga med att hålla oss uppdaterade dåligt rykte. I moderna babysim används inte reflexen alls, utan vi lär barnen att viljemässigt hålla andan. Det är dock inte farligt att aktivera reflexen, bara obehagligt. Barnet kommer inte glömma hur man andas, däremot kan det i sällsynta fall leda till förlängd apné (andningsuppehåll) som håller i sig ett par sekunder. Detta släpper dock av sig självt och är inte farligt, men mycket obehalgligt för både barnet och de som ser på.
    Visst används reflexen även i seriösa babysim! Utan den skulle man ju inte kunna lära barnen att hålla andan.

Man skall tänka på att det för riktigt små babysar känns ungefär som att få en hästspark i bröstet när den där reflexen utlöses, därför bland annat rekommenderas det att vänta med babysim med dyk till ett visst antal månader!
Svar på tråden Blåsa på bebisar!