Blåsa på bebisar!
Vad händer fysiologiskt? Det är ju farligt att blåsa på dem men varför? Tappar de andan eller slutar de andas, jag blandar ihop begreppen tror jag.
Vad händer fysiologiskt? Det är ju farligt att blåsa på dem men varför? Tappar de andan eller slutar de andas, jag blandar ihop begreppen tror jag.
Jag tror nog att det växer bort för de flesta!
Om man blåser dem snabbt i ansiktet "stänger de av" och håller andan en stund, inte farligt inte bra. Men har de konstant vind i ansiktet och de har kvar reflexen kan de kvävas eftersom de håller andan för länge...
Så har jag lärt mig!
Vi fick tipset på akuten av en läk att blåsa lätt i ansiktet på vår bäbis när vi gav medicin för att han skulle svälja den ist för att spotta ut. Så jag tror inte det är farligt.
Reflexen heter struplocksreflex och finns där för att skydda mot att det kommer ner vatten i den nyföddas lungor.
Denna stimuleras även av kraftigt vinddrag mot ansiktet.
Reflexen är mycket obehaglig, tänk själv om någon slog lock för era andningsvägar utan att ni var beredda?
Babysim som använder sig av detta är föråldrade och rent ut sagt förkastligt! Ger oss seriösa babysimsistruktörer som är noga med att hålla oss uppdaterade dåligt rykte.
I moderna babysim används inte reflexen alls, utan vi lär barnen att viljemässigt hålla andan.
Det är dock inte farligt att aktivera reflexen, bara obehagligt. Barnet kommer inte glömma hur man andas, däremot kan det i sällsynta fall leda till förlängd apné (andningsuppehåll) som håller i sig ett par sekunder. Detta släpper dock av sig självt och är inte farligt, men mycket obehalgligt för både barnet och de som ser på.
Vi gjorde så på vårt babysim, och min dotter tycker det är otroligt kul. Varje gång pappa eller jag blåser på henne tar hon ett andetag som dom gör sen skrattar hon HÖGT!!