Du ska flytta, väljer du då bort invandrartäta områden ?
Blev insprirerad och nyfiken av en annan tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-175/m51546466.html
Så jag skulle gärna vilja se vad statistiken på familjeliv säger.
Blev insprirerad och nyfiken av en annan tråd: www.familjeliv.se/Forum-5-175/m51546466.html
Så jag skulle gärna vilja se vad statistiken på familjeliv säger.
Jag är personligen utländsk men det känns på något sätt konstigt för att man själv tänker på sånt här med när man skall välja område. Jag brukar vilja ha ett balanserat område, 50/50 men just nu bor jag i ett område där en stor del
är svenskar, medelklass och jag tenderar att undvika invandrartäta områden. Mycket beror på att dessa områden behöver inte fler invandrare men svenskar så som utländsk som har bott här ganska länge vill man inte "gömma" sig i ett invandrartätt område utan om något vill man göra det motsatta, bli en del av samhället genom att våga vara synlig. "Här är jag!"
Jag röstade på "annat". Det var nära att det blev "ja", men det är inte hela sanningen.
Om jag skall bo i ett bostadsområde vill jag ha lugn och ro. Inte så mycket festande, inte någon brottslighet. Sedan får det bo så mycket syrianer, finnar, albaner, serber, romer, norrmän, rumäner, slovaker, tyskar, kurder, israeler och araber som helst.
Polacker och greker är också sjysta förresten. :)
Jag är uppväxt i Malmö med en massa olika kulturer, har inga problem med någon enskild kultur.
Däremot har integrationen misslyckats, till största del p.g.a. svenska politiker som agerat lite dumt. Tagit in för många än vi har kunnat ge jobb till, lösa språkproblemen osv. Gett folk boende på exakt samma ort med brist på integration som följd.
Vad händer sedan? Inget jobb, ingen framtidssyn, utanförskap och desperation. Pang, brottslighet.
Med andra ord väljer jag förmodligen bort invandrartäta områden - om det är mycket brottslighet där. Vilket det tyvärr ofta är, av olika anledningar.
Det har alltså inte med människorna att göra, utan handlar endast om brottslighet och otrygghet.
Jag skulle välja bort ett invandrartät område och jag skulle även välja bort " svenskttät" område. Vill bo i en blandning av båda. Trivs absolut inte i ett homogent område som tex Täby, Djusholm, Rinkeby eller Tensta.
Ja och nej. Jag HAR bott i ett invandrartätt område, med goda erfarenheter, men nu jobbar jag i ett och hur bra jag än trivs så skulle det kännas som att bo på jobbet. Och hur mycket jag än älskar mitt jobb så behöver jag komma i från det ibland
Men den dagen jag inte jobbar där längre, absolut. Man möter fantastiska, spännande människor varje dag!
Jag har bott i ett sådant område och älskade det, längtar tillbaka till alla gårdar fulla med barn som leker, människor som är i rörelse och ljud som musik och olika språk, alltid finns det någon att hejja på och prata med en stund utanför ICA, har man aldrig bott i förorten förstår man inte mysfaktorn.
MEN vi valde att flytta därifrån med våra barn för att vi ville ge dem större möjligheter till ett bra liv totalt sett, mysfaktorn sjunker när man får barn, vi vill ge dem ett bättre språk och bo i ett område med mindre sociala problem.
Ångrar inte att jag flyttade, nu har vi det mycket bättre men varje vecka åker jag tillbaka och hälsar på någon vän eller går till frisören där osv... mina föräldrar och bror bor kvar också så det är delvis därför.
Att ha små barn i det området jag bodde i var toppen, gårdarna låg tätt, mycket lite biltrafik så barnen kunde springa till varandra, och barn fanns det massor av, överallt, så mina söner hade alltid någon att leka med.
Idag bor vi typ mitt i en korsning så barnen kan inte springa fritt men vi skjutsar dem till sina kompisar och det fungerar också bra, det blir inte längre spontan lek men å andra sidan inga bus heller, dessutom är skolan jättebra vilket den inte är förorten då så många barn kommer från hem med språksvårigheter så sänkt ribban i inlärningsprocessen för alla.
Där jag bor just nu är ganska invandrartätt och här gillar jag ju att bo och har inga problem med att flytta till liknande områden, däremot ligger det ett område i närheten som också är invandrartätt där jag absolut inte skulle vilja bo.
Jag skulle tro att många av de områden jag väljer bort är invandrartäta, men jag väljer inte bort alla områden som är invandrartäta och alla områden jag väljer bort är inte invandrartäta.
Kan tillägga att vi är invandrare själva så det är ju inte av den anledningen jag röstade ja, orsaken är den socioekonomiska situationen, både svenskar och invandrare i dessa områden har det väl inte riktigt tip top på alla sätt och det speglar sig i området och ger det en viss karaktär, och det handlar om områden med folk som har mindre pengar än i andra områden kombinerat med hyresvärdar som låter områdena förfalla.
Jag skulle välja bort områden med sociala problem. oavsett om de befolkas av huvudsakligen ivandrare eller svensksvenskar
Ja, sådana områden går bort direkt.
Det är egetnligen intressant att majoriteten av svenska folket påstår sig stå för att det är bra med mångkultur. Men att få vill bo i mångkultur.....
Ja det skulle jag göra.
Nej. Men jag väljer bort områden med dåliga rykten. Tyvärr så har de invandrartäta områdena i denna stad de sämsta ryktena så de väljs bort indirekt...
Här i Sverige så gör jag det då de områden som är invandrartäta också har en massa sociala problem. Hur många mysiga och lugna villakvarter har en majoritet av invandrare, det verkar ju vara mest miljonprojektsområden och där vill jag inte bo. I England där jag bodde tidigare gjorde jag det inte då det inte fanns en lika stor koppling mellan etnicitet och social tillhörighet där. Sverige har verkligen misslyckats i det hänseendet.
Nej.
Vi bor i ett relativt "invadrartätt" område nu, men det består av småhus och 80 procent barnfamiljer och jag har ALDRIG trivts så bra i något område.
När jag bodde i ett "svenskt, rikt" område, trivdes jag mycket sämre. Visst, det var lugt och skönt och så. Sällan stökigt. Men det är det inte här heller. Däremot är de flesta vänliga och hjälpsamma och man hälsar på varandra
Så nej, jag skulle INTE välja bort ett område bara för att det bodde många invandrare där. Utan det beror HELT på hur området i övrigt är!
Ja, det gör jag!
Har absolut inget emot invandrare i ren allmänhet, men nej.. jag skulle inte välja att bo i ett invandrartätt område då det BRUKAR vara stökigare/bråkigare i sådana områden. Det betyder inte att alla invandrare är sådana, för man ska inte dra alla över en kam.. men om ett särskillt område har hög statistik på kriminalitet, vilket jag är ganska säker på (?) att det brukar vara i sådana områden, då väljer man ju knappast att bo där.