• Gravid2010

Många mammor lägger på tok för stor vikt vid sin egen betydelse för babyn/barnets framtida utveckling..

De senaste diskussionerna på FL:

Ett barn på 7 mån som blir bortlämnad till mor eller farföräldrar som älskar det, i ett dygn, känner sig övergivet och blir skadat för livet...

En baby som får skrika lite i 5 min för sig själv, känner sig övergivet och blir skadat för resten av livet.. ett otryggt och osäkert barn.

Sitta i bilen och vänta en stund själva... Riktigt riktigt illa.. en känsla av övergivenhet för resten av livet.

Ersättning istället för amning! Det absolut värsta av allt.. trots att många läkare nu tom går ut och säger att vi faktiskt har jättebra vatten och att ersättning är en fullt godtagbar näring för bebisar.

Om det nu var så att mammans betydelse var så otroligt stor som vissa verkar tro.. då borde vi vara en hel värld som inte skulle kunna leva och fungera normalt. Ändå finns ex som Jessica Andersson och Mikael Nyqvist.. som har varit med om riktigt tragiska saker och ändå klarat sig hyfsat bra?

För stor vikt läggs vid mammans betydelse och för liten vikt vid att: Människan som blivit skadad på ett el annat sätt.. Kan faktiskt också läka! Något annat vore väldigt konstigt.

Men nej, jag personligen tror inte att man kan lyckas skada och påverka ett barn el en baby med så små enkla medel. Det är nog mammorna som fått en aningen hybris då!

• Svar på tråden Många mammor lägger på tok för stor vikt vid sin egen betydelse för babyn/barnets framtida utveckling..
  • Rödnäbba

Tycker helt tvärtom. Många verkar behanda sina barn ganska tvivelaktigt men kommentaren "hen mår hur bra som helst"

Sen finns det massa andra trådar där man får läsa om depressioner, anorexi, relationsproblem, missbruk, adhd etc. Och dessa problem beror såklart "ingenting"

Hallå!?

• Eisa

Men TS, det är BEVISAT att negativa känslor hos spädbarn kan sitta i och leda till missanpassning av olika slag som vuxen. Det är liksom inget att bråka om. Det är inte bra för barn att skrika själva eller separera från föräldrarna första två åren.

Sen vet vi ju inte om Jessica och Mikael knaprar antidepressiva i smyg, eller hur jävligt de faktiskt haft det. Bara för att man är lyckad utåt...

• Cloud Berry

Jag tycker tvärtom, jag tycker att många skiter i att vara betydelsfull för sina barn. Dessa morsor förtjänar inte att vara mamma.

Givetvis så skadar det barnet att ligga och gråta, givetvis så skadar det anknytningen om primärvårdaren inte finns där och givetvis så syns det inte på utsidan om någon har en trasig själ.

• Lima80
    Jagsjälv skrev 2010-03-27 16:43:04 följande:
    Men anknytningen förstörs inte för att jag går och kissar ifred, eller åker och tränar när min man har sonen. Det är liksom inte så anknytningen förstörs. I så fall skulle de flesta barn vara störda nu....
    Nej, det klart den inte gör. Så länge som barnet är hos någon som han eller hon har en god anknytning till så går det försås utmärkt att man som förälder gör annat ibland. Så länge som det inte handlar om en flykt från barnet och närheten till barnet dvs. att man undviker ankytning till barnet genom att vara känslomässigt otillgänglig så är det lugnt.
  • Hej och Hopp

Jag rekommenderar dig att läsa Kärlekens roll av Sue Gerhardt TS.
    Där beskriver hon vad man genom forskning har kommit fram till händer med barnen och deras hjärnor när de lämnas att själva hantera jobbiga känslor. Hur stresshormonet som utsöndras faktiskt sätter spår i deras hjärnor och hur barnen skapar mönster som de ofta har kvar genom livet i hur de hanterar stress-situationer.

Jag tänker precis tvärtom - vad synd att inte fler föräldrar vet/förstår/ tar hänsyn till vilken oerhörd betydelse de har för sina barns liv.

• Kya
    Hej och Hopp skrev 2010-03-29 23:05:34 följande:
    Jag rekommenderar dig att läsa Kärlekens roll av Sue Gerhardt TS.Där beskriver hon vad man genom forskning har kommit fram till händer med barnen och deras hjärnor när de lämnas att själva hantera jobbiga känslor. Hur stresshormonet som utsöndras faktiskt sätter spår i deras hjärnor och hur barnen skapar mönster som de ofta har kvar genom livet i hur de hanterar stress-situationer.Jag tänker precis tvärtom - vad synd att inte fler föräldrar vet/förstår/ tar hänsyn till vilken oerhörd betydelse de har för sina barns liv.
    håller med dig. det är en fantastisk bok det där, dessutom.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Passionsblomma

Jag håller fullständigt med dig TS! Det är horribelt att folk tror det. Det överbeskyddas och daltas med ungarna att det inte är klokt av vissa föräldrar. Dom kommer få det tufft med ungen när den blir äldre då de får ta konsekvenserna av sitt handlande.

• SaraLj
    Hej och Hopp skrev 2010-03-29 23:05:34 följande:
    Jag rekommenderar dig att läsa Kärlekens roll av Sue Gerhardt TS.Där beskriver hon vad man genom forskning har kommit fram till händer med barnen och deras hjärnor när de lämnas att själva hantera jobbiga känslor. Hur stresshormonet som utsöndras faktiskt sätter spår i deras hjärnor och hur barnen skapar mönster som de ofta har kvar genom livet i hur de hanterar stress-situationer.Jag tänker precis tvärtom - vad synd att inte fler föräldrar vet/förstår/ tar hänsyn till vilken oerhörd betydelse de har för sina barns liv.
    Bra och lättfattlig bok! Rekomenderar!
  • k girl
    Gravid2010 skrev 2010-03-26 08:22:24 följande:
    De senaste diskussionerna på FL:Ett barn på 7 mån som blir bortlämnad till mor eller farföräldrar som älskar det, i ett dygn, känner sig övergivet och blir skadat för livet...En baby som får skrika lite i 5 min för sig själv, känner sig övergivet och blir skadat för resten av livet.. ett otryggt och osäkert barn. Sitta i bilen och vänta en stund själva... Riktigt riktigt illa.. en känsla av övergivenhet för resten av livet.Ersättning istället för amning! Det absolut värsta av allt.. trots att många läkare nu tom går ut och säger att vi faktiskt har jättebra vatten och att ersättning är en fullt godtagbar näring för bebisar. Om det nu var så att mammans betydelse var så otroligt stor som vissa verkar tro.. då borde vi vara en hel värld som inte skulle kunna leva och fungera normalt. Ändå finns ex som Jessica Andersson och Mikael Nyqvist.. som har varit med om riktigt tragiska saker och ändå klarat sig hyfsat bra? För stor vikt läggs vid mammans betydelse och för liten vikt vid att: Människan som blivit skadad på ett el annat sätt.. Kan faktiskt också läka! Något annat vore väldigt konstigt. Men nej, jag personligen tror inte att man kan lyckas skada och påverka ett barn el en baby med så små enkla medel. Det är nog mammorna som fått en aningen hybris då!
    Jag tycker att du har fått saker och ting om bakfoten, TS.
    En baby som vid ett tillfälle får skrika i fem minuter kommer inte att bli skadat för livet, nej. Men ett spädbarn som konsekvent och systematiskt ignoreras i sina signaler kommer att skadas i sin anknytning. Personligen är min fem månader gamla sons skrik bland det värsta jag har hört, det skär i hela kroppen. Jag vet att jag inte är ensam om att känna så. Varför ska man ignorera sin föräldraintuition?

Varför ska man medvetet skada sina barn? För att det gör ingenting, "de kan läka"? Jag har en skadad anknytning och det har påverkat mig FÖR LIVET. Jodå, jag har kunnat gå vidare, men det har tagit en jävla massa tid, sorg och arbete.
  • pyretochbönan0809

Jag har visserligen inte läst så mycket forskning även om jag faktiskt är intresserad av det, men jag VILL vara oerhört betydelsefull för mina barn! Min mamma är det för mig och jag vill ge mina barn den tryggheten att de alltid ska veta att de har mig och det krävs lite arbete.

DÄREMOT håller jag inte med vissa inlägg om att inte göra saker på egen hand/ha egentid osv, för utan egentid lite då och då skulle jag vara en USEL mamma! Barn mår inte dåligt av att tillbringa lite tid med farmor/farfar/mormor/morfar eller annan släkt, under rimlig tid förstås och inte FÖR ofta.

Vårt Pyre 5/7 - 08 och vår Böna 15/8 -09
  • Passionsblomma
    Jagsjälv skrev 2010-03-26 20:32:28 följande:
    Håller med dig TS!
    Allt måste vara svart eller vitt i mångas ögon. Många diskussioner blir rätt löjliga. Man får inte gå på toa utan barn, inte bio, inte träna... Livet förändras, visst! Men man kan ändå göra saker utan sitt barn ibland utan att vara en dålig mamma.
  • Maria222
    Rödnäbba skrev 2010-03-27 19:15:02 följande:
    Tycker helt tvärtom. Många verkar behanda sina barn ganska tvivelaktigt men kommentaren "hen mår hur bra som helst"

Sen finns det massa andra trådar där man får läsa om depressioner, anorexi, relationsproblem, missbruk, adhd etc. Och dessa problem beror såklart "ingenting"

Hallå!?
    Klockrent skrivet!
    pojke 0706 och pojke 1008.
  • ze ossis

Jag håller helt med dig, TS!

Vad är det med alla mammor som tror att de är "heligare än alla andra"och därför försöker att tvinga sina åsikter på andra? Vill de överdriva och dalta ihjäl sina barn så får de absolut göra det, jag har inget emot! Men hur vi uppfostra våra barn är ju vår sak och att säga att vi skadar våra barn permanent för att de får sova över hos mormor och morfar eller för att de får vara själva i 5 minuter är ju helt bisarrt! Jag vet kan inte ens svara på sådan dumhet! Det du menar handlar ju självklart inte om barnmisshandel och dina barn sitter säkert inte ensam i bilen i flera dagar eller skriker i flera timmar i sträck - det fattar ju alla!
    Jag tror att vissa bara blir så uppslukade av den nya mammarollen och vill att det ska betyda så mycket, att all sunt förnuft försvinner ut genom fönstret. Det enda jag kan rekommendera är ju att tänka efter lite hur vi själva har haft det som barn - jag till exempel hade 2 föräldrar som jobbade mer än heltid (pga eget företag) och därmed var sällan hemma, men jag och mina syskon tog ingen skada av det, vi har alla blivit förnuftiga, sociala och framgångsrika vuxna och vi älskar våra föräldrar otroligt mycket och har starka familjeband!

• ze ossis
    ze ossis skrev 2011-09-04 22:04:58 följande:
    Jag håller helt med dig, TS!

Vad är det med alla mammor som tror att de är "heligare än alla andra"och därför försöker att tvinga sina åsikter på andra? Vill de överdriva och dalta ihjäl sina barn så får de absolut göra det, jag har inget emot! Men hur vi uppfostra våra barn är ju vår sak och att säga att vi skadar våra barn permanent för att de får sova över hos mormor och morfar eller för att de får vara själva i 5 minuter är ju helt bisarrt! Jag vet kan inte ens svara på sådan dumhet! Det du menar handlar ju självklart inte om barnmisshandel och dina barn sitter säkert inte ensam i bilen i flera dagar eller skriker i flera timmar i sträck - det fattar ju alla!
    Jag tror att vissa bara blir så uppslukade av den nya mammarollen och vill att det ska betyda så mycket, att all sunt förnuft försvinner ut genom fönstret. Det enda jag kan rekommendera är ju att tänka efter lite hur vi själva har haft det som barn - jag till exempel hade 2 föräldrar som jobbade mer än heltid (pga eget företag) och därmed var sällan hemma, men jag och mina syskon tog ingen skada av det, vi har alla blivit förnuftiga, sociala och framgångsrika vuxna och vi älskar våra föräldrar otroligt mycket och har starka familjeband!
    Vill bara tillägga att jag började gå på dagis på heltid från och med att jag var 20 veckor gammal (jag växte upp i gamla östtyskland och det var då standard för första barnet till en arbetande mamma).
  • infragilis
    ze ossis skrev 2011-09-04 22:07:50 följande:
    Vill bara tillägga att jag började gå på dagis på heltid från och med att jag var 20 veckor gammal (jag växte upp i gamla östtyskland och det var då standard för första barnet till en arbetande mamma).
    Så länge du hade samma personal som tog hand om dig hela tiden är väl inte det ett problem. Problemet är om ett spädbarn inte anknyter bra till någon.
  • Wolfclaw

Känns som om den här tråden går i två parallella spår och behandlar två ytterligheter av samma fråga. Å ena sidan har vi nojiga "hönsmammor" (vilket jag tror TS syftar på), å andra sidan har vi föräldrar som regelrätt skiter i sina bar (vilket jag tror ni övriga syftar på).

Utan att vara expert på ämnet kan jag misstänka att både för lite och för mycket närhet kan vara negativt för ett barn senare i livet. Dock är det ju näst intill omöjligt att sia om hur en viss situation kan påverka ett barn. Det var nog ingen som trodde att Jeffrey Dahmer skulle bli som han blev, trots en till synes normal uppväxt, i alla fall de första tio åren.

• infragilis
    Wolfclaw skrev 2011-09-05 13:16:48 följande:
    Känns som om den här tråden går i två parallella spår och behandlar två ytterligheter av samma fråga. Å ena sidan har vi nojiga "hönsmammor" (vilket jag tror TS syftar på), å andra sidan har vi föräldrar som regelrätt skiter i sina bar (vilket jag tror ni övriga syftar på).

Utan att vara expert på ämnet kan jag misstänka att både för lite och för mycket närhet kan vara negativt för ett barn senare i livet. Dock är det ju näst intill omöjligt att sia om hur en viss situation kan påverka ett barn. Det var nog ingen som trodde att Jeffrey Dahmer skulle bli som han blev, trots en till synes normal uppväxt, i alla fall de första tio åren.
    Jag håller inte med. Jag tror att tråden från de flesta håll behandlar föräldrar inom något slags normal normalspann.
  • Wolfclaw
    infragilis skrev 2011-09-05 13:24:14 följande:
    Jag håller inte med. Jag tror att tråden från de flesta håll behandlar föräldrar inom något slags normal normalspann.
    Vilket normalspann syftar du på?
  • colanappen

det är väl klart att man kan växa upp till en normalt fungernade människa ändå... men för det lilla barnet som är bortlämnat från sina föräldrar kan ju situationen då och där vara jobbig....
    och mår nyqvist och andersson automatiskt bra för att de är kändisar eller vad... har itne de faktiskt gått ut med att de mått skit i långa perioder... om man kan undvika det är inte det rätt??...

• infragilis
    Wolfclaw skrev 2011-09-05 13:25:33 följande:
    Vilket normalspann syftar du på?
    "Något slags", skrev jag ju. Ett normalspann som i att det är vanligt att göra på ett visst sätt och vanligt att göra på ett helt annat och att göra lite mittemellan är vanligast.
    Fast enligt dig kanske det är vanligt nog att ingå i normalspannet att regelrätt skita i sina barn eller att vara hysterisk hönsmamma?
Svar på tråden Många mammor lägger på tok för stor vikt vid sin egen betydelse för babyn/barnets framtida utveckling..