• Anonym

Hur hantera dessa situationer?

Hej,
    Har en son som är 3,5 år. Han är för det mesta en pigg och glad kille som trivs på förskolan som han gått på i 2 år nu. För det mesta lämnar pappan honom på förskolan och jag hämtar honom. När pappan lämnar honom så går det utan problem, men det händer vid enstaka tillfällen att det är jag som lämnar honom och då blir han väldigt mammig, förtvivlad och ledsen och klamrar sig fast vid mig och vill absolut inte att jag ska gå.

Jag har också försökt åka iväg och träna ca 1 kväll/vecka och är då borta någon timme, men kommer hem tills han skall gå och lägga sig. Han blir då helt förtvivlad när jag ska åka iväg och gråter och klamarar sig fast vid mig (när jag kommer hem igen är han glad och som vanligt igen). Däremot har jag dragit mig för att åka iväg på kvällarna eftersom jag inte vill göra honom ledsen. (Pappan är heller inte till någon vidare hjälp för han tycker bara det är helt onödigt att jag ska åka iväg och träna över huvudtaget). Om jag åker i väg en stund på helgen så brukar det gå utan problem.

Min fråga till dig är om jag verkligen gör honom en tjänst genom att stanna hemma varje kväll eller om jag snarare gör honom en björntjänst???

Tacksam för svar! (Från en mamma som själv minns hur jobbigt jag tyckte det var när min mamma åkte iväg när jag var liten)

• Svar på tråden Hur hantera dessa situationer?
  • barnpsykologen margit

Hej!
    Det du beskriver är en inte alldeles ovanlig situation. Jag antar att det är mest du som har haft hand om honom eftersom han reagerar starkare när du lämnar på dagis eller ska bort och träna. Jag antar att du tycker att han har det bra på dagis så att du lugnt kan lämna honom där. Du vet ju också att hans pappa tar väl hand om honom när du är borta. Du sa att han är glad när du kommer tillbaka och jag antar att han faktiskt slutat gråta ganska snabbt efter att du lämnat honom, både på dagis och hemma.

Så som du förstår så handlar det mycket om att fortsätta på den inslagna vägen. Självklart gör du inte honom någon tjänst om du låter honom bestämma. Det du ska tänka på är att du ska förbereda honom på vem som lämnar och om du ska iväg på träning. Dessutom är det viktigt att inte dra ut på tiden när du ska gå (så att det lönar sig för honom att protestera). För din egen skull är det naturligtvis lättast om du får med din man på idén om att det är bra att du åker iväg och tränar. På samma sätt kan du be personalen på dagis hjälpa till lite extra just de dagar när du lämnar så att du kan gå lugnt.
    Lycka till!
    Margit

Svar på tråden Hur hantera dessa situationer?