Hur hantera dessa situationer?
Hej,
Har en son som är 3,5 år. Han är för det mesta en pigg och glad kille som trivs på förskolan som han gått på i 2 år nu. För det mesta lämnar pappan honom på förskolan och jag hämtar honom. När pappan lämnar honom så går det utan problem, men det händer vid enstaka tillfällen att det är jag som lämnar honom och då blir han väldigt mammig, förtvivlad och ledsen och klamrar sig fast vid mig och vill absolut inte att jag ska gå.
Jag har också försökt åka iväg och träna ca 1 kväll/vecka och är då borta någon timme, men kommer hem tills han skall gå och lägga sig. Han blir då helt förtvivlad när jag ska åka iväg och gråter och klamarar sig fast vid mig (när jag kommer hem igen är han glad och som vanligt igen). Däremot har jag dragit mig för att åka iväg på kvällarna eftersom jag inte vill göra honom ledsen. (Pappan är heller inte till någon vidare hjälp för han tycker bara det är helt onödigt att jag ska åka iväg och träna över huvudtaget). Om jag åker i väg en stund på helgen så brukar det gå utan problem.
Min fråga till dig är om jag verkligen gör honom en tjänst genom att stanna hemma varje kväll eller om jag snarare gör honom en björntjänst???
Tacksam för svar! (Från en mamma som själv minns hur jobbigt jag tyckte det var när min mamma åkte iväg när jag var liten)