• niiile

Hur agerar du då ditt barn "ramlar" och/eller lägger sig ned på marken?

Skriv gärna när/var och hur dina barn får leka på marken samt resonera kring smuts och bakterier.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-26 22:57
    .. kring lek på golvet inne vid en vänthall (buss/tåg)?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-27 13:03
    Här har ni situationen bakom omröstningen:

"Vem fan låter sitt barn ligga och rulla runt på ett smutsigt äckligt tunnelbanegolv. Det hoppas jag aldrig jag behöver höra talas om igen..."

Det SMS:et fick jag av min sons pappa.. Vi stod och väntade på att dem skulle komma och hämta gossen vid en vänthall/genomgångshall vid tunnelbanan/busstationer. Sonen dansade och "ramlade" passade då på att ta ett varv eller två.

Sonens pappas flickvän kom (sonens pappa vägrar att möta/överlämna barnet)och hämtade gossen och reagerade tydligen väldigt starkt på detta. Sen vilken historia hon drog för sonens pappa - det kan man ju undra.

Lite märkligt - men ändå.. Man börjar ju fundera.. då pappans flickvän har två egna tonårsbarn och bör ju veta hur en tre-fyra åring är. Men eftersom de använder vagnen och stoppar gossen där i så kanske de inte vet hur barn är..?

Däremot vet jag ju att sonens pappa (då vi bodde tillsammans) plockade upp bla. äpple, macka, klubba odyl från marken och in i barnets mun. Men antar att det är bortglömt sedan länge..

Jag vet ialf. hur man använder tvättmaskinen, hur tvål och vatten fungerar - så det hela bekymrar inte mig.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur agerar du då ditt barn "ramlar" och/eller lägger sig ned på marken?
  • Weyoun
    anne h skrev 2010-03-28 12:51:07 följande:
    smuts är en sak, tunnelbaneäckel en helt annan.. att leka i lera, i skogen, på gräsmatta är en helt annan grej än vad man finner i tunnelbanan i dag.
    Sant! Mormor hade nog inte de problemen med tunnelbanan

Jag menar mest att mina barn har alltid fått smutsa ner sig allt de kan, men därmed inte sagt att de får rulla sig i urin, spott, kräk eller bajs. =)
  • BlommyNess12

Ute, ja
    Tunnelbana: nej förhelvete UUUUUUSCH.

• Garderobshylla

Beror på hur de är klädda och vilket sorts "smuts" det är.

Det är inte okej att rulla sig i hundbajs, leka i snöhögar där det syns att det är fult med hundpiss. Det är inte okej rulla omkring på golvet i offentliga lokaler. Man springer inte i vattenpölar utan gummistövlar. Man leker inte med fimpar eller annat skräp.

Det mesta annat är tillåtet.

• anne h
    Viccy skrev 2010-03-28 16:25:08 följande:
    Sant! Mormor hade nog inte de problemen med tunnelbanan Jag menar mest att mina barn har alltid fått smutsa ner sig allt de kan, men därmed inte sagt att de får rulla sig i urin, spott, kräk eller bajs. =)
    exakt. så.
    /anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • annca

På stan öht renderar i en liten föreläsning om smuts och äckligt. Gräsmattor (utan hundbajs), lekplatser, hemma, på landet etc - "va tusan, lite smuts behöver de för att bli friska".

Jag är mindre kräsmagad än barnens pappa, så jag kan mycket väl plocka upp något tappat, om det inte blivit för smutsigt, torka/blås av det och de får äta det. Han ger helst inte ens från hemmagolvet (som visserligen inte är direkt rent...).Vet inte om jag är för mycket "låt gå" där...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • augustisten
    AnnaKlara skrev 2010-03-27 18:52:06 följande:
    Ja, det med. Jag är lååångt ifrån det som brukar kallas hysterisk, men jag ser heller ingen direkt vinst i att få rulla sig just på ett offentligt golv eller vara oral precis där någon nyss hade sin hand, som nyss krafsade någons pung, osv.
    ...fast jag gissar att det inte är någon som direkt uppmuntrar till golvrullande i t-banan och slickande på kundvagnar. Det handlar väl snarare om på vilket sätt man reagerar och om man säger ifrån på skarpen eller inte.

För egen del vet jag att om jag säger ifrån och kräver åtlydnad kommer det att sluta med att vi får gå där ifrån. Att han bara slutar att rulla sig eller slicka är inte ett realistiskt alternativ, så måste vi med tunnelbanan låter jag bli att säga till. Annars blir det otrevligt för både oss och alla runt omkring, eller så måste jag ta honom under armen och gå hem istället. I ts fall skulle jag också låtit bli att säga till, jag skulle faktiskt tycka att det var rent idiotiskt att göra en grej av något sånt precis innan man ska säga farväl till varandra...

Så jag ser absolut inte någon som helst vinst i beteendet i sig, men jag ser heller ingen direkt vinst i att göra en för stor grej av det (men jag ser tydligt vilken stor förlust det skulle kunna leda till).
  • Jazza
    augustisten skrev 2010-03-29 10:26:18 följande:
    AAAAAAAAAAAAAAAA
    Ät gul snö, har du tur är det öl!
  • augustisten
    Jazza skrev 2010-03-29 10:42:13 följande:
    AAAAAAAAAAAAAAAA
    Är det månne rädsla för mitt musicerande du uttrycker?

Annars är jag rädd att jag inte förstår.
  • esther

Har inte åkt T-bana på typ 15 år, så just det vet jag inte. Har själv ett barn som brukade "dansa och låtsasramla" sig genom diverse promenader, och det bekommer mig inte så länge barnet inte är i vägen för andra. Slicka på kundvagnar etc får de gärna göra, men jag drar gränsen vid hundbajs (scannar området så det inte finns det i närheten när de rullar runt på gräsmattor etc).

• musiknallen

men vad gör ni så här års med barn som vill rulla sig på marken när det ligger uppblött hundbajs överallt som kommer fram när snön smälter?
    På väg till mina syskonbanrs dagis/skola så ligger det hundskit varje metar på gånbanorna.
    Svårt att få dom att ens se sig för var dom går så dom int eklover i det och sen drar in det på hallmattan

• niiile

Som tur är vet min son att man måste ha galonbyxor och stövlar för att få hoppa samt kladda i vattenansamlingar och lera.

Han väljer även sina tillfällen att "ramla" :) då han inte tycker om att bli blöt.

• Garderobshylla
    musiknallen skrev 2010-03-30 21:18:54 följande:
    men vad gör ni så här års med barn som vill rulla sig på marken när det ligger uppblött hundbajs överallt som kommer fram när snön smälter?På väg till mina syskonbanrs dagis/skola så ligger det hundskit varje metar på gånbanorna.Svårt att få dom att ens se sig för var dom går så dom int eklover i det och sen drar in det på hallmattan
    Jag har egna hundar varav det förekommer en hel del hundskit på gården nu när räfsan ännu inte tinat fram, och jag har då inte upplevt att min son trampar/ramlar/snubblar/ rullar sig i hundskiten. Han vet helt enkelt att det är bajs och där bajs är, där ska man inte  vara.

Vad gäller efter gångvägar osv, i ärlighetens namn ser jag oerhört sällan hundskit PÅ vägen, de flesta hundar försöker ju skita i diket eller åtminstonde så nära kanten så möjligt. Så där man går är det ju sällan så mycket hundskit. I dikena får man räkna med diverse "smuts" tycker jag.
  • Marie30

De får rulla, krypa, ramla och ha sig så mycket de vill. Har faktiskt aldrig reflekterat över om det är ohygieniskt (inser när jag läser trden att jag är en väldigt omedveten person ). Däremot har jag bett min 4-åring resa sig när han satt sig på golvet i affärer, men bara för att folk kan snubbla på honom och han och de har kunnat skada sig. 

Svar på tråden Hur agerar du då ditt barn "ramlar" och/eller lägger sig ned på marken?