• Pysse

Är era barn med i Panfu?

För någon vecka sedan kom min 9-åring hem och berättade att alla i skolan spelade Panfu på nätet. Jag lusläste på sidan och fick uppfattningen om att det var gratis och lät sonen registrera sig. 

Efter några dagar kom det fram att man kan bli "guldmedlem" och då få ännu mera funktioner. Att bli guldmedlem kostar upp till 99kr i månaden och om man betalar med kreditkort, ses det som ett abbonemang och beloppet dras automatiskt varje månad. Man kan tydligen också betala till bankkonto och då kostar det 599kr för ett år.

Dessutom fick man prova guldmedlemskap i några dagar och då kunde man skapa ett virtuellt husdjur, som skulle matas. När prov guldmedlemskapet upphör - kan man inte mata husdjuret längre och min son har dragit slutsatsen att det kommer att svälta ihjäl om han inte blir guldmedlem.

Jag förstår att de som har site:n måste leva och att inget är gratis här i livet - men jag blir ändå ganska upprörd.

Spelar era barn Panfu? - betalar ni för det ? Tycker ni inte det är för dyrt ?

• Svar på tråden Är era barn med i Panfu?
  • Faith02

Min dotter (7år) har precis gått med i panfu och när jag satt med henne för att hjälpa henne att komma igång såg jag att vissa pandor fäller väldigt opassande kommentarer som handlar om sex. Är det vanligt förekommande där eller? Jag har sagt till min dotter att hon inte får chatta med någon eftersom vissa pandor kan säga elaka eller väldigt opassande kommentarer. Låter ni era barn chatta på panfu? Jag måste säga att jag blev väldigt besviken och tveksam när jag såg att vissa fäller kommentarer om sex.

• Lallamen
    Faith02 skrev 2010-04-20 19:50:41 följande:
    Min dotter (7år) har precis gått med i panfu och när jag satt med henne för att hjälpa henne att komma igång såg jag att vissa pandor fäller väldigt opassande kommentarer som handlar om sex. Är det vanligt förekommande där eller? Jag har sagt till min dotter att hon inte får chatta med någon eftersom vissa pandor kan säga elaka eller väldigt opassande kommentarer. Låter ni era barn chatta på panfu? Jag måste säga att jag blev väldigt besviken och tveksam när jag såg att vissa fäller kommentarer om sex.
    Vilken otur ni haft. Alla mina fyra barn är med på Panfu och länge hade jag tre som inte kunde läsa så jag har tillbringat många lååånga timmar i Panfus värld och faktiskt aldrig läst några stötande eller på något sätt opassande. Vill man kan man ju dessutom ställa in inställningarna på "Säker chat" så är det bara de förskrivna meddelandena som går att läsa och skriva (typ: Hej, ciao, jag mår bra, vill du spela ett spel osv). Lite tråkigt är det ju annars att inte på något sätt kunna interagera med alla andra.
    Ser man någon som svär eller pratar om sex, alkohol osv så är det bara att säga till en moderator så kollar de i loggarna och har någon brutit mot reglerna stängs de av, kortare eller längre tid. Dessutom har de automatisk scanning så vissa ord "åker man dit på" direkt och blir utkastad ur spelet. 
    Som sagt, jag har aldrig upplevt det ni var med om så tror inte det är vanligt förekommande men är det något du reagerar på är det ju bara att tala om för en moderator vad som sagts. Reglerna om vad man får och inte får säga är glasklara och de vill veta om folk bryter reglerna
  • lilja4ever

Jag har två barn som är medlemmar. De tar sin månadspeng till det. De har valt det själv. Spelar inte mej någon roll alls.

• Faith02
    Lallamen skrev 2010-04-22 09:36:59 följande:
    Vilken otur ni haft. Alla mina fyra barn är med på Panfu och länge hade jag tre som inte kunde läsa så jag har tillbringat många lååånga timmar i Panfus värld och faktiskt aldrig läst några stötande eller på något sätt opassande. Vill man kan man ju dessutom ställa in inställningarna på "Säker chat" så är det bara de förskrivna meddelandena som går att läsa och skriva (typ: Hej, ciao, jag mår bra, vill du spela ett spel osv). Lite tråkigt är det ju annars att inte på något sätt kunna interagera med alla andra. Ser man någon som svär eller pratar om sex, alkohol osv så är det bara att säga till en moderator så kollar de i loggarna och har någon brutit mot reglerna stängs de av, kortare eller längre tid. Dessutom har de automatisk scanning så vissa ord "åker man dit på" direkt och blir utkastad ur spelet.  Som sagt, jag har aldrig upplevt det ni var med om så tror inte det är vanligt förekommande men är det något du reagerar på är det ju bara att tala om för en moderator vad som sagts. Reglerna om vad man får och inte får säga är glasklara och de vill veta om folk bryter reglerna
    Poängen var att de försökte lura systemet genom att "särskriva" meningen först skrev personen "jag vill ha" sen skrev personen "sex" och sen "med alla" som ett exempel. Jag hoppas verkligen att det är som du säger väldigt ovanligt
  • m med tre stjärnor

Ja min åttaåring har varit med i flera år men hon får inte göra något som kostar pengar och inte heller något provmedlemskap.
    Hon spelar club penguin också och spela.se

• Prinsessan Marsipan

Min son är med men jag har gjort klart för honom att vi kommer inte betala något, han tycker det är lika kul med Spelo. Han fyller snart 8 år.

• Mumintrolle

Min sjuåring visade mig reklamen på tv om denna sajt och ville registrera sig det såg okej ut tills vi läst igenom det hela det kändes inte okej längre ska den som inte betalar få tillgång till mer saker så får det vara...

• jensten

Min dotter á 10 år, kom för två veckor sen och hade också sett reklamen för Panfu. Och mycket riktigt, det dröjde ju inte många timmar förrän hon insett att Guldmedlemskap innebar fler möbler och gud vet vad för icke-verkligt att slänga ut pengar på. Jag och pappan har sagt att vi inte tänker betala för "luft", alltså, vad får hon för detta? Då kan hon hellre spara dessa pengar till något annat.

Jag läste igenom föräldrasidan och har trott att chatten är övervakad mellan 12-20, så förekommer det snusksnack blir man ju så klart arg! Ska kolla över den där "Säker chatt" grejen. Mest hoppas jag väl att det är en grej som intresset svalnar för framöver, ska kika in på de andra länkarna ni tipsat om.
    Men nej, jag tycker inte mina ungar ska spendera pengar på "luft" så som virtuella möbler m m. Något jag dessutom reagerade på var ett av inläggen ovan om föräldrar som inte lägger sig i vad ungarna gör på nätet - är inte det att välkomna otrevligheter i framtiden? Jag menar, visst ska barna få ta del av internet men då ska det ju vara på ett öppet sätt medan de är så små dvs under 15 år. Och jag tycker allt att vi har ett ansvar att hålla ett öga öppet på vad de sysslar med för de har inte samma uppfattningsförmåga som oss vuxna, och rätt vad det är chattar de med nåt snusktroll!
  • KUKSUGAR KLAS PANDA

Man får fan ta mig bakifrån med kuken inte ens skriva fucking "Bajs". Det är helt jävla fucking efterblivet.. Fucking jävla kuksugar retards allihop. FUCK THIS SHIT, I'M NOT A FUCKING RETARD!!!

• Tikis

Hej allihopa! Såg att detta är sen 2010, men kände att jag behövde få ut lite saker ur mig.

2009-2010 (då jag började spela Panfu som barn) var nog dom roligaste åren jag har spelat ett viruellt spel.

Man fick många nya vänner som var riktigt trevliga personer, många fina minnen, roliga evenemanger, söta/roliga spel och en jättefin personal.

Man kunde göra rätt mycket utan att vara guld-medlem, men med medlemskapet fick man gå till områden som undervatten-skolan vilket var riktigt coolt tyckte vissa barn, man fick lära sig engelska, lära sig att skriva (av att chatta med folk) man fick lära sig att läsa fort eftersom meddelanen försvinner efter ett tag. Också fick man lära sig hur folk beter sig på nätet och vad man kan göra för att undvika tråkiga situationer på nätet.

Jag vet att det låter rätt tråkigt att man måste betala för att barnet ska ha kul utan att man ser att får något ut av det. Men tänk nu såhära, folket som jobbar på panfu som personal ser till att ditt barn ska vara safe. De ser till att barn kan lära sig på roliga sätt genom att göra små historier där barnen följer storyn och får belöning genom att hjälpa ett djur eller andra pandor.

De måste också betala för servrar de har och det kan vara rätt dyrt! Sen gjorde de nya kläder för pandorna, bloggar vilket fångar upp barnens intresse som kan utveckla ett hobby eller flera. De spenderar rätt mycket tid på det hela. + ibland så kom personalen in i spelet och alla var så glada i dem! Personalen var underbar, ibland tog bilder på pandorna i spelet o hade dem på bloggen vilket gjorde att man kände sig speciell.

För dig ja.. Det kan se rätt konstigt ut att betala pengarna för "luft" men är det så att barnet har spelat spelet rätt länge så vill den ju också ha en möjlighet till andra extra saker!

Oavsätt om du betalar eller ej så jobbar personalen på att göra tiden på panfu ett roligt minne.

För barnen räknas inte det som luft, de anses som ett nytt hobby.

Jag fick en massa roliga minnen ut av detta spel. En person jag träffa på spelet är min bästa vän tills idag. Vi har träffat varandra efter en massa år.

Andra personer jag har haft bra kontakt med önskar jag att jag kunde få kontakt med dem igen.

Jag har lärt mig att prata med folk på nätet, och att skydda min identitet.

Med eller utan medlemskap.

Jag har också skaffat mig bloggar som jag ansåg vara ett hobby och jag äger en tills idag.

Stör någon dig på nätet, aa då kan man väl blocka den personen :) så enkelt är det på nätet.

Jag har utvecklat ett intresse för stil, djur och mycket annat!

Panfu's Chatt är nu stängd (för alltid?) för att det blir för dyrt att hålla detta uppe. Rätt tråkigt att se på när en virtuell värld faller ihop :/ speciellt en sån som hade en stor mening i ens liv.

Detta är vad jag tycker och hur min tid har varit sen hur ni tolkar detta är det upp till er

Svar på tråden Är era barn med i Panfu?