• Hercule

Har ni använt någon typ av barnuppfostran som har talat emot era naturliga föräldrainstinkter?

Jag blir bara lite nyfiken efter att ha läst om olika "metoder" där man bland annat inte ska ta upp barn som skriker, något som känns som att det borde gå emot alla instinkter som finns.

Har ni, på vilket sätt och har det varit bra eller dåligt?

Från vissa är en förolämpning den bästa komplimang man kan få!
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-03-28 13:57
    För att svara ja så är det förstås inte alla delar av "metoden" som behövt tala emot era instinkter.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har ni använt någon typ av barnuppfostran som har talat emot era naturliga föräldrainstinkter?
  • CeeJay

På sätt och vis

Inför barn nr 2 födelse försökte vi "fostra" vår då bara 18 månader gamla tjej på ett sätt som gick emot mina känslor (eller hur jag nu ska uttrycka det). Jag var höggravid, trött, sjuk osv och var allt annat än pedagogisk. Sambon var också stressad och det gjorde att vi sa och gjorde saker vi absolut inte skulle göra idag.

Bla blev vi arga när hon gick upp från sin säng och "strulade" på natten. Det var ingen engångshändelse utan hon "strulade" väldigt mycket i flera år även om det inte är en ursäkt så är det en förklaring inför mig själv. Det skämms jag för idag

• lövet2

Ja, jag har använt 5mm på ett barn. Helt vansinnigt, men jag skyller på att jag var nybörjare.

• MalinEddie

Inte vad jag kan komma på nu.

• Shorona

Ja. Med första sonen litade jag för lite på min instinkt och för mycket på äldre mödrar runt omkring ett par gånger.

♥Niclas 061103 ♥Linus 091110
  • Manchester

Nej, inte någon planerad och genomtänkt metod. Skulle inte komma på tanken att använda 5-minutersmetoden eller liknande. Däremot har det hänt när jag varit stressad, trött eller sjuk att jag helt enkelt bemött barnen på fel sätt, varit opedagogisk, typ skrikit "SKRIK INTE!" när barnen varit för högljudda. Inte ett dugg smart, jag vet, men ibland blir det kortslutning. Dock är det inte något jag betraktar som en metod och det är inte något som händer ständigt och jämt.

• Min lycka

Nej,inte någon metod,men tyvärr har de hänt att man gjort någe då tålamodet tagit slut.Nu tappar jag sällan tålamodet,men iaf så har de hänt att man ångrat nått man gjort å gör inte om de.

• Rödnäbba

ja, 5-min metoden, det var idiotiskt.

• Stinky

Nej. Jag är starkt kritisk mot att folk stirrar sig blint på olika teorier och metoder om barnuppfostran, istället för att tänka till själv. 

• BlommyNess12

Nej, jag går mest på känsla, och på vad som funkat på mitt barn.

• Lillsnufflan

Nej, min "metod" har hittills varit just att följa mina instinkter. Fast det har funnits situationer där jag i efterhand känt att jag borde gjort annorlunda i alla fall. Men generellt tror jag att man kommer rätt långt med att följa magkänslan.

• esther

Just nu slutar jag att amma min 15-månaders pojk. Han vill helt klart fortsätta dricka bröstmjölk, men jag har börjat jobba och orkar inte ge honom mjölk på natten och han äter nästan inte riktig mat allls om han ammar, så jag har bstämt mig för att gå mot mina instinkter och sluta amma honom till sömn och under natten utan jag eller pappan vyssjar honom i famnen istället, vilket har resulterat i en massa gråt och skrik som hade kunnat undvikas om han fått bröstet.

• snillis

Nej

Men jag var beredd att stoppa i mitt barn sömntabletter för att vi skulle få sova.
    Men maken vägrade så det blev jag som fick ta insomningstabletter i stället.
    Det känns väldigt bra så här i efterhand.
  • LillaFlingan

nej aldrig, iaf inte hittills. han är 11mån nu.

• canmamma

Kanske inte metod som sådan men definitivt ett fall av att gå emot sina instinkter: Min 4-åring ville inte till simskolan och jag pushade och övertalade honom att delta i alla fall. Hade kollat innan vi åkte att han inte hade feber (något som i sig brukar signalera att något har fått mig att misstänka något) och var rätt så trött på tjafs som han kärleksfullt spar till mig (med pappa är det alltid lätt att gå till simskolan). Jag ville vara principfast och lyssnade inte på varken min son eller den lilla rösten som sa till mig att bara skippa det hela. Givetvis åkte han på världens förkylning med hög feber under eftermiddagen... Snacka om dåligt samvete.

• Rödnäbba

sen har jag lämnat barnet på dagis flera timmar varje dag när det var litet, det kändes inte rätt, men jag var ju tvungen. Försökte även lära barnet suga på en liten plastbit och dricka konstgjord bröstmjölk från flaska vilket egentligen kändes ganska fel. Det lyckdes inte ändå så det var ju lika bra. Finns säkert mer. Världen är ju inte precis naturlig.

• Tygtiiger

På sätt och vis. Jag och min man har inte haft helt samma åsikter kring vad som är rätt och vettigt, han vägrar att samsova, jag tycker i princip att barn ska ha tillgång till föräldrarnas säng, han ville prova att låta sonen somna ensam när han var lite mer än ett år (vi hade helvetiska nätter, en timmes nattning, minst, och åtta uppvak per natt).

Då fick vi kompromissa. Sonen sover inte i vår säng (från ettochetthalvt års ålder, typ, innan dess var det ok) men jag kan sova hos honom om det behövs, och jag gick med på att prova en "somna själv"-metod på villkor att jag fick enhälligt avgöra när protesterna gick från ilska till ledsenhet.

Annars har vi varit överens, tycker jag. Jag tycker det är jobbigt ibland att jag behöver jobba natt och liknande, för det gillar inte sonen, men vi har fått kompensera det med att ha väldigt lite barnvakt och aldrig barnvakt nattetid.

• acilegna

Nej, haft förmånen att ha fått 4 grabbar, Alla olika, individer.. Det som funka på den ena funka inte på nästa osv...  Fick tidigt inse att det gäller att bara vara, tillgodose just den lilla killens behov.. Sen va mina småkillar lite sjuka, mycke besök, övernattningar på sjukhus.. Lärde mig att bara hänga med... Fick 4 kids på 5 år, spännande, overkligt , stormigt och ibland ren terror... Men nu tack och lov är det stora, lite friskare och jag kan börja leva igen... :)

• Toffslan

Ja jag testade 5 minuters metoden med mitt första barn. Hu vad hemskt. Stod ut två kvällar sen fick jag nog. Det var för 7 år sedan. Väldigt osäker på hela mamma-grejen.

• onka

på sätt och vis - när äldsta dottern var liten och inte kunde somna om jag inte blåhöll henne i famnen var det en vikarie på bvc  som sa att jag skulle låta henne ligga själv i sängen och skrika. Dock lämnde jag henne inte själv utan satt brevid, när hon kippande efter andan vaggade och slog huvudet i spjälorna tog jag upp henne.
    Nästa gång på bvc med ordinarie personal tog jag upp det igen och fick då till svar "är det ett problem för dig att hon bara somnar i din famn?" vilket det ju inte var då sa min bvc sköterska "då ska du fortsätta med det som känns bäst för dig och inte lyssna på ngn annan!"

Svar på tråden Har ni använt någon typ av barnuppfostran som har talat emot era naturliga föräldrainstinkter?