• Rubika

Frågor till er som har gjort ÄD!

Vilka kliniker finns utanför sverige? För man kan väl inte göra ÄD privat i Sverige?

Vilka är bra/mindre bra?

Måste man stå i kö för ÄD även om man går privat i Estland, Danmark eller var det nu är?

• Svar på tråden Frågor till er som har gjort ÄD!
  • anirac1
    Rubika skrev 2010-04-01 21:41:06 följande:
    Ngn som vet hur resultaten ser ut vid ÄD, d v s hur stor är chansen att man blir gravid med hjälp av ÄD? Är det 20-40% chans som vid IVF?Hur ser missfallsrisken ut, större eller likadan som vid IVF eller spontan grav? Ngn som vet? Glad påsk
    För min del var det 100% graviditet =) på 1 försök. Hur det ligger till i verkligheten vet jag inte. Om du skulle bli gravid finns risken att barnet är litet. Min var 16% förlitet vilket var normalt vid en ÄD. Men fullt frisk ;)
  • Rubika
    Rödhåriga tjejen skrev 2010-04-02 20:06:13 följande:
    Lycka till med era behandlingar!  Har ni ställt er i ÄD-kö i Sverige? Jag vet inte om man får göra det medan man fortfarande håller på med IVF, men det kan ju vara värt att kolla. Då samlar ni ju kötid här medan ni gör IVF:erna.
    Tack för dina svar! Vi lyckades faktiskt med ett IVF-försök och har en dotter på 1,5 år som vi är så lyckliga för så det är inte klokt, lilla miraklet : ) Alltså får vi inga ÄD-försök i Sverige, gäller bara om man inte har barn tidigare. Nu har mina hormonvärden blivit sämre (när dottern blev till var värdena normala). Våra chanser är betydligt mindre således, vi tror ej vi kommer att lyckas med IVF av den anledningen, ÄD alltså ett alternativ för att försöka få till ett syskon om det går. Men vi är glada om vi "bara" har ett barn oxå.

Skönt att du mått rätt så bra under din graviditet, när är det dags? Så spännande!!!!
  • Rubika
    anirac1 skrev 2010-04-02 22:06:01 följande:
    För min del var det 100% graviditet =) på 1 försök. Hur det ligger till i verkligheten vet jag inte. Om du skulle bli gravid finns risken att barnet är litet. Min var 16% förlitet vilket var normalt vid en ÄD. Men fullt frisk ;)
    Varför är barnet litet vid ÄD?
  • Rubika
    Rödhåriga tjejen skrev 2010-04-02 19:58:02 följande:
    Japp, vid försök nr 2 och 3 gjordes ISCI/microinjektion på äggen.
    Vet du varför de inte blev befruktade då trots ISCI?

Vet f ö precis vad du menar att man inte vågar vara glad under graviditeten, så kände jag oxå, jobbigt var det att lixom vara glad och inte våga visa för sig själv att man var glad...knepigt...
  • anirac1
    Rubika skrev 2010-04-05 19:52:33 följande:
    Varför är barnet litet vid ÄD?
    Fick inget direkt vettigt svara så mer än att vid ÄD är de vanligt att bebben kan väga lite mindre. Och därför görs ett extra TUL i v 24.
  • Rödhåriga tjejen
    Rubika skrev 2010-04-05 19:51:50 följande:
    Tack för dina svar! Vi lyckades faktiskt med ett IVF-försök och har en dotter på 1,5 år som vi är så lyckliga för så det är inte klokt, lilla miraklet : ) Alltså får vi inga ÄD-försök i Sverige, gäller bara om man inte har barn tidigare. Nu har mina hormonvärden blivit sämre (när dottern blev till var värdena normala). Våra chanser är betydligt mindre således, vi tror ej vi kommer att lyckas med IVF av den anledningen, ÄD alltså ett alternativ för att försöka få till ett syskon om det går. Men vi är glada om vi "bara" har ett barn oxå. Skönt att du mått rätt så bra under din graviditet, när är det dags? Så spännande!!!!
    Aha, så ni har en liten tjej redan. Vad kul! Grattis!

27:e juni är det beräknat att det skall vara dags. Sen får vi se när den lille behagar komma ut.
  • Rödhåriga tjejen
    Rubika skrev 2010-04-05 19:55:26 följande:
    Vet du varför de inte blev befruktade då trots ISCI?Vet f ö precis vad du menar att man inte vågar vara glad under graviditeten, så kände jag oxå, jobbigt var det att lixom vara glad och inte våga visa för sig själv att man var glad...knepigt...
    Man vet inte säkert varför ingen befruktning skedde. Bara för att man gör ICSI finns inga garantier, tydligen.. Det skäl vi fick var att "vi vet inte vad som gör att det inte blir befruktning, men i sådana här fall brukar det vara en äggfaktor som är orsaken". Jag kan tillägga att min mans spermier var OK. Ja, det kanske jag inte behövde skriva    eftersom vi lyckats med ÄD med hans spermier.. :--)

Aha, du kände också så. Det kanske är vanligt för oss som försökt länge och som sen får barn efter att fått hjälp. Man blir nog extra rädd för att det inte skall gå bra eftersom det ofta har gått så lång tid, man har gjort en massa behandlingar och undersökningar och det inte "bara" är att försöka igen själv vid nästa ägglossning.
    Hursomhelst är jag glad att jag nu vågar vara glad. Förra veckan var jag och köpte några bebiskläder och det var en ofantlig lyckokänsla att JAG fick gå där och shoppa det med magen i vädret.
  • crijo

Rödluvan, jag blir tårögd! Det verkar som jag kommer alltid att köpa bebiskläder för andra...

• Bette
    crijo skrev 2010-04-08 08:44:09 följande:
    Rödluvan, jag blir tårögd! Det verkar som jag kommer alltid att köpa bebiskläder för andra...
    Jag lovar att det kommer gå vägen för er. Det är bara att kämpa vidare.

Kram kram

Bette
  • Rödhåriga tjejen
    crijo skrev 2010-04-08 08:44:09 följande:
    Så har jag också känt det i många år, Crijo. Jag hoppas verkligen att du till slut (helst så snart som möjligt) får handla bebiskläder till din egen bebis.

Jag skickar en massa kramar till dig.
  • isisisis
    anirac1 skrev 2010-04-02 22:06:01 följande:
    Vad är det för uppgifter?
    Har du källor på det?
    Mina tvillingar vägde nästan 3 kg per st i v 37.Vilket är mycket bra för tvillingar.Med ÄD.
  • Bette
    isisisis skrev 2010-04-12 13:24:40 följande:
    Vad är det för uppgifter? Har du källor på det? Mina tvillingar vägde nästan 3 kg per st i v 37.Vilket är mycket bra för tvillingar.Med ÄD.
    Tror inte heller att det finns något belägg för det. Min lilla son låg på 17% plus hela tiden, vid födseln 53 cm och 3950 gram.

Hoppas att det går toppen med twinsen!! Har du några fler bilder att lägga ut på de.

Kram

Bette
  • anirac1

Enligt mina läkare och bm. Jag skrev "finns risk" efter som när jag gjorde rul upptäcktes detta. Då frågade jag vad de kunde bero på och de svar jag fick var att det finns risk vid en donation att barnet kan bli litet.

• isisisis
    anirac1 skrev 2010-04-14 03:38:34 följande:
    Enligt mina läkare och bm. Jag skrev "finns risk" efter som när jag gjorde rul upptäcktes detta. Då frågade jag vad de kunde bero på och de svar jag fick var att det finns risk vid en donation att barnet kan bli litet.
    Det ifrågasätter jag,de läkare som arbetar i sverige på vanliga gynmottagningar har bristfällig a kunskaper vad det gälleräggdonationer.
  • anirac1
    isisisis skrev 2010-04-14 08:50:45 följande:
    Det ifrågasätter jag,de läkare som arbetar i sverige på vanliga gynmottagningar har bristfällig a kunskaper vad det gälleräggdonationer.
    Nu är det så att jag gjorde min ÄD på ett av sveriges största universitets sjukhus. Och VET att dom läkare & bm där har väldigt goda kunskaper om ÄD. En av läkarna som jag fick svaret från är överläkare & jag har svårt att tro att han skulle ha bristfälliga el dålig kunskap om just ÄD.
  • Bette
    anirac1 skrev 2010-04-15 01:31:44 följande:
    Nu är det så att jag gjorde min ÄD på ett av sveriges största universitets sjukhus. Och VET att dom läkare & bm där har väldigt goda kunskaper om ÄD. En av läkarna som jag fick svaret från är överläkare & jag har svårt att tro att han skulle ha bristfälliga el dålig kunskap om just ÄD.
    Jag tror att risken är minimal att man skall få ett litet barn vid ÄD, det beror nog alldeles på pappans gener också, min bebis mått 53 cm och 3950 gram vid förlossningen, han låg på 17% över. Hans pappa hade ungefär samma mått när han föddes.

Bette
  • Rubika
    Rödhåriga tjejen skrev 2010-04-07 22:11:17 följande:
    Man vet inte säkert varför ingen befruktning skedde. Bara för att man gör ICSI finns inga garantier, tydligen.. Det skäl vi fick var att "vi vet inte vad som gör att det inte blir befruktning, men i sådana här fall brukar det vara en äggfaktor som är orsaken". Jag kan tillägga att min mans spermier var OK. Ja, det kanske jag inte behövde skriva    eftersom vi lyckats med ÄD med hans spermier.. :--) Aha, du kände också så. Det kanske är vanligt för oss som försökt länge och som sen får barn efter att fått hjälp. Man blir nog extra rädd för att det inte skall gå bra eftersom det ofta har gått så lång tid, man har gjort en massa behandlingar och undersökningar och det inte "bara" är att försöka igen själv vid nästa ägglossning. Hursomhelst är jag glad att jag nu vågar vara glad. Förra veckan var jag och köpte några bebiskläder och det var en ofantlig lyckokänsla att JAG fick gå där och shoppa det med magen i vädret.
    Ååh det kommer jag ihåg hur det var - att få köpa de där pyttesmå kläderna, så stolt man var och så stolt du ska vara!! jättekul! Ja jag tror det är jättevanligt att om man haft svårt att få barn så blir det liksom helt overkligt när man är gravid och man tar inget för givet förrän man har lilla bebisen i sin famn : ) Vilket du snart har, så gulligt, och vad bra att du kan vara glad för det ska du verkligen vara, låt dig själv vara hur glad som helst, underbart!
    Konstigt det där att ISCI inte alltid funkar...och ingen vet varför. Till sist kanske forskningen går framåt så man får fler svar på alla frågor...Hursom - ha det så jättebra, du och lilla bebben i vårsolen {#lang_emotions_laughing}
  • Rödhåriga tjejen
    Rubika skrev 2010-04-16 21:18:46 följande:
    Ååh det kommer jag ihåg hur det var - att få köpa de där pyttesmå kläderna, så stolt man var och så stolt du ska vara!! jättekul! Ja jag tror det är jättevanligt att om man haft svårt att få barn så blir det liksom helt overkligt när man är gravid och man tar inget för givet förrän man har lilla bebisen i sin famn : ) Vilket du snart har, så gulligt, och vad bra att du kan vara glad för det ska du verkligen vara, låt dig själv vara hur glad som helst, underbart!Konstigt det där att ISCI inte alltid funkar...och ingen vet varför. Till sist kanske forskningen går framåt så man får fler svar på alla frågor...Hursom - ha det så jättebra, du och lilla bebben i vårsolen
    Tack!! Vad gulligt skrivet av dig.
Svar på tråden Frågor till er som har gjort ÄD!