• Susanne70

Fråga kring tonårs sex../ ålder osv.

Har en fråga som ofta ger mycket känslor osv.. tänker inte så mycket på vad andra inte tillåter.... era personliga åsikter om att få ha sex o va med en tonåring utan ren och skär LAG.... min dotter på 14 år har blivit tillsammans med en 20 årig kille..som tidigare har vart ett sk. Svårt barn..droger, forsterfamiljs placerad osv osv.
    Vi som föräldrar godkänner absolut ej detta! hur är lagen.. en 20 åring som räknas för vuxen...kan bli straffad för att vara med en 14 flicka?? eller är det bara vid sex??
    Snälla ge ett svar om du vet!!
    Ingen mamma i min omgivning eller lärare eller sjuksköterska på skolan eller morföräldrar o släkt tycker att detta är ok, inte vi heller som föräldrar.. vad ska man göra???
    dessperata morsan.

• Svar på tråden Fråga kring tonårs sex../ ålder osv.
  • SötFlöt
    Anna i Hult skrev 2010-04-02 00:13:59 följande:
    Sex med minderårig är våldtäkt, även om den andra partnern är under 15 år själv. I detta fallet är sex HELT UTESLUTET, då hon inte är 15!
    Allt annat lagligt, utom sex må vara ack så olämpligt, men är tillåtet.
    Allt annat r lagligt?
    ★☆°♥ (¯`°?.¸ ♥ Nova Sarah Mathilda 5/3 ♥¸.?°´¯) ♥☆°★
  • solista

Enligt FN:s barnkonvention som innehåller sex med minderårig står det "sexuella handlingar". Så det är alltså inte enbart penetration som räknas som olagligt. Om tjejen anmäler den här mannen så åker han på våldtäkt mot barn. Hur straffsatsen sen utfaller bedöms i domstol.
    Jag jobbar som barnmorska på ungdomsmottagning o kan lagen eftersom jag jobbar under den.

• giftochmammatill3
    Killarnas morsa skrev 2010-04-27 20:20:04 följande:
    Är inte det lite konstigt då att tjejer kan gå till Ungdomsmott och få p-piller innan de är 15 år, just pga att de är sexuellt aktiva??
    p-piller kan man få pga mensvärk, oregelbundna blödningar, ständiga blödningar osv. Behöver faktiskt inte vara kopplat till sex.

Att man som tonåring haft det trassligt tidigare, betyder ju inte att man alltid behöver bli utdömd. Synd om killen om han nu lämnat detta bakom sig. Ge han en chans! Och prata öppet med din dotter om vad som gäller.

lycka till
  • Rikard
    Anna i Hult skrev 2010-04-02 00:13:59 följande:
    Sex med minderårig är våldtäkt, även om den andra partnern är under 15 år själv. I detta fallet är sex HELT UTESLUTET, då hon inte är 15!
    Allt annat lagligt, utom sex må vara ack så olämpligt, men är tillåtet.
    Så om båda parter är under 15 så kan de teoretiskt dömas till våldtäkt på varandra?

Lagen säger faktiskt lite annorlunda. Sexualbrott kapitel 6 § 13
    "Är vid sexuellt utnyttjande av underårig enligt 4 § första stycket andra meningen eller försök till sådant brott eller vid sexuellt ofredande enligt 7 § första stycket skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet ringa, får åtal väckas av åklagaren endast om åtal är påkallat ur allmän synpunkt. Lag (1994:1499)."

Eller för att uttrycka sig enklare, två jämnåriga som har frivillig sex med varandra ska inte åtalas bara för att båda eller den ena är underårig.

Med tanke på hur mycket människan både själsligt och kroppsligt utvecklas mellan 14 och 20 så torde det dock vara tämligen klart att 20-åringen begår ett brott om han har sex med 14-åringen.
  • Becky83

Bara så ni vet det alla som läser detta... Det är olagligt för den som är över 15 år att ha sex med någon som är yngre än 15 år. Det har hänt att en 16 åring dömts för våldtäkt på en flicka under 15 år. Det är alltså inte så, som några ovan hävdar ovan, att bara för att man är "jämnårig" så är det ok. Åtal kan väckas oavsett om man är överens eller inte. Det är helt enkelt olagligt. 

Jag är jurist, så lyssna hellre på mig. 

• kalleman

Jag sitter som nämndeman vid tingsrätten, och JA det är olagligt för en person över 15 år att ha sex med en under 15 år, och detta rubriceras numera alltid som våldtäkt. DÄREMOT så har jag aldrig varit med om en fällande dom mot två parter där den sexuella kontakten uppenbarligen varit frivillig.

• Lillismaj
    lövet2 skrev 2010-03-28 23:02:33 följande:
    Det är bara om han har sex med henne som det är straffbart. Utöver det finns inget i lagen som säger att han gör fel.
    Min rekommendation är att ni inte svartmålar honom i hennes ögon och inte förbjuder henne att träffa honom. Uppmuntra i stället träffar hemma hos er (inte över natten) och gör det lite lagom svårt för henne att träffa honom någon annanstans.

Själva åldern skulle jag personligen inte se som ett problem, men om han drogar och är lite småkriminell, så är det förstås ingenting man vill att ens barn ska ha kontakt med ...
    Helt fel tycker jag!
    Jag hade gjort vad som helst för att min dotter aldrg någonsin skulle komma i närheten av honom igen.
    Anlita en MC-snubbe som kan hälsa på den där grabben! Vad vill en 20-åring med en 14-årig flicka?
  • Kim J

Jag har hört att även sex mellan 2 st 14 åringar är olagligt. Hur funkar det då??

• kalleman
    Kim J skrev 2011-10-16 22:18:55 följande:
    Jag har hört att även sex mellan 2 st 14 åringar är olagligt. Hur funkar det då??
    fungerar inte alls för man blir straffmyndig vid 15. Alltså du kan inte dömas för något brott innan du är 15 år. Om du endå begår brott så är det socialen som ansvarar för eventuella åtgärder.
  • Linda01

Jag tycker att hon ska få vara med killen om hon älskar honom, hon måste inse själv att det var ett misstag annars kommer hon aldrig lära sig. Om du säger att hon inte får träffa honom kommer hon att börja ljuga och träffa honom ändå ( om hon är kär ). Va öppen istället så hon känner sig säker och kan prata med dig om allt, för om du tvingar henne kommer hon inte öppna sig o säga allt till dig och då blir allt bara värre både för dig och din dotter. Säg till henne vad du tycker och tänker och fråga vad hon tycker, tänker, känner. Du kanske får en negativ respons men det betyder ofta att man är osäker att öppna sig inför en person, men om du öppnar dig för henne och berättar saker om dig själv kommer hon säkert öppna sig tillbaka. Hur skulle du känna om någon hindrade dig att vara tillssammans med den du älskar, tänk dig ifrån hennes situation och prata med henne om hur du upplever det här. Jag säger bara hur jag skulle känna om jag var hon, och jag förstår om du är orolig jag har också en son man vill bara sitt barns eget bästa men man måste tänka på hur dem känner också inte bara hur man själv känner. Och om han verkligen älskar henne kan han vänta med sex tills förhållandet blir seriöst och tills hon är 15 och det är lagligt att ha sex, bjud hem honom och se vad han är för person, även om han är dålig nu så kan han ändras. Jag blev tillsammans med min man när jag var 14 skulle fylla 15 en månad efter och vi har varit tillsammans i 3.5 år och har ett barn. När jag var 15 hade jag velat att ´mina föräldrar skulle ha förstått mig mycket mer i början, det var mycket bråk och tjafs men sen förstod dem och det gav mig och mina föräldrar en helt underbar relatiion med varandra. Det är därför jag tycker att du ska förstå din dotter, oavsätt hur det går med den här killen eller någon annan eller överhuvudtaget.
    Lycka till!

• lövet2
    Lillismaj skrev 2011-10-16 22:12:31 följande:
    Helt fel tycker jag!
    Jag hade gjort vad som helst för att min dotter aldrg någonsin skulle komma i närheten av honom igen.
    Anlita en MC-snubbe som kan hälsa på den där grabben! Vad vill en 20-åring med en 14-årig flicka?
    Tja, min man var 21 år när jag träffade honom vid 14 års ålder. Vi hade ett lite "hoppigt" förhållande under några år, innan jag så att säga vuxit i kapp honom. Numera är vi gifta och har 7 barn ...
Svar på tråden Fråga kring tonårs sex../ ålder osv.