• Sanna Gosing

När betalar man för barn på SL?

När ska man börja betala för barnen när de åker buss och tunnelbana i Stockholm? På riktigt alltså. Att ingen sexåring betalar för sig och ingen chaufför eller spärrvakt frågar efter biljett är allmänt känt, men när är det dags att köpa biljett? På riktigt.

• Svar på tråden När betalar man för barn på SL?
  • Maggiepuh

Är det inte sommaren barnet fyller 6 eller 7 som de ska börja betala?

• Sanna Gosing

På riktigt menar jag. Det finns ingen som betalar för vare sig sex- eller sjuåringar.

• ImseVimsig

Ta med barnen och åk

Det är billigt att ta med barn när du reser med SL-trafiken.

Barn som är under 7 år får åka med utan kostnad när de reser med en annan person som har en giltig biljett.  Du får ta med dig hur många barn som helst under 7 år.

Barn och unga som fyllt 6 men inte 20 år köper alltid SLs kort och biljetter till reducerat pris. 

Barn under 6 år får inte resa ensamma, av säkerhetsskäl.

Helgrabatt för 7-11-åringar

Hos SL är det alltid helg från fredag klockan 12.00 till söndag klockan 24.00. Då får sex barn i åldrarna som fyllt 7 men inte 12 år fritt följa med en vuxen som fyllt 18 år. (Gäller även när den som har med barnen reser på en biljett till reducerat pris.) Rabatten gäller följande dagar och tider:

fredag klockan 12.00 - söndag klockan 24.00  dag före helgdag klockan 00.00 - helgdag klockan 24.00  dagen efter Kristi Himmelsfärdsdag klockan 00.00-24.00  dagen före midsommarafton klockan 12.00-24.00  23 december klockan 00.00 - 6 januari klockan 24.00

Helgrabatten gäller inte för dig som har Stockholmskort eller Resplusbiljett.

Barn på hjul

Barn i barnvagnar är alltid välkomna hos oss. Tänk på att inte parkera vagnen intill dörrar och se till att andra obehindrat kan passera i gångarna.

Ombord på de flesta av bussarna följer en barnvagnsförare med utan avgift. Det tillåter vi för att någon jämt ska kunna vara nära barnet. Men när du åker med en buss där det inte är föraren som kontrollerar biljetten, som vid Liljeholmens nya bussterminal, eller när du reser med tunnelbana, tåg eller spårvagn måste du ha en giltig biljett.

I varje ände av SLs nya tunnelbanevagn, vagn 2000, är ett säte borttaget för att ge bättre plats för barnvagnar. Det är viktigt att du inte blockerar dörren till förarhytten.

När du åker tunnelbana eller tåg med barnvagn under rusningstid, kan du få plats bättre om du åker i mitten av tåget.

• Sanna Gosing

Va fan är det där för skitsnack. Vill jag läsa SL-s regler kan jag surfa dit själv.

Jag undrar fortfarande. När måste man börja betala för barnen?

• Sencha
    Sanna Gosing skrev 2010-03-31 18:36:22 följande:
    Va fan är det där för skitsnack. Vill jag läsa SL-s regler kan jag surfa dit själv. Jag undrar fortfarande. När måste man börja betala för barnen?
    När reglerna säger det.
    Varning för ras Gå så försiktigt du kan Inga tanklösa menlösa ord Ingen felaktig fras (LW)
  • Sanna Gosing

Ja, man måste det enligt reglerna. Men jag har inte sett en enda vuxen betala för barn som uppenbarligen börjat skolan.

Så frågan kvarstår alltså. När kommer SL att börja grymta om att man ska betala för barnet?

• Miss Lau
    Sanna Gosing skrev 2010-04-01 09:34:15 följande:
    Ja, man måste det enligt reglerna. Men jag har inte sett en enda vuxen betala för barn som uppenbarligen börjat skolan. Så frågan kvarstår alltså. När kommer SL att börja grymta om att man ska betala för barnet?
    Om du menar att du inte vill betala för ditt barn förrän det är helt upppenbart får du nog vänta. De flesta förare tycker nog mest det är patetiskt och snålt av föräldrar att vägra betala för sina barn, men det är nog få som säger det rakt ut till dig.
  • Sanna Gosing
    Miss Lau skrev 2010-04-01 10:30:58 följande:
    Om du menar att du inte vill betala för ditt barn förrän det är helt upppenbart får du nog vänta. De flesta förare tycker nog mest det är patetiskt och snålt av föräldrar att vägra betala för sina barn, men det är nog få som säger det rakt ut till dig.
    Tvärtom! Mina barn ska betala för sig! Jag tycker det är en bra pedagogisk grej att följa den regeln. Men att se andra föräldrar smita från att betala för sina barn, samtidigt som de surar över plankade tonåringar förstår jag inte.
  • Mrs Green

Vi började betala vid 7 när vi kom ihåg det. Men visst glömde vi rätt ofta i början, man var ju så van att hon bara gled förbi.

Senast i morse hörde jag en busschaufför fråga en mamma om hennes son verkligen var under 7 år. Men det är ju ingen som frågar efter leg direkt...

• Mrs Green
    ingegerd haglund skrev 2015-10-07 17:15:54 följande:

åker buss och tunnelbana med en dotterdotter som fyllde 7 år i somras. Behöver hon en egen biljett?

Ja på vardagar. Men på fredagar efter kl 12 och på helger är det gratis.
  • cosinus

Nu bor jag inte i sthlm men vi har betalat från den sommaren de varit 8 de veckor vi varit ner.

Med första för att vi inte hade koll på reglerna, med andra för att vi hade ett SL-kort för lite när vi skulle köpa biljetterna i automat och inte hade möjlighet just då att köpa ett till och så blev det lite, "äh, han har ju precis fyllt 7, vi kör ändå"

På bussen i min hemstad är det 7 år som gäller och där har barnen betalat från när de fyllt. Utom han som är 7 nu för han är så liten att ingen busschafför tror honom när han säger att han är 7 så han slipper fast han försöker göra rätt :)

• No Logo

Från 7 år eftersom det är omöjligt att lära barnen att tala sanning om man samtidigt ber dem ljuga om sin ålder. Har med risk för att göra mig impopulär ihärdat att vänner måste betala när de försökt snika igenom sina barn. Skulle i värsta nödfall kunna planka själv, likaså gå mot rött, men aldrig när jag har barnen med mig.

• Kersti 54

Skolkort 540kr har mitt barnbarn hon kan bara åka med det fram till 19.00 kan hon åka med mig som har eget kort om hon har sitt med sig.

• Gulletussan
    Sanna Gosing skrev 2011-09-10 00:39:59 följande:

Tvärtom! Mina barn ska betala för sig! Jag tycker det är en bra pedagogisk grej att följa den regeln. Men att se andra föräldrar smita från att betala för sina barn, samtidigt som de surar över plankade tonåringar förstår jag inte.

Om du nu vill att dina barn ska betala för sig så får du väl börja betala när dina barn är lika gamla som SL har satt sin gräns eller?! Spelar det någon roll för dig då att andra föräldrar inte verkar bry sig om reglerna?
Svar på tråden När betalar man för barn på SL?