Vill dela med mig av vår situation: Hos oss är det min man som tillfälligt tappade lusten under en ganska jobbig graviditet med sjukskrivning där han fick ta allt hushåll etc, utdragen förlossning som slutade i sövt kejsarsnitt med efterkomplikationer och där jag länge inte kunde göra något alls och där han fick göra allt allt utom amma inkl alla blöjbyten, lyft och bärande av bebis, nattvak etc.
Mina tips gäller hur vi kom på fötter med sexlivet när jag väl mådde lite bättre igen, jag var jättesugen men inte han (jag menar att det kan man ju vända på beroende på vem som vill och inte):
- Uppmärksamma att jag tyckte han var en jättebra pappa till vår dotter
- Visa att han är viktig för mig med ex små presenter eller snälla ord
- Ex en liten klapp på rumpan/tjuvnyp när man minst anar det, blir lite lekfull stämning
- Pussas mycket, utan att det är krav på efterföljande sex
- Påminna om när man träffades och tillsammans minnas hur spännande allt var då och hur stark attraktionen var (och förhoppningsvis fortfarande är...)
- Tillsammans njuta av sin fina bebis och förundras över att man genom njutning skapa ett sånt litet underverk (fruktsamhet kan ju vara upphetsande...)
- Ge varandra egentid att ex promenera, duscha länge länge och bli riktigt fräsch
- Turas om att ge sovmorgon till den andra, gärna ge utan ett direkt motkrav
- PRATA om situationen, önskemål och längtan. Respektera den andra och var noga med att betona att du älskar honom/henne oavsett och att det verkligen är okej att ta det lugnt efter allt det stora och fantastiska som hänt
Man är ju väldigt olika, men detta hjälpte oss att så småningom komma igång, går kanske inte att fixa över en natt... Plötsligt var vi tillbaka i sexlivet igen och i efterhand har jag fått feedbacken att det var ovanstående som långsamt lättade upp efter en ansträngande period.