• sarap1978

Trött morsa/fru och pigg och villig make. Hur gör ni för att vända trenden till pigg och villig mor/fru?

Hej
    Som titeln lyder...
    Hur gör ni som fastnat i att vara trött föräldraledig mamma som bara är irriterad och trött och har kortare stubin än någonsinn?
    Det känns som att jag är en pensionär som bara är nära döden och maken min är som en kåt tonåring...Skillnaden är så stor just nu.
    MEN jag vill ändra på det. Klart jag ska göra det nu när jag kommit på det och med lite vilja och energi MEN lite tips och råd och peppning skulle inte skada.

Jag vill verkligen ha förändring
  • Svar på tråden Trött morsa/fru och pigg och villig make. Hur gör ni för att vända trenden till pigg och villig mor/fru?
  • Pormoicheia
    Jazza skrev 2010-04-06 18:27:08 följande:
    Jag håller faktiskt inte med dig. Jag såg ut som fan (enligt andra och enligt mig själv, nu såhär 20 år senare) och mina föräldrar fick ofta kommentarer om det. De valde att bemöta det med positiva egenskaper hos mig, istället för att fokusera på utseendet. Jag kan ju välja att göra det till mitt problem, lika väl som jag kan välja att inte göra det.
    Ja även mina föräldrar stod upp för mig och bemötte deras negativitet med poitivitet (kanske inte riktiga ord men det är sak samma ).
    Sen handlade det inte om utseendet, det handlade om hur folk behandlade mig. Min egen farmor sa rakt i ansiktet på mig att jag såg förjävlig ut, hon sa även rakt i ansiktet på mig att jag var ju hemnnes barnbarn så hon måste ju älska mig, men...
    Det är inte utseendet jag pratar om, det är om hur man blir behandlad jag pratar om.
    Jag har alltid varit stark nog att ta det utan att bli bitter och all negativ kritik har jag tagit för vad det är. Folk kände mig inte och var alldeles för ytliga för att vara intresserade, Därmed var även jag iontressedrad av att lära känna dem så varken jag eller de förlorade ju något.
    Men långt ifrån alla är så pass starkai sig att de kan ta kritiken med en klackspark.
    Jag har alltså själv inga problem med att älska mig själv, vara mig själv och stå för det.
    Men det är inte lika lätt för alla, vilket är poängen.
    Hade det varit så enkelt att bara skita i alla ideal och älska sig själv för den man är  hade inte statistiken med ätstörningar och skönhetsingrepp ökat.
    Apprentice Moraltant *back in action*
  • John D
    Ejnie skrev 2010-04-06 18:30:48 följande:
    om han nu är så himla kåt och du så trött kan han väl dra ett större lass hemma... Om du är trött beror det inte på att du "blivit trist" utan att det faktiskt är rätt tungt arbete att vara hemma, speciellt om man inte får sova.
    Prova att först läsa tråden och sedan svara, det blir mindre pinsamt då.
  • Ejnie
    John D skrev 2010-04-06 20:09:22 följande:
    Prova att först läsa tråden och sedan svara, det blir mindre pinsamt då.
    Jag läste TS och TS synpunkter som, innan TS försvann och tråden kom att handla om andra saker, just beskrev att hon kände sig trött och utarbetad samt att mannen varit borta mycket. Tacka fan för att hon inte har speciellt mycket lust då. Det har inget med könsroller eller fördomar att göra, det skulle vara detsamma om han fick dra ett tungt lass och hon var borta mycket.

Jag må vara pinsam som inte delar din uppfattning utan intresserade mig för TS fråga och inte din men du är otrevlig - vilket är värst?
    och så måste jag hitta på något kvickt att skriva här också...
  • John D
    Ejnie skrev 2010-04-06 23:03:27 följande:
    Jag läste TS och TS synpunkter som, innan TS försvann och tråden kom att handla om andra saker, just beskrev att hon kände sig trött och utarbetad samt att mannen varit borta mycket. Tacka fan för att hon inte har speciellt mycket lust då. Det har inget med könsroller eller fördomar att göra, det skulle vara detsamma om han fick dra ett tungt lass och hon var borta mycket.   Jag må vara pinsam som inte delar din uppfattning utan intresserade mig för TS fråga och inte din men du är otrevlig - vilket är värst?
    Ett enda inlägg ovanför ditt säger TS klart och tydligt att hennes man visst hjälper till hemma och att det inte är det det handlar om.
    Ett enda inlägg senare är du ändå fortfarande inne på teorin att det handlar om att mannen inte hjälper till hemma, och det är därför kvinnan tappar lusten.
    TS skrev i tråden så sent som 9 minuter innan du gjorde ditt inlägg, och ändå säger du "innan TS försvann".
    TS har varit med i tråden från start och bidragit i diskussionen och hållit med dom flesta åsikterna här, och ändå säger du "innan tråden kom att handla om andra saker".

Hur kan du fortfarande hävda att du läst tråden och intresserar dig för TS fråga?
  • Kryssarinnan
    sarap1978 skrev 2010-04-06 18:21:48 följande:
    Den instinktiva reaktionen när han tar på mig eller gör inviter är att jag ryggar tillbaka och säger att jag inte orkar. Den instinkten vill jag ska ändras till att jag tar emot och vågar öppna mig och faktiskt njuter av kramar, kel och till slut sex igen. Jag vet att han älskar mig för den jag är, jag vet att han inte kräver en massa av mig och jag vet att han respekterar mitt nekande just nu. Men det är inte det detta hanldlar om. Jag vill mest ha lite bra tips för att vända min taskiga trend.
    Kanske måste man krasst konstatera att så här är det... ett tag! Och under tiden får man hålla grytan småputtrande med kramar och pussar och att man talar om det.

Du skriver att du inte kännas någon press, men rannsaka dig själv varför du inte ens orkar med en kram. Kanske finns det en liten negativ känsla där? Av dåligt samvete, av depp, av skam när man tänker att "nä det blir inget nu heller, det var två månader sen sist", av att du gör din partner lite besviken - även om han är förstående och inte pressar dig.

Jag  tror att man själv gör en större sak av det än vad partnern gör, man kan liksom grotta ner sig i något sådant här. I de lägena måste man ofta bara inse att lite är bättre än inget. Gå och ta ett skamgrepp i skrevet på din man när han står framför spisen. Det lilla piggar upp och kostar inget.

Ett annat mamma-sex-tips är att få en ryggmassage med olja, när man ligger naken på sängen efter en varm dusch. Det tycker iaf jag är otroligt avslappnande efter en stressig bebisdag. Sedan efter en stund kan man få massage på skinkorna och låren också, lite mysigt ;)
  • sarap1978
    Kryssarinnan skrev 2010-04-07 09:32:45 följande:
    Kanske måste man krasst konstatera att så här är det... ett tag! Och under tiden får man hålla grytan småputtrande med kramar och pussar och att man talar om det. Du skriver att du inte kännas någon press, men rannsaka dig själv varför du inte ens orkar med en kram. Kanske finns det en liten negativ känsla där? Av dåligt samvete, av depp, av skam när man tänker att "nä det blir inget nu heller, det var två månader sen sist", av att du gör din partner lite besviken - även om han är förstående och inte pressar dig. Jag  tror att man själv gör en större sak av det än vad partnern gör, man kan liksom grotta ner sig i något sådant här. I de lägena måste man ofta bara inse att lite är bättre än inget. Gå och ta ett skamgrepp i skrevet på din man när han står framför spisen. Det lilla piggar upp och kostar inget. Ett annat mamma-sex-tips är att få en ryggmassage med olja, när man ligger naken på sängen efter en varm dusch. Det tycker iaf jag är otroligt avslappnande efter en stressig bebisdag. Sedan efter en stund kan man få massage på skinkorna och låren också, lite mysigt ;)
    Hihi, äntligen lite mer handfasta tips. Gillar den där med skrev-greppet. (Hoppas att alla förstår att jag tar det med glimten i ögat...)

Det är kul att många har läst och svarat i tråden, även om den har ändrat riktning.
    Det är väl bra att man pratar om könsroller och hjälpa till och sånt. Dock tror jag mer på det där med hormonerna och att man lixom hamnar i ett vakuum efter graviditeten.
    Jag har ännu inte "kommit till skott" med min man men jag känner mig faktiskt positivare och gladare och mer på väg än jag gjort på länge. Tror att diskussionen här har bidragit mycket till det.
    Ska iväg och shoppa lite imorgon och hoppas på att "komma ur mysbrallorna" och i lite fräschare kläder efter det. Det tror jag också kan vara till hjälp. Ska också försöka få till en barnvakt snart till stora tjejen så jag och maken kan få lite egentid tillsammans. (Lilltjejen får vara hemma, men hon gör ju inte så mycket väsen av sig...)
  • John D
    sarap1978 skrev 2010-04-07 10:26:40 följande:
    Hihi, äntligen lite mer handfasta tips. Gillar den där med skrev-greppet. (Hoppas att alla förstår att jag tar det med glimten i ögat...) Det är kul att många har läst och svarat i tråden, även om den har ändrat riktning. Det är väl bra att man pratar om könsroller och hjälpa till och sånt. Dock tror jag mer på det där med hormonerna och att man lixom hamnar i ett vakuum efter graviditeten. Jag har ännu inte "kommit till skott" med min man men jag känner mig faktiskt positivare och gladare och mer på väg än jag gjort på länge. Tror att diskussionen här har bidragit mycket till det. Ska iväg och shoppa lite imorgon och hoppas på att "komma ur mysbrallorna" och i lite fräschare kläder efter det. Det tror jag också kan vara till hjälp. Ska också försöka få till en barnvakt snart till stora tjejen så jag och maken kan få lite egentid tillsammans. (Lilltjejen får vara hemma, men hon gör ju inte så mycket väsen av sig...)
    Helt rätt inställning, är helt övertygad om att ni tar er ur det här.
    Det viktigaste är väl att viljan finns, och du verkar ju verkligen vilja lösa det.
    Det är nog mycket psykiskt som styr hur man mår och känner, så prova att tänka på sådant som vanligtvis "får igång" dig. Skjut bort allt det negativa och fokusera på dom bitar du verkligen gillar och vill göra.
    Lycka till! :)
  • sarap1978
    John D skrev 2010-04-07 10:35:29 följande:
    Helt rätt inställning, är helt övertygad om att ni tar er ur det här.Det viktigaste är väl att viljan finns, och du verkar ju verkligen vilja lösa det.Det är nog mycket psykiskt som styr hur man mår och känner, så prova att tänka på sådant som vanligtvis "får igång" dig. Skjut bort allt det negativa och fokusera på dom bitar du verkligen gillar och vill göra.Lycka till! :)
    Tack!!
  • SaraSahara

Sarap1978:"Men ibland är jag inte ens trött. Utan har bara ingen lust.
    Tänker ibland på en sak som en kompis sa: man får så mycket kroppskontakt och fysisk närhet av sitt/sina barn när man ammar och bär och pysslar med dom om dagarna att man lixom vill ha kroppen för sig själv resten av tiden så mycket man bara kan och därför puttar iväg mannen från kramar, kel och hångel och sex."

Ovanstående citat är så jäkla brat! Exakt så känner jag!!! Har en bäbis på mig heela dagarna och en 4-åring som bara ska vara med mamma hela tiden. Jag pallar verkligen inte att en till klänger på mig!!!! Hoppas det blir bättre snart och lillskorven lär sig sova i sin säng...

• Wille090104

Något som också kan vara hämmande i allafall som första gångs mamma är ens egna förväntningar på mammarollen, ofta blir det att man tar efter sin egen mamma. Ens egna mamma är ju oftast den mamman man har haft mest kontakt med och blir ofta på så sett en förebild, ofta omedvetet. När det sedan kommer till sex kan det vara svårt att se (obs inte se med ögonen) sin egen mamma som en individ med eget sexliv, summasummarum i mammarollen ingår inte ett aktivt sexliv. Det är därför det är så viktig med egentid så man kan vara sin egna person och inte bara mamma.

• Adora1

Vill dela med mig av vår situation: Hos oss är det min man som tillfälligt tappade lusten under en ganska jobbig graviditet med sjukskrivning där han fick ta allt hushåll etc, utdragen förlossning som slutade i sövt kejsarsnitt med efterkomplikationer och där jag länge inte kunde göra något alls och där han fick göra allt allt utom amma inkl alla blöjbyten, lyft och bärande av bebis, nattvak etc.

Mina tips gäller hur vi kom på fötter med sexlivet när jag väl mådde lite bättre igen, jag var jättesugen men inte han (jag menar att det kan man ju vända på beroende på vem som vill och inte):
    - Uppmärksamma att jag tyckte han var en jättebra pappa till vår dotter
    - Visa att han är viktig för mig med ex små presenter eller snälla ord
    - Ex en liten klapp på rumpan/tjuvnyp när man minst anar det, blir lite lekfull stämning
    - Pussas mycket, utan att det är krav på efterföljande sex
    - Påminna om när man träffades och tillsammans minnas hur spännande allt var då och hur stark attraktionen var (och förhoppningsvis fortfarande är...)
    - Tillsammans njuta av sin fina bebis och förundras över att man genom njutning skapa ett sånt litet underverk (fruktsamhet kan ju vara upphetsande...)
    - Ge varandra egentid att ex promenera, duscha länge länge och bli riktigt fräsch
    - Turas om att ge sovmorgon till den andra, gärna ge utan ett direkt motkrav
    - PRATA om situationen, önskemål och längtan. Respektera den andra och var noga med att betona att du älskar honom/henne oavsett och att det verkligen är okej att ta det lugnt efter allt det stora och fantastiska som hänt
    Man är ju väldigt olika, men detta hjälpte oss att så småningom komma igång, går kanske inte att fixa över en natt... Plötsligt var vi tillbaka i sexlivet igen och i efterhand har jag fått feedbacken att det var ovanstående som långsamt lättade upp efter en ansträngande period.
  • SweetiePie1
    sarap1978 skrev 2010-04-05 17:50:28 följande:
    Förstår hur du tänker...Men ibland är jag inte ens trött. Utan har bara ingen lust.Tänker ibland på en sak som en kompis sa: man får så mycket kroppskontakt och fysisk närhet av sitt/sina barn när man ammar och bär och pysslar med dom om dagarna att man lixom vill ha kroppen för sig själv resten av tiden så mycket man bara kan och därför puttar iväg mannen från kramar, kel och hångel och sex.Undra om det ligger något i det??
    Så är det...för oss har det vara lääääääääääääääääääääääääääänge.!
    Problemet..eller ja Hans problem kanske är att han är som ts skrev, pigg och villig men jag är tvärt emot..och det gör mig inget. Jag har verkligen inget behov just nu. Finns knappt i tanken alls. Och nej vi pratar inte om det.. Kanske det går över någon gång.. (Har barn snart 12, 8 och 2½)..

Lycka till med vad du nu vill ts..
  • Majsan72

Har tips om två bra sajter:
    www.relationer.biz, som ger tips om hur man får ett bättre förhållande.
    www.boombaby.se, sajt just för småbarnsföräldrar som fastnat i ett oromantiskt ekorrhjul...

Svar på tråden Trött morsa/fru och pigg och villig make. Hur gör ni för att vända trenden till pigg och villig mor/fru?