• Astarte

    Vilket skulle vara värst?

    Rektorn för din sons skola ringer hem till dig och meddelar att det under dagen updagats att ett barn blivit mobbat på skolan under en längre tid. Idag hade ledaren för mobbarna bundit det mobbade barnet vid ett träd och kastat snöbollar i ansiktet. Det var efter den händelsen det hela kom fram.
    Nå, vilket skulle nu göra dig som förälder mest ledsen och upprörd? Självklart kan det lika gärna vara flickor, jag skrev "son" för att jag tänkte på mitt eget barn.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket skulle vara värst?
  • Kya
    ELMK skrev 2010-04-03 10:05:58 följande:
    det är ju sant, jag ser alternativen lika jobbiga. men jag skulle nog blir lite mer arg på mig själv om barnet blev en mobbare. det är ju verkligen som att välja mellan pest eller kolera.
    oavsett så är ju barnet i en dålig situation, vilken sida h*n är på. jag önskar såklart mina barn att inte vara i någon sits.

    men ärligt talat, finns det någon värre situation än när man är totalt maktlös? för det är man när man har ett barn som blir mobbat.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • ELMK

    nina CC: jo jag förstår precis hur du menar, somsagt jag var otroligt mobbad under min skoltid samt dagis, men utav mina erfarenheter så hänger det så otroligt mycket på vad man får för stöttning hemma! jag "klarade av" min mobbing och misshandel just för att mamma hemma var så underbar, ett tag hade jag det även dåligt hemma pga mammas dåvarande sambo., men när han var borta blev allt mycket bättre. visst mobbingen var fortfarande jobbig men har man bara bra föräldrar som finns där och hjälper en hemma tror jag man kommer långt, det gjorde iaf jag. än har bara en mobbare sagt förlåt och andra försöker låtsas om att inget har hänt, det är deras problem men jag hyser inget agg idag det vinner ingen på.


    Elias 090109, BF 100525
  • aprilsill

    Jag hade blivit förkrossad om min son var den mobbade. Oftast är den mobbade maktlös och ibland kan inte ens lärarna förhindra mobbningen. Jag har själv varit mobbad/retad. Om min son däremot skulle vara mobbaren skulle jag kunna prata med honom om hur det känns för den som blir mobbad osv.

  • Kya
    ELMK skrev 2010-04-03 10:43:10 följande:
    nina CC: jo jag förstår precis hur du menar, somsagt jag var otroligt mobbad under min skoltid samt dagis, men utav mina erfarenheter så hänger det så otroligt mycket på vad man får för stöttning hemma! jag "klarade av" min mobbing och misshandel just för att mamma hemma var så underbar, ett tag hade jag det även dåligt hemma pga mammas dåvarande sambo., men när han var borta blev allt mycket bättre. visst mobbingen var fortfarande jobbig men har man bara bra föräldrar som finns där och hjälper en hemma tror jag man kommer långt, det gjorde iaf jag. än har bara en mobbare sagt förlåt och andra försöker låtsas om att inget har hänt, det är deras problem men jag hyser inget agg idag det vinner ingen på.
    jag hoppas att stämmer, det du säger. att man som förälder kan göra litegrann iaf! Det tar bort en del av maktlösheten. allt man vill göra är att hjälpa sitt barn.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Laire

    Som en som varit mobbad så skulle jag se det som det värsta. Skulle han vara mobbare skulle det vara hemskt, men man skulle ha något att jobba på. Det är (tänker jag mig) enklare att jobba med sitt eget barns attityder och handlingar än att få alla andra att ändra sig.

    Enligt min erfarenhet är det tyvärr ofta så att de som blir mobbade får en stämpel och är "lovligt byte" när mobbare A försvinner, det blir bara mobbare B:s tur... Och oavsett om man lyckas bryta det så skulle alla veta om vad som hänt, som mobboffer kan man aldrig komma ifrån att alla sett (och gemenom sin tystnad accepterat) att man "är" en lägre stående människa.


    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • ELMK
    Kya skrev 2010-04-03 10:46:12 följande:
    jag hoppas att stämmer, det du säger. att man som förälder kan göra litegrann iaf! Det tar bort en del av maktlösheten. allt man vill göra är att hjälpa sitt barn.
    det stämde för mig iaf, som sagt jag vart misshandlad nästan till döds med stryptag och våldtäktsförsök samt vanligt misshandlad och fick höra glåpord osv, men mamma stöttade mig och gjorde så jag orkade gå till skolan för jag visste att när dagen var slut så fick jag komma hem och krama mamma. tyvärr är mamma död idag så jag känner mig ganska vilsen nu, men är otroligt glad över den stöttningen jag fick av henne.
    Elias 090109, BF 100525
  • Kya
    ELMK skrev 2010-04-03 10:52:58 följande:
    det stämde för mig iaf, som sagt jag vart misshandlad nästan till döds med stryptag och våldtäktsförsök samt vanligt misshandlad och fick höra glåpord osv, men mamma stöttade mig och gjorde så jag orkade gå till skolan för jag visste att när dagen var slut så fick jag komma hem och krama mamma. tyvärr är mamma död idag så jag känner mig ganska vilsen nu, men är otroligt glad över den stöttningen jag fick av henne.
    men fy fan. hur kan barn behandla varann så illa? Jag blir så ledsen för din skull. ingen människa ska behöva utsättas för sånt där. jag hoppas av hela min själ att mina barn inte ska bli utsatt på det sättet.
    Filip och Liv, mina stjärnor! :)
  • Diorbarbieee

    Håller med det här, stenhårt. ----> Var mitt barn en mobbare hade jag misslyckats kapitalt med mitt föräldraskap. Hur kan jag ha uppfostrat ett barn till att tro att det är ok att mobba andra barn.

  • Glimma76

    VÄrst om mina barn var mobbaDE. Det ligger så helt utanför min och min mans kontroll. Hade betalt nästan vad som helst för att de skulel få sitt straff.

    Men om mina barn var mobbaRE så finns det ju möjliughet att påverka. Hade känt att jag misslyckats i mitt föräldraskap, men att det ändå också kan vara grupptryck som påverkar.

  • Plutteli

    Jag håller inte alls med om att mans om förälder inte kan göra ett dugg om ens barn är mobbat, finns en hel del man kan göra, framförallt stötta sitt barn!

    Är barnet den som mobbar kan ju det också bero på saker man inte kan påverka, eller så beror det på att man själv som förälder felar på någon kritisk punkt. Jag skulle tycka att det är värre att veta om att det är något "fel" på mitt barn som mobbar än att veta att mitt barn är den som mobbas och altså har nått som sker utanför dennes person. Vet inte om detta går att förstå...

    Jag har själv också blivit mobbad från att jag var 6 år tills jag tog studenten.

  • bernasflicka

    tycker båda är lika hemskt..för på ett sätt så avskyr jag mobbare för ja har blivit utsatt för såna när jag var liten och jag skulle bli så arg om min dotter blev en mobbare,men samtidigt vet jag ju hur hemskt det är att bli mobbad med och det är något jag hoppas min dotter aldrig kommer utsättas för,fast man vet ju att den dagen troligtvis kommer komma..

  • Gubbas

    Egentligen var det svårt att rösta på antingen den ena eller andra, men jag la ändå min röst på sista alternativet. Men i ärlighetens namn skulle det inte vara roligt om min son var den som mobbade heller.

  • Azusephre

    lltså, jag skulle bli ledsen om min dotter blev mobbad, för jag själv har blivit det och vet hur det känns. Medans om hon var den som mobbade så skulle jag bli besviken, för jag har inte uppfostrat henne så och kommer inte göra heller. Så det är två helt olika känslor.

  • LillTussa

    Svårt att rösta för det är ju två helt olika känslor.


    Hade min son varit den mobbade hade man ju blivit ledsen och upprörd och samtidigt i fighting-mode. Nu ska här ändras på bullarna och försöka stötta o peppa o göra allt för att det ska bli bättre.

    Men hade min son varit mobbarna hade jag nog först blivit fruktansvärt besviken och arg för det är inte så vi ser på saker o ting här i familjen. Alla har rätt till att vara sig själva och våld/trakassering är inte något som accepteras här. Då kan ni ge er sjutton på att det skulle vidtas åtgärder!
    Det värsta som finns är nog föräldrar som har bullies till barn men som hela tiden försvarar och legitimerar deras beteende. Man måste inse att man kan faktiskt ha fel och att ens barn kan göra fel. Istället för att förneka o bortförklara; ta tag i skiten!!
  • Caranlachiel

    Jag skulle bli mest upprörd om mitt barn var den som mobbade. Mobbare mår inte bra i sig själva, det är ju därför de mobbar. Och mår inte mitt barn bra i sig själv så har jag som förälder misslyckats. Barn som blir mobbade har sällan eller aldrig gjort något fel, bara blivit offer för olyckliga omständigheter.


    Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
Svar på tråden Vilket skulle vara värst?