• BlommyNess12

Svenskar - en etniskt homogen grupp?

Vilka är ni som påstår att svenskar är en etniskt homogen grupp med människor av nordeuropeiskt ursprung?

Vad menar ni med det?
    Hur ställer ni er till t.ex människor av samiskt ursprung? De är ju verkligen mer svenska än resten om vi ska räkna ursprungsbefolkning, och samerna ser ju ut som asiater i princip. Men då är de inte svenska då eller?

Jag förstår verkligen inte vad fan ni menar.

• Svar på tråden Svenskar - en etniskt homogen grupp?
  • Nice Girl Wrong Place
    Triskele skrev 2010-04-03 20:56:49 följande:
    Själv har jag drabbats av rasism och främlingsfientlighet från tidig ålder p.g.a. min mörkare pigmentering av ögon och hår, mina två blondare systrar och min ljusögda syster som även hon är brunett har inte haft samma erfarenheter. Även min yngsta syster med samma färgsättning som mig har drabbats av främlingsfientlighet, att hon till skillnad från mig blir brun som en pepparkaka hjälper inte upp saken det minsta. Det är lustigt och tragiskt hur mycket det fortfarande förekommer. Och om man då betänker hur länge sedan någon i släkten invandrade så blir det än mer patetiskt. Och uppenbart att det handlar om en övervärdering av viss färgsättning hos personer, inte om hur länge man varit bosatt här eller hur djupa rötter man har. Min pojkvän och jag kommer troligtvis att producera barn med epikanthusveck, bruna ögon och mörkt hår, men enligt vissa kommer dessa inte vara etniska svenskar trots att vi båda har släktband som sträcker sig över 500 år tillbaks i landet. Det är då man inser vilket skitsnack vissa ägnar sig åt. Extra tragikomiskt blir det när dessa pekar på personer med etniskt påbrå från Finland som goda exempel på personer med ett typiskt svenskt utseende.
    Absolut.
    Skitsnack är precis vad det är.
    Min dotter är inte född här, är brun och har afrohår.
    Hon kommer, enligt dessa definitioner vissa ägnar sig åt, aldrig att bli svensk.

Spelar ingen roll hur svensk jag är, att vi bor här, eller att hon har pass och medborgarskap.
    Beautifully Human
  • Hugful80
    BlommyNess12 skrev 2010-04-03 15:01:06 följande:
    De är ju verkligen mer svenska än resten om vi ska räkna ursprungsbefolkning, och samerna ser ju ut som asiater i princip.
    Du har helt rätt i att lapparna härstammar från den mongoliska rasen. Dock har du fel eftersom germanerna var här innan lapparna.

Att lappar skulle vara Sveriges ursprungsbefolkning är en myt är starkt rotad bland många svenskar. Sverige befolkades söderifrån av germanska folkstammar när inlandsisen sakta smälte och drog sig norrut. Dessa vandrade över den landbrygga som då sammanhöll nuvarande Sverige med kontinenten. De germanska folkstammarna vandrade under årtusendena allt längre norrut och befolkade dagens Sverige. Dagens svenskar är direkta avkomlingar till dessa folkstammar. När Sverige befolkades söderifrån var fortfarande stora delar av dagens Norrland istäckt, och människor kunde således inte bo där.

Lapparna kom först några årtusenden senare, när isen smält, österifrån från Asiens vidder och hade ett starkt mongoliskt inslag i sin genbank.

Att lapparna kom senare än germanerna bevisas av arkeologiska forskningsresultat. Sveriges äldsta fynd för mänsklig aktivitet har hittats i Skåne, i Lockarp och Mölleröd, i form av några pilspetsar och flintredskap. Dessa fynd är över 14 000 år gamla.

Norrlands äldsta fynd, som inte behöver vara efter lappar, utan kan lika gärna vara efter germaner som kommit söderifrån, är "endast" ca 9 000 år gammalt och hittades vid Garaselet invid Byskeälven i Västerbotten. Detta betyder att germanerna var har först, minst 5 000 år tidigare än lapparna.
  • Triskele
    Hugful80 skrev 2010-04-03 23:13:39 följande:
    Är du på riktigt?
    Menar du allvar med att använda kränkande tillmälen och prata om raser?
    Samer heter folket, inte lappar.
    Och på vilket sätt är arkeologiska fynd, från innan folkvandringstid t.o.m., relevanta överhuvudtaget?
    När uppstod germanerna som folkgrupp och när folkvandrade dessa? Funderat på det? För inte fasiken var det för 14.000 år sen.
    Snacka om att försöka applicera ogrundade teorier utan minsta belägg.
    *ideas are bulletproof*
  • 1337
    Hugful80 skrev 2010-04-03 23:13:39 följande:
    "Du har helt rätt i att lapparna härstammar från den mongoliska rasen. Dock har du fel eftersom germanerna var här innan lapparna.

Att lappar skulle vara Sveriges ursprungsbefolkning är en myt är starkt rotad bland många svenskar. Sverige befolkades söderifrån av germanska folkstammar när inlandsisen sakta smälte och drog sig norrut. Dessa vandrade över den landbrygga som då sammanhöll nuvarande Sverige med kontinenten. De germanska folkstammarna vandrade under årtusendena allt längre norrut och befolkade dagens Sverige. Dagens svenskar är direkta avkomlingar till dessa folkstammar. När Sverige befolkades söderifrån var fortfarande stora delar av dagens Norrland istäckt, och människor kunde således inte bo där.

Lapparna kom först några årtusenden senare, när isen smält, österifrån från Asiens vidder och hade ett starkt mongoliskt inslag i sin genbank.

Att lapparna kom senare än germanerna bevisas av arkeologiska forskningsresultat. Sveriges äldsta fynd för mänsklig aktivitet har hittats i Skåne, i Lockarp och Mölleröd, i form av några pilspetsar och flintredskap. Dessa fynd är över 14 000 år gamla.

Norrlands äldsta fynd, som inte behöver vara efter lappar, utan kan lika gärna vara efter germaner som kommit söderifrån, är "endast" ca 9 000 år gammalt och hittades vid Garaselet invid Byskeälven i Västerbotten. Detta betyder att germanerna var har först, minst 5 000 år tidigare än lapparna."
    Du verkar inte veta vad "ursprungsbefolkning" betyder i det här avseendet. Du är rätt ensam om att tolka det som att samerna skulle påstås ha varit här före germanerna. Samerna kom till Sverige efter germanerna. Ursprungsbefolkning är de ändå. Det har inte att göra med vem som kom hit först.
  • Spanjoren

Samer är samer och svenskar är svenskar. Givetvis är dessa "etniskt homogena" eftersom själva definitionen på en folkgrupp är etnisk homogenitet.

Vidare kan jag säga till er som framför argument som "svensk=medborgskap" eller den i dessa diskussioner så vanliga "Vad är egentligen svenskt?/Det finns inget som svenskt på riktigt. Köttbullar är turkiskt och blablabla" att grattis! Du har precis bevisat hur svensk du är.

Jag har rest mycket och har sydeuropeisk bakgrund och ingenstans där jag har varit existerar dylik nationell självutplåning. Kalla det jante eller vad du vill men den förnekande attityden visavi sin egen etnicitet är ursvensk.

• ChoopChoopSong

Varken samer eller germaner var några enhetliga folkgrupper för tusentals år sedan. "Germaner" har därtill aldrig varit ETT folk, utan är en benämnling på ett antal besläktade folkstammar från vilka dagens germanska språk härstammar. Vissa utseendemässiga och kulturella likheter finns också, men germanerna som grupp, har aldrig varit enhetliga eller homogena.

Detsamma gäller samerna, som inte började se sig som "ett folk", förrän ganska sent. Man vet heller inte exakt när, eller i vilken grad, de finsk-ugriska stammar som började befolka norra Skandinavien, var samer eller finnar eller kväner etc...

Etnicitet innebär gemensam historia, kultur, språk och en slags gemensam identitet. Detta har samerna idag, liksom svenskar, norrmän, spaniorer och alla andra folkgrupper.
    Ibland är den etniska identiteten nationellt knuten, ibland inte. Praktiskt taget samtliga nationalstater, har och har alltid haft, etniska minoriteter, som ibland levt över nationgränserna (som samerna). Viss etnisk blandning har alltid funnits. Ingen etnicitet är statisk utan utvecklas hela tiden, osv.

• ChoopChoopSong

Men för att besvara TS: Om man som svensk menar etnicitet, måste man ändå säga att vi är ganska homogena, eftersom det är själva definitionen för etnicitet. Annars förlorar ordet sas sin innebörd.

Däremot bor det ju många i Sverige som inte är etniska svenskar (t ex samer, romer, nyare invandrargrupper), eller en blandning.

Definitionen av vem/vad som är "etniskt svensk", kommer säkert också att förändras med tiden. Det ursprungliga "Sverige" - som vårt nuvarande land har hämtat sitt namn ifrån - var ju egentligen bara det gamla Sveariket (Mälardalen). Göter införlivades inte förrän någon gång under 900-talet eller 1000-talet. Idag kallar sig många från dessa trakter fortfarande för "östgötar" eller "västgötar" med stolthet Men även "svenskar", givetvis . Språk och kultur är därtill nästan samma, men det finns ju vissa språkiga (dialekter) och kulturella skillnader mellan t ex Västsverige och Stockholmstrakten, eller östsidan.

• Gung Ho
    Posh Foxy Baby skrev 2010-04-03 18:34:59 följande:
    Den snubben är dock inte ensam om att inneha dessa sköna åsikter, så om folk ville sluta käfta för att de inte förstår TS så kanske det finns några andra modiga själar som faktiskt vill delta i den diskussion TS ville ha här.. Nu menar jag ju såklart inte dig här  
    Ah, så konstruktivt. De som inte förstår TS ansats skall 'sluta käfta'...{#lang_emotions_undecided}
  • Gung Ho
    ChoopChoopSong skrev 2010-04-05 10:13:56 följande:
    Men för att besvara TS: Om man som svensk menar etnicitet, måste man ändå säga att vi är ganska homogena, eftersom det är själva definitionen för etnicitet. Annars förlorar ordet sas sin innebörd.Däremot bor det ju många i Sverige som inte är etniska svenskar (t ex samer, romer, nyare invandrargrupper), eller en blandning. Definitionen av vem/vad som är "etniskt svensk", kommer säkert också att förändras med tiden. Det ursprungliga "Sverige" - som vårt nuvarande land har hämtat sitt namn ifrån - var ju egentligen bara det gamla Sveariket (Mälardalen). Göter införlivades inte förrän någon gång under 900-talet eller 1000-talet. Idag kallar sig många från dessa trakter fortfarande för "östgötar" eller "västgötar" med stolthet Men även "svenskar", givetvis . Språk och kultur är därtill nästan samma, men det finns ju vissa språkiga (dialekter) och kulturella skillnader mellan t ex Västsverige och Stockholmstrakten, eller östsidan.
    Jag har alltid tyckt att vi skall skära loss den 'Götiska' cancern från det 'riktiga' Sverige så att de inte blandar ut Svearnas blod! {#lang_emotions_wink}

BTW, det som alltid försvårar debatten i dessa ämnen är den polemik som uppstår mellan de olika lägren. Det leder till att man ofta förnekar att etniska kulturella grupper kan finnas, då de inte i en mening kan enkelt definieras. Det är med andra ord en fördumning av debatten som pågår, ofta från kulturrelativisternas sida. Å andra sidan har oftast den 'svenskförhärligande' sidan få argument grundade i kunskap om etnicitet över huvud taget.
  • Skabbig
    ChoopChoopSong skrev 2010-04-05 09:57:18 följande:
    Varken samer eller germaner var några enhetliga folkgrupper för tusentals år sedan. "Germaner" har därtill aldrig varit ETT folk, utan är en benämnling på ett antal besläktade folkstammar från vilka dagens germanska språk härstammar.
    Hur kan folk vara besläktade med varandra utan gå tillbaka på samma förfäder? Jag antar att folk på den tiden var ganska enhetliga, helt enkelt eftersom de levde i isolerade byar med mycket inavel. Speciellt i de inre väglösa delarna av landet.

Germanska språk skiljer sig mycket från övriga indoeuropeiska språk och  vissa  tror därför att urgermanskan uppstått som en blandning mellan  invandrande indoeuropeers och lokalbefolkningens språk: en.wikipedia.org/wiki/Germanic_substrate_hypothesis

Jag antar att de efter blandningen blev ett enhetligt folk som sedan splittrades upp. Hade folket splittrats upp innan de var enhetligt hade vissa "germanska" stammar talat ett språk som var mycket mer likt lokalbefolkningens, medan andra stammar hade talat ett mycket mer indoeuropeiskt spåk.
  • Posh Foxy Baby
    Add3 skrev 2010-04-05 13:31:06 följande:
    Ah, så konstruktivt. De som inte förstår TS ansats skall 'sluta käfta'...
    Ah du kände dig utpekad?
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Gung Ho
    Posh Foxy Baby skrev 2010-04-05 16:39:30 följande:
    Ah du kände dig utpekad?
    Ett allmänt observerande av ett otroligt dumt argumenterande bara.
  • Posh Foxy Baby
    Add3 skrev 2010-04-05 16:44:06 följande:
    Ett allmänt observerande av ett otroligt dumt argumenterande bara.
    Du, idag tänker jag inte ens bemöda mig med att besvara dig vidare. Livet är för kort.
    ٩๏̯͡๏)۶
  • Glimma76

svenskar är en lika homogen grupp som irakier, tyskar och japaner.

• Spanjoren
    Glimma76 skrev 2010-04-05 19:27:38 följande:
    svenskar är en lika homogen grupp som irakier, tyskar och japaner.
    Väldigt dåligt exempel. Jag vet inte värst om japaner men irakier är en särdeles ickehomogen grupp och där kan man verkligen snacka om att ett koncept som egentligen bara finns i passet.
  • Triskele
    Spanjoren skrev 2010-04-05 22:11:05 följande:
    Väldigt dåligt exempel. Jag vet inte värst om japaner men irakier är en särdeles ickehomogen grupp och där kan man verkligen snacka om att ett koncept som egentligen bara finns i passet.
    Även Japan har skillnader mellan olika folkgrupper, inte minst p.g.a. dess långa historia med kastsystem och erövrande av andra områden.
    *ideas are bulletproof*
  • Glimma76
    Spanjoren skrev 2010-04-05 22:11:05 följande:
    Ok, det visste jag inte.
  • Zhna

Nordiskt ursprung? Ja i så fall kan dom äkta svenskarna räknas med liksom tyskar, anglosaxarna, dom gamla romarna, grekerna, perserna, egyptierna o.s.v. Farao Ramses II var ovanligt lång och hade rött hår, det fanns invandrare från väst i det gamla Kina med liknande drag etc. Lustigt då att rasvetenskapen säger att ryssar, finländare, balter och polacker är av östbaltisk ursprung fast dom är ju så blonda.

Att beteckna samerna som mongoler är väl att ta i. Och vad är det fel på dom? Dom har ju blek hud dom också och är anpassade till samma karga klimat i vår norra halvklot som vi. Vem minns Attila? Den legendariska furst Dracula kan ha varit hans ättling likväl. Och kolla på dom tekniska framstegen i Kina och Japan både i nutid som dåtid.

Globaliseringen suger.

Svar på tråden Svenskar - en etniskt homogen grupp?