• J o a n n a

Handlar du klimatsmart?

Som rubriken lyder. Är du en sann miljövän eller tycker du att miljö bara är skit?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Handlar du klimatsmart?
  • Rhoda Horswunce

Jag väljer alltid ekologisk mat, men det är för att jag inte vill ha GMO eller vissa kemikalier i maten. Miljön bryr jag mig inte så mycket om, om jag ska vara ärlig.

• Rödnäbba

Ja. Utan miljö kan ingen leva så det är klart jag bryr mig om den.

• J o a n n a
    Anova skrev 2010-04-05 00:07:51 följande:
    Annat..Kravmärkt är inte alltid klimatsmart. Jag är väldigt miljömedveten och hållbar konsumtion intresserar mig mycket.
    Det är sant! Jag är ingen expert på ämnet. Men jag startade den för att höra era åsikter och lära mig mer.
  • J o a n n a
    lövet2 skrev 2010-04-04 23:43:57 följande:
    Annat: Nej, jag kör inte bil flera mil extra för att komma till en affär där de säljer sådana varor. Det skulle inte kännas särskilt miljövänligt ...
    Det är ju en fin tanke! Men man kan ju försöka påverka butikerna där man bor genom att be dem köpa in me ekologiskt. Om man är intresserad av det dvs.
  • Boothwalker

Annat.
    När det gäller mat har jag helt enkelt inte råd. försöker dock att undvika mysko tillsatser och onaturliga produkter (försöker men lyckas inte alltid och det är inte hela världen)
    När det gäller annat köper jag det mesta secondhand och jag använder mycket naturliga produkter till att tvätta håret och kläderna och sånt.
    Dessutom tror jag inte på att bara för att det står eko är det alltid det bästa och miljövänligaste alternativet. Det är fler faktorer man ska ta hänsyn till.

Jag är bra på att hoppa, men inte lika bra på att landa - Mowgli 4 år
  • Clobberella

Jag tycker inte att krav=klimatsmart. Hur bra är det för klimatet att frakta grönsaker över halva världen?! Närproducerat känns vettigare, men självklart får det gärna vara kravmärkt också.

• J o a n n a
    Clobberella skrev 2010-04-05 14:22:26 följande:
    Jag tycker inte att krav=klimatsmart. Hur bra är det för klimatet att frakta grönsaker över halva världen?! Närproducerat känns vettigare, men självklart får det gärna vara kravmärkt också.
    Helt rätt! Jag har slarvat lite med formulerigen. Anledningen till att jag startade tråden var att lära mig mer om ämnet. :)
  • MrsMurphy

Jag anser att vi lägger krutet helt fel när det gäller detta. När det kommer till detta med det närproducerade exempelvis så belastar det många gånger klimatet mer att odla på "fel plats" än transporter via båt. Jag anser att vi snarare borde köpa och kämpa för att produkterna blir bra odlade på platser där de kan växa på ett vettigt sätt. Om fattiga länder får sälja mer, blir rikare, man kan påverka mycket mer när det kommer till detta med klimatfrågor.

Allt är såååååååå naturligt så...
  • J o a n n a
    MrsMurphy skrev 2010-04-05 20:00:00 följande:
    Jag anser att vi lägger krutet helt fel när det gäller detta. När det kommer till detta med det närproducerade exempelvis så belastar det många gånger klimatet mer att odla på "fel plats" än transporter via båt. Jag anser att vi snarare borde köpa och kämpa för att produkterna blir bra odlade på platser där de kan växa på ett vettigt sätt. Om fattiga länder får sälja mer, blir rikare, man kan påverka mycket mer när det kommer till detta med klimatfrågor.
    Du menar alltså att det är bättre att köpa varor som är biodynamiskt odlade men från fattiga länder? Uppfattar jag det rätt?
  • MrsMurphy
    J o a n n a skrev 2010-04-05 21:35:13 följande:
    Du menar alltså att det är bättre att köpa varor som är biodynamiskt odlade men från fattiga länder? Uppfattar jag det rätt?
    Jag är inte alls påläst om detta men jag försöker hitta information som är vettig. Det var inte länge sedan jag var en frälst närproducerat/krav/eko, laga från grunden bla bla person.

Men så har jag mer och mer rasat på annan information just om detta med närproducerat som gjort att jag ifrågasatt en del och nu måste försöka tänka några varv till och finna mer information. Så jag kan verkligen inte påstå att jag har några svar. 

På min jakt efter information idag så hittade jag lite av det som jag hört en del om den senaste tiden: 

http://www.regeringen.se/content/1/c6/11/93/45/f2449586.pdf
    Allt är såååååååå naturligt så...
  • Pemmel

Annat, om det funnits.
    Köper gärna svenskt och närproducerat, men ej ekologiskt. Jag tror inte att ekologiskt är bäst om man köper svenskt och så närproducerat som möjligt. Varken ur miljösynpunkt eller ur hälsosynpunkt (rester av bekämpningsmedel). Dessutom tror jag att den smakskillnad som vissa anser sig känna på konventionellt och ekologiskt odlad mat snarare handlar om exempelvis hur långt det fraktats och vilken sort det är.
    Är inte insatt i hur produktionen i andra länder fungerar beträffande vilka bekämpningsmedel som får användas i den konventionella odlingen och hur skadliga de är. Men även om man köper utländskat ekologiskt så lär frakten från utlandet blir en större miljöpåverkan än närproducerat icke-ekologiskt. Jag vill dessutom så långt det går gynna svenska bönder.

• Caranlachiel

Väljer klimatsmarta varor när priset är detsamma som vanliga. Tyvärr får plånboken styra.

Lill-Erik kom till oss 2009-04-06!
Svar på tråden Handlar du klimatsmart?