• J o a n n a

Handlar du klimatsmart?

Som rubriken lyder. Är du en sann miljövän eller tycker du att miljö bara är skit?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Handlar du klimatsmart?
  • lövet2
    Annat: Nej, jag kör inte bil flera mil extra för att komma till en affär där de säljer sådana varor. Det skulle inte kännas särskilt miljövänligt ...

• Hallonmos

Man behöver inte tro på klimatförändringarna.Man kan vilja undvika gifter som kan finnas i mat av andra anledningar

Jag svarade på andra alternativet,
    men så tål jag inte vad som helst heller så jag är petig av flera skäl, och inte nödvändigtvis bara för miljön.

• saltabanditen

Jag anser att jag handlar klimatsmart och miljömedvtet. Däremot handlar jag inte uteslutande eko-märkt eftersom det finns mycket annat att ta hänsyn till. Tex är ett konventionellt odlat äpple från holland bättre än en eko-kiwi från nya zeeland.

Överlag kan man ifrågasätta bilägandet i ett klimatperspektiv för de som bor i städer där kommunikationerna är goda.

• Anova

Annat..
    Kravmärkt är inte alltid klimatsmart.

Jag är väldigt miljömedveten och hållbar konsumtion intresserar mig mycket.

• AnnsoPannso

Annat, har ingen bil och konsumerar vissa saker klimatsmart - köper ofta begagnat.
    Däremot köper jag tyvärr sällan ekologiskt, eftersom det ofta är ganska dyrt och jag är student.

• Kofttanten

Annat. Jag försöker att inte köpa mer mat än jag äter upp för att minimera mängden slängd mat. Det trtor jag är det bästa sättet att vara klimatsmart på. Dessutom köper jag mycker begagnat och handlar över Internet så jag undviker onödiga resor.

• Euforia

Tja, jag är ju vegan så bara det är väl en jättegrej ur klimataspekt (köttindustrin står ju för mer växthusgaser än all transport tillsammans). Däremot är det svårt att köpa bara lokalodlade grönsaker och frukter när man bor i Sverige under vintern.
    Men jag väljer alltid ekologiskt när jag kan! Även om det svider i plånboken. Fast det är mer för att slippa gifterna än att vara snäll mot miljön.

• lennartsdotter

Alltså, KRAV-märkt är inte detsamma som klimatsmart. Det är inte särskilt klimatsmart att köpa KRAV-märkta äpplen som är odlade i Tyskland när du kan köpa närproducerade icke-KRAV.

Men av andra skäl köper vi huvudsakligen ekologiska livsmedel, samt äter mycket lite kött.

• Marma

säger blandat men köper inte ekomjölk speciellt inte efter det att de blande ut fodret med icke ekofoder o fick ändå kalla det 100% ekomjölk. Köper det som finns eko o inte kostar skjortan ärligt talat bara för de står eko på det. Kör hellre med närproducerat. så hittar jag nåt som e producerat i småland tar jag hellre det än ekomat som e producerat i spanien.

Svar på tråden Handlar du klimatsmart?